Železnica spájajúca Čínu s Tibetom stráca ročne 3,6 miliardy

Železnica spájajúca Čínu s Tibetom je stále stratová. Od apríla do júna osobná preprava na tejto trase prakticky ani neexistovala, keď ju "na vedľajšiu koľaj" odstavili početné demonštrácie v tibetskom hlavnom meste Lhasa.

Peking 17. augusta (TASR) - Informovali o tom cez víkend zástupcovia čínskych železníc.

Železnica, ktorú slávnostne otvorili 1. júla 2006 a už vtedy vyvolala protesty Tibeťanov, by napriek problémom mala byť do dvoch až troch rokov predĺžená do mesta budhistických kláštorov Šigace a na prírodné zdroje bohatého Njing-čchi.

Zatiaľ železnica ročne stráca 1,2 miliardy jüanov (3,6 miliardy Sk). Náklady na jej výstavbu pritom dosiahli 30 miliárd jüanov.

Podľa Pekingu však železnica slúži najmä na ekonomickú podporu chudobného a izolovaného Tibetu. Toho sa naopak Tibeťania a ich stúpenci obávajú. Rozsiahla imigrácia Číňanov do Tibetu vyvoláva obavy, že postupom času miestnych obyvateľov úplne asimilujú.

Od apríla do júna sa počet cestujúcich na trase Peking - Čching-chai, ktorá potom pokračuje do Tibetu, znížil oproti rovnakému obdobiu v roku 2007 o 327.000, keď čínske úrady pre demonštrácie úplne zatvorili časť trasy zo Čching-chai do Lhasy.

Objem osobnej prepravy sa pred olympijskými hrami v Pekingu nakrátko vrátil na úroveň podobnú roku 2007, no po ich otvorení v auguste sa počet cestujúcich zasa rýchlo prepadol.

Naopak, objem tovaru na tejto trase železnice sa za prvý polrok tohto roka zvýšil o 28 %, aj keď stále sa viac tovaru do Tibetu priváža ako z neho vyváža, a to približne v pomere 7:3. Najčastejším dovozným artiklom je minerálna voda označovaná ako "5100 Tibet Spring", pivo a mliečne produkty.

Tento nepomer sa však podľa analytikov čoskoro zmení, keď Číňania sprevádzkujú v Tibete prvé bane. Podľa nedávno ukončených sedemročných čínskych geologických prieskumov sa v Tibete nachádza 16 veľkých ložísk medi, železa, olova, zinku a iných surovín. Predpokladá sa, že Tibet leží na 30 až 40 miliónoch ton medi, 40 miliónoch ton olova a zinku a na viac než miliarde ton vysokokvalitnej železnej rudy.

V septembri sa podľa agentúry Sinchua začne prevádzka medenej bane Ju-lung a rafinérie na spracovanie medi v Čcham-do v juhovýchodnej oblasti Tibetu. Baňa obsahuje 6,5 milióna ton dokázaných zásob medenej rudy, pričom predpokladaných zásob je tu okolo 10 miliónov ton, čo by boli druhé najväčšie zásoby v Ázii. Očakáva sa, že baňa vyprodukuje tento rok 2000 ton (už spracovanej) medi. Do roku 2010 by Číňania chceli produkovať 30.000 ton a neskôr až 100.000 ton medi ročne.

Informovala agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 009
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 083
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 920
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 869
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 606
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 745
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 765
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 617
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 522

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.