PRE DODATKY K ZMLUVE, KTORÉ ZVYŠUJÚ ROZPOČET, NÁM HROZÍ STRATA 238 MILIÓNOV KORÚN

Privádzač nám únia nechce preplatiť

Výrazné predražovanie nám môže skomplikovať stavbu diaľnic. Únii totiž prekáža a mohla by nám stopnúť platby.

Politici by už nemuseli strihať pásky na diaľniciach, ktoré sú dotované Európskou úniou.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Európsky dvor audítorov má podľa informácií SME vážne pochybnosti o tom, či by nám mala Európska únia preplatiť takmer 240 miliónov korún, ktorými prispela na diaľničný privádzač Žilina– Strážov. Dôvodom podľa predbežnej správy audítorov sú dodatky, ktoré stavbu výrazne predražili.

To však audítori ešte nevedeli, že sa má stavba predražiť o ďalšie desiatky miliónov. Podľa informácií SME zo Slovenskej správy ciest sa totiž počíta s podpisom ďalších štyroch dodatkov, ktoré by ju zvýšili na takmer 402 miliónov korún. A plánuje sa aj 11. dodatok so zvýšením na celkových 455 až 460 miliónov korún. Znamenalo by to zvýšenie ceny o viac ako 50 percent, čo by bol ďalší dôvod, prečo by únia nesmela financovať stavbu.

SSC: Museli sme zvyšovať

Správa ciest priznáva, že únia už pozastavila financovanie stavby „do doby zdôvodňovania oprávnenosti zvýšenia ceny“. Tvrdí však, že zvýšenie bolo nevyhnutné. Zdôvodňuje to požiadavkami dopravnej polície na presmerovanie dopravy inak, ako plánovali, problémami s výkupom pozemkov, ale aj zlým technickým stavom rekonštruovaného mosta, o ktorom sa dozvedeli až počas stavby. „Vôbec nie je rozhodnuté, či Slovensko bude vracať peniaze,“ povedala hovorkyňa SSC Iveta Fedorová.

Pokiaľ EÚ rozhodne, že peniaze z fondov musíme z projektu stiahnuť, mohli by sme ich použiť na iný projekt. Treba ich však vyčerpať do konca tohto roka. Keďže cestné stavby vyžadujú dlhú prípravu, projektovanie a ešte aj výberové konania, nebude to možné. Podľa informácií SME ide o jednu z prvých kontrol audítorov a ďalšie budú nasledovať.

Podobná situácia ako v Žiline-Strážov hrozí aj pri ďalších stámiliónových cestných stavbách.

Neverejné zistenie

Ministerstvo dopravy odpísalo, že čerpáme z informácií neurčených pre verejnosť, keďže ide len o predbežné zistenia audítorov. Ministerstvo nebude „s cieľom nevnášať zmätok do uvedených predbežných zistení“ poskytovať k veci oficiálne stanovisko a po doriešení danej veci urobí analýzu postupu a vyvodí dôsledky. „Ak boli urobené chybné kroky, viac-menej boli uskutočnené pred rokom 2006,“ zareagoval rezort.

Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko má problémy hlavne s nedostatočnou prípravou stavieb, čo podľa neho mohol byť práve tento prípad.

Príprava pozostáva aj z dobrého projektu, ktorý dokáže oveľa presnejšie odhadnúť náklady. Palčák si myslí, že jednou z ciest, ako podobným prípadom zabrániť, sú projekty verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Tam veľmi komplikované pravidlá únie neplatia.

Človek Horizontu

BRATISLAVA. Na ministerstvo dopravy nastúpil po zmene vlády aj Košičan Peter Štefáni. Momentálne vedie Oddelenie implementácie projektov cestnej infraštruktúry. Okrem iného sa za ministerstvo zúčastňuje na kontrolných dňoch na diaľničnom privádzači Žili­na–Strá­žov. Podľa obchodného registra bol konateľom firmy Hotel Satelit a figuroval aj v spoločnosti Tatra – Thermal Poprad ako podpredseda predstavenstva. Predsedom dozornej rady Tatra – Thermal, ktorá je v likvidácii, je obvinený Vladimír Fruni a obidve spoločnosti zjavne vlastnila skrachovaná nebanková spoločnosť Horizont Slovakia.

„To už bolo dávno,“ povedal Štefáni, ktorý vraj pre Tatra – Thermal robil ako stavbár „nejaký dozor“. Čudoval sa, prečo je stále v obchodnom registri, keďže firma je už dlho v likvidácii. S Frunim sa vraj poznal. „Som Košičan, veď tisícpäťsto ľudí ho poznalo,“ vysvetlil. „My sme ani neboli tak v jednej firme. Ja som pre nich robil nejaké veci,“ povedal o Frunim. V Hoteli Satelit bol riaditeľom len chvíľku a mal tam na starosti rekonštrukciu hotela, tvrdí.

Ministerstvo napísalo, že si Štefáni „riadne plní zložité pracovné úlohy“ a že nie je úlohou ministerstva „vyžadovať neprimerané informácie o rodinných, majetkových či iných vzťahoch“ záujemcu o zamestnanie.

(knm)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 463
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 099
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 621
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 448
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 094
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 001
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 901
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 799
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 612
  10. Inteligencia vo všetkom 1 539

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop