PRE DODATKY K ZMLUVE, KTORÉ ZVYŠUJÚ ROZPOČET, NÁM HROZÍ STRATA 238 MILIÓNOV KORÚN

Privádzač nám únia nechce preplatiť

Výrazné predražovanie nám môže skomplikovať stavbu diaľnic. Únii totiž prekáža a mohla by nám stopnúť platby.

Politici by už nemuseli strihať pásky na diaľniciach, ktoré sú dotované Európskou úniou.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Európsky dvor audítorov má podľa informácií SME vážne pochybnosti o tom, či by nám mala Európska únia preplatiť takmer 240 miliónov korún, ktorými prispela na diaľničný privádzač Žilina– Strážov. Dôvodom podľa predbežnej správy audítorov sú dodatky, ktoré stavbu výrazne predražili.

To však audítori ešte nevedeli, že sa má stavba predražiť o ďalšie desiatky miliónov. Podľa informácií SME zo Slovenskej správy ciest sa totiž počíta s podpisom ďalších štyroch dodatkov, ktoré by ju zvýšili na takmer 402 miliónov korún. A plánuje sa aj 11. dodatok so zvýšením na celkových 455 až 460 miliónov korún. Znamenalo by to zvýšenie ceny o viac ako 50 percent, čo by bol ďalší dôvod, prečo by únia nesmela financovať stavbu.

SSC: Museli sme zvyšovať

Správa ciest priznáva, že únia už pozastavila financovanie stavby „do doby zdôvodňovania oprávnenosti zvýšenia ceny“. Tvrdí však, že zvýšenie bolo nevyhnutné. Zdôvodňuje to požiadavkami dopravnej polície na presmerovanie dopravy inak, ako plánovali, problémami s výkupom pozemkov, ale aj zlým technickým stavom rekonštruovaného mosta, o ktorom sa dozvedeli až počas stavby. „Vôbec nie je rozhodnuté, či Slovensko bude vracať peniaze,“ povedala hovorkyňa SSC Iveta Fedorová.

Pokiaľ EÚ rozhodne, že peniaze z fondov musíme z projektu stiahnuť, mohli by sme ich použiť na iný projekt. Treba ich však vyčerpať do konca tohto roka. Keďže cestné stavby vyžadujú dlhú prípravu, projektovanie a ešte aj výberové konania, nebude to možné. Podľa informácií SME ide o jednu z prvých kontrol audítorov a ďalšie budú nasledovať.

Podobná situácia ako v Žiline-Strážov hrozí aj pri ďalších stámiliónových cestných stavbách.

Neverejné zistenie

Ministerstvo dopravy odpísalo, že čerpáme z informácií neurčených pre verejnosť, keďže ide len o predbežné zistenia audítorov. Ministerstvo nebude „s cieľom nevnášať zmätok do uvedených predbežných zistení“ poskytovať k veci oficiálne stanovisko a po doriešení danej veci urobí analýzu postupu a vyvodí dôsledky. „Ak boli urobené chybné kroky, viac-menej boli uskutočnené pred rokom 2006,“ zareagoval rezort.

Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko má problémy hlavne s nedostatočnou prípravou stavieb, čo podľa neho mohol byť práve tento prípad.

Príprava pozostáva aj z dobrého projektu, ktorý dokáže oveľa presnejšie odhadnúť náklady. Palčák si myslí, že jednou z ciest, ako podobným prípadom zabrániť, sú projekty verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Tam veľmi komplikované pravidlá únie neplatia.

Človek Horizontu

BRATISLAVA. Na ministerstvo dopravy nastúpil po zmene vlády aj Košičan Peter Štefáni. Momentálne vedie Oddelenie implementácie projektov cestnej infraštruktúry. Okrem iného sa za ministerstvo zúčastňuje na kontrolných dňoch na diaľničnom privádzači Žili­na–Strá­žov. Podľa obchodného registra bol konateľom firmy Hotel Satelit a figuroval aj v spoločnosti Tatra – Thermal Poprad ako podpredseda predstavenstva. Predsedom dozornej rady Tatra – Thermal, ktorá je v likvidácii, je obvinený Vladimír Fruni a obidve spoločnosti zjavne vlastnila skrachovaná nebanková spoločnosť Horizont Slovakia.

„To už bolo dávno,“ povedal Štefáni, ktorý vraj pre Tatra – Thermal robil ako stavbár „nejaký dozor“. Čudoval sa, prečo je stále v obchodnom registri, keďže firma je už dlho v likvidácii. S Frunim sa vraj poznal. „Som Košičan, veď tisícpäťsto ľudí ho poznalo,“ vysvetlil. „My sme ani neboli tak v jednej firme. Ja som pre nich robil nejaké veci,“ povedal o Frunim. V Hoteli Satelit bol riaditeľom len chvíľku a mal tam na starosti rekonštrukciu hotela, tvrdí.

Ministerstvo napísalo, že si Štefáni „riadne plní zložité pracovné úlohy“ a že nie je úlohou ministerstva „vyžadovať neprimerané informácie o rodinných, majetkových či iných vzťahoch“ záujemcu o zamestnanie.

(knm)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 926
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 354
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 4 266
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 881
  5. Kam do tepla v januári? 2 558
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 300
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 248
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 128
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 016
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 853

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci. Je diskriminačný?

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.

K dokončeniu Ficovej privatizácie Telekomu chýba sto miliónov

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.