VODNÉ DIELO MÁ STAVAŤ ŠTÁTNA AKCIOVKA. ZVYŠUJE SA TÝM RIZIKO, ŽE TO NEBUDE VÝHODNÉ

Na Váhu má byť nová priehrada

Štátna firma chce postaviť na Váhu vodnú elektráreň. S financovaním to nebude mať ľahké: investícia by sa pri dnešných cenách elektriny splácala minimálne 40 rokov.

BRATISLAVA. Osvedčenie, že výstavba vodnej elektrárne medzi Sereďou a Hlohovcom je v súlade s energetickou stratégiou štátu, dostal od ministerstva hospodárstva štátny podnik Vodohospodárska výstavba už minulý rok.

Odvtedy sa posnažil – ministerstvo životného prostredia už posudzuje ekologické vplyvy projektu. Firmu však čaká ešte množstvo krokov, napríklad získať územné rozhodnutie či stavebné povolenie, aby naozaj mohla začať stavať. Bola by rada, keby už o dva roky.

Treba získať pozemky

„Predpokladaná dĺžka výstavby je 62 mesiacov,“ povedal generálny riaditeľ podniku Roman Straka. Vodné dielo má podľa neho predstavovať komplexné využitie Váhu medzi dielami Kráľová (pri Seredi) a Madunice (okres Hlohovec). Znamená to „jeho splavnenie, energetické využitie, ochranu územia pred povodňami a zlepšenie režimu podzemných vôd údolnej nivy Váhu“.

Pre dielo treba majetkovoprávne vyrovnať nehnuteľnosti v 15 katastrálnych územiach Trnavského kraja. „V prípade, že niektorí z vlastníkov nebudú ochotní svoje nehnuteľnosti predať či prenajať dobrovoľne, budeme nútení pristúpiť aj k vyvlastneniu, respektíve k obmedzeniu vlastníckych práv,“ opisuje Straka možný scenár.

Hodnotu pozemkov, ktoré firma potrebuje získať, odhaduje na 3 miliardy korún (zhruba 96 miliónov eur). Tie treba pridať k celkovej investícii 11 miliárd korún (365 miliónov eur). Tieto peniaze sa však nemusia vracať rýchlo.

Štyridsaťročné splácanie

„Plánovaných 182 GWh vyrobenej elektriny ročne predstavuje pri jej veľkoobchodnej cene ročné výnosy asi 330 miliónov korún (necelých 10 miliónov eur),“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu INESS. Samotné náklady na výstavbu sa podľa neho v ideálnom prípade vrátia najskôr po 42 rokoch.

Kto a z čoho to zaplatí, zatiaľ nie je celkom jasné. Určitú predstavu má ministerstvo životného prostredia. „Uvažuje sa s použitím peňazí štátneho rozpočtu, fondov európskej únie, prípadne úveru a vlastných zdrojov organizácie, ktorá bude realizáciu výstavby diela zabezpečovať,“ povedala Dana Gregorová z tlačového odboru rezortu.

Zdá sa, že najlepšou alternatívou pre Slovensko by boli peniaze z únie. Nie je to nová myšlienka. Účelom vodného diela je totiž aj pomoc pri splavnení Váhu od Žiliny až po Komárno. O vážskej vodnej ceste sa hovorí už roky. Doteraz však chýbali peniaze. „Aj v súvislosti so závermi Zelenej knihy. Európska komisia chce intezívnejšie podporovať alternatívne druhy dopravy k cestnej,“ hovorí o projekte Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Môžu si aj požičať

Štátna firma tvrdí, že o financovaní je ešte priskoro hovoriť, má však pripravené viaceré alternatívy. „Predbežne sa uvažuje s kombináciou komerčných a vlastných zdrojov,“ povedal Straka.

Ak by si Vodohospodárska výstavba peniaze požičala bez toho, aby sa za ne zaručil štát, nemalo by to podľa ministerstva financií ovplyvniť štátny rozpočet.

Ďurana si myslí, že ak by štát negarantoval úver a štátna firma by sa dostala do problémov, zrejme by sa ju vláda pokúsila udržať iným spôsobom. „Napríklad novou zákazkou, platbou vopred, skrytou dotáciou a podobne.“

Analytik sa pozastavuje aj nad tým, prečo má dielo realizovať štátna firma. „Štát by mal zorganizovať medzinárodnú súťaž.“ Ak by totiž výnosy neboli dostatočne atraktívne pre súkromného investora, výstavba diela nie je rentabilná. „Ak by sa nenašiel súkromný investor, ani štát tam nemá čo stavať,“ uzavrel Ďurana.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 830
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 176
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 143
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 909
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 082
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 895
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 186
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 451
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 188

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.