Železnica spájajúca Čínu s Tibetom stráca ročne 3,6 miliardy

Železnica spájajúca Čínu s Tibetom je stále stratová. Od apríla do júna osobná preprava na tejto trase prakticky ani neexistovala, keď ju "na vedľajšiu koľaj" odstavili početné demonštrácie v tibetskom hlavnom meste Lhasa.

Peking 17. augusta (TASR) - Informovali o tom cez víkend zástupcovia čínskych železníc.

Železnica, ktorú slávnostne otvorili 1. júla 2006 a už vtedy vyvolala protesty Tibeťanov, by napriek problémom mala byť do dvoch až troch rokov predĺžená do mesta budhistických kláštorov Šigace a na prírodné zdroje bohatého Njing-čchi.

Zatiaľ železnica ročne stráca 1,2 miliardy jüanov (3,6 miliardy Sk). Náklady na jej výstavbu pritom dosiahli 30 miliárd jüanov.

Podľa Pekingu však železnica slúži najmä na ekonomickú podporu chudobného a izolovaného Tibetu. Toho sa naopak Tibeťania a ich stúpenci obávajú. Rozsiahla imigrácia Číňanov do Tibetu vyvoláva obavy, že postupom času miestnych obyvateľov úplne asimilujú.

Od apríla do júna sa počet cestujúcich na trase Peking - Čching-chai, ktorá potom pokračuje do Tibetu, znížil oproti rovnakému obdobiu v roku 2007 o 327.000, keď čínske úrady pre demonštrácie úplne zatvorili časť trasy zo Čching-chai do Lhasy.

Objem osobnej prepravy sa pred olympijskými hrami v Pekingu nakrátko vrátil na úroveň podobnú roku 2007, no po ich otvorení v auguste sa počet cestujúcich zasa rýchlo prepadol.

Naopak, objem tovaru na tejto trase železnice sa za prvý polrok tohto roka zvýšil o 28 %, aj keď stále sa viac tovaru do Tibetu priváža ako z neho vyváža, a to približne v pomere 7:3. Najčastejším dovozným artiklom je minerálna voda označovaná ako "5100 Tibet Spring", pivo a mliečne produkty.

Tento nepomer sa však podľa analytikov čoskoro zmení, keď Číňania sprevádzkujú v Tibete prvé bane. Podľa nedávno ukončených sedemročných čínskych geologických prieskumov sa v Tibete nachádza 16 veľkých ložísk medi, železa, olova, zinku a iných surovín. Predpokladá sa, že Tibet leží na 30 až 40 miliónoch ton medi, 40 miliónoch ton olova a zinku a na viac než miliarde ton vysokokvalitnej železnej rudy.

V septembri sa podľa agentúry Sinchua začne prevádzka medenej bane Ju-lung a rafinérie na spracovanie medi v Čcham-do v juhovýchodnej oblasti Tibetu. Baňa obsahuje 6,5 milióna ton dokázaných zásob medenej rudy, pričom predpokladaných zásob je tu okolo 10 miliónov ton, čo by boli druhé najväčšie zásoby v Ázii. Očakáva sa, že baňa vyprodukuje tento rok 2000 ton (už spracovanej) medi. Do roku 2010 by Číňania chceli produkovať 30.000 ton a neskôr až 100.000 ton medi ročne.

Informovala agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 906
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 522
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 958
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 513
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 923
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 685
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 496
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 335
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 825
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop