ENEL REAGOVAL NA VAROVANIE O VYVLASTNENÍ POZNÁMKOU, ŽE BY TO NEBOLO ZADARMO

Fico chce vyvlastniť energetikov

Predseda vlády Robert Fico pritvrdil vo svojich vyhláseniach k energetickým monopolom. Ak pri cenových návrhoch nebudú zohľadňovať kúpyschopnosť obyvateľstva, vláda bude vyvlastňovať.

Premiér Robert Fico tvrdí, že Slovensko nemôže byť energeticky „bábková krajina“.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico včera pripomenul „všetkým cudzím vlastníkom“ energetických monopolov, že existuje článok 20 Ústavy, ktorý hovorí, že vo verejnom záujme sa dá vec vyvlastniť. Tvrdí, že ak budú zahraniční vlastníci pokračovať v politike, ktorá je proti záujom štátu, „teda proti verejnému záujmu, my sa nebudeme ostýchať a použijeme aj takéto krajné prostriedky do budúcnosti“.

((video))

Premiérove vyhlásenia prichádzajú po tom, čo sa Slovenské elektrárne a SPP ohradili proti Ficovmu plánu lacných energií pre domácnosti. Ministerstvo hospodárstva nariadilo vo „všeobecnom hospodárskom záujme“ Slovenským elektrárňam vyčleniť pre domácnosti a malých podnikateľov lacnejšiu elektrinu. V rozhodnutí to formulovalo tak, že elektrárne majú povinnosť dodať elektrinu v množstve najmenej 6 terawatthodín za cenu, ktorú určí Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. V prípade plynárov sa ministerstvo snaží diktovať ceny nielen pre maloodberateľov, ale aj pre teplárne, ktoré kúria plynom.

Slovenské elektrárne verdiktu vyčítajú rozpor s Ústavou, energetickými predpismi či európskym dohovorom o ľudských právach. Výhrady SPP k politike vlády sú podobné, plošne nízke ceny sa podniku nezdajú dobrým riešením. „Myslíme si, že presne zameraná pomoc ľuďom, ktorí to naozaj potrebujú, by bola vhodnejšia,“ hovorí stanovisko plynárov.

Hovorca elektrární Juraj Kopřiva včera upozornil, že Ústava, na ktorú sa odvoláva premiér, má aj druhú stranu. Zaručuje aj nedotknuteľnosť súkromného vlastníctva. „Ak dôjde k obmedzeniu vlastníckych práv, ten, kto ich obmedzuje, je povinný kompenzovať vzniknutú stratu, teda rozdiel medzi trhovou a regulovanou cenou,“ povedal Kopřiva.

Stanovisko SPP sa nám včera nepodarilo získať.

Vyvlastnenie nie je zadarmo

Odhadnúť cenu monopolov je podľa analytika inštitútu INESS Radovana Ďuranu v súčasnosti zložité, keďže v posledných rokoch dochádzalo k podstatným reštrukturalizačným zmenám v bilancii aj vo výsledovke spoločností.

Štát predal 66 percent akcií Slovenských elektrární talianskemu Enelu za 839 miliónov eur, čo bolo podľa vtedajšieho kurzu 31,3 miliardy korún. Za 49 percent akcií štát zinkasoval 2,7 miliardy dolárov, čo zodpovedalo 121 miliardám korún.

„Je však zrejmé, že vzhľadom na rastúci dopyt po dražejúcej elektrine by cena elektrární prevýšila privatizačnú cenu podniku,“ povedal Ďurana.

S prázdnymi rukami neodchádzajú ani investori vo Venezuele. Tamojší prezident Hugo Chávez v januári vyhlásil, že národ by mal znovu získať vlastníctvo v strategických sektoroch. Venezuela znárodnila ropný priemysel a zahraničným firmám ponúkla menšinový podiel v ťažobnom priemysle. Talianska spoločnosť Eni sa najprv s venezuelským štátom dohodla, že jej v priebehu nasledujúcich siedmich rokov zaplatí 700 miliónov dolárov. Eni potom získala 40-percentný podiel v novej spoločnosti so štátnou ropnou spoločnosťou Petróleos de Venezuela.

Koalícia nejednotná

Poslanec za HZDS Jozef Halecký premiérovi pripomenul, že „žijeme v inej dobe a spôsob vyvlastnenia nie je priechodný vzhľadom na to, že sme v Európskej únii a trhovo orientovaná ekonomika“. Halecký si myslí, že Ficove vyjadrenia majú „iný aspekt ako ekonomický“.

Poslanec za SNS Štefan Zelník s premiérom naopak súhlasí. Predaj SPP a Slovenských elektrární považuje za chybu predchádzajúcej vlády. „Nie je možné, aby sme sa stali rukojemníkmi firiem, ktoré sa dostali k strategickým podnikom,“ hovorí Zelník.

Podľa poslanca za SDKÚ Stanislava Janiša premiér svojimi vyhláseniami najviac ohrozuje sociálne najzraniteľnejšie skupiny občanov.

Takéto vyhlásenia totiž podľa neho vyvolávajú oprávnenú obavu z investovania na Slovensku, spôsobujú presun výrob mimo Slovenska a tým menej pracovných príležitostí u nás a zastavenie rastu životnej úrovne našich občanov.

Čo hovorí čl. 20 Ústavy SR

Vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva je možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu.

Vyvlastňovalo sa aj v minulosti, no o paralelách hovoriť ťažko

V duchu hesla, že továrne majú patriť tým, ktorí v nich pracujú, sa riadilo vyvlastňovanie, ktoré vo väčšej miere prepuklo po februári 1948. Všetky podniky sa poštátnili a dostali sa do rúk štátu. „Bol to akoby verejný záujem, ale majetok sa nedostal do rúk tým, ktorí na ňom pracovali, ale spravoval ho štát,“ povedal historik Dušan Kováč. Verejný záujem, ako ho definuje naša Ústava, je podľa neho niečo iné.

Ani zhabanie majetku židovským občanom, takzvaná arizácia, nebola v duchu verejného záujmu. „Arizácia nebola motivovaná verejným záujmom, ale rasistickým princípom: podniky musia byť v árijských rukách,“ hovorí Kováč. Ak sa hľadajú príklady vyvlastňovania vo verejnom záujme, netreba hľadieť do ďalekej minulosti. Verejný záujem sa použil napríklad pri vyvlastňovaní pozemkov pri výstavbe diaľnic. „V dejinách to prebiehalo všetko inak. Toto nemá seriózny precedens,“ povedal Kováč.

(of)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 896
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 485
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 218
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 986
  5. Kam do tepla v januári? 1 721
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 564
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 379
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 231
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 837

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.

Superboháči sú ešte bohatší, chudoba je na tom stále zle

Koncentrácia bohatstva v rukách malej skupiny ľudí sa minulý rok ešte zvýšila, deväť z desiatich miliardárov sú muži.

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.