Soul 1. augusta (TASR) - Ostrý konflikt medzi Južnou Kóreou a Japonskom o to, kto má vlastniť skalnaté ostrovčeky Tokdo ležiace na pol ceste medzi týmito krajinami, vyústil do nových marketingových možností pre patrioticky zmýšľajúce juhokórejské firmy.
Ostrovčeky ovládla v roku 1945 Južná Kórea, no Japonsko si na ne stále robí nárok a dodnes ich nazýva Takešima. Kórejčania sa však územia, ktoré je síce malé, no leží v strategickej oblasti a údajne je aj bohaté na nerastné suroviny, nechcú vzdať.
Sporu sa teraz chytili juhokórejské firmy a banky. Jedna z bánk založila na Tokdo populárnu "kybernetickú pobočku" a výrobcovia mobilných telefónov zaviedli do mobilov zvonenia založené na piesňach "o práve Soulu na ostrovy". Jeden z výrobcov spustil cez mobily aj kampaň pod názvom "Tokdo je naše územie". V rámci nej môžu obyvatelia prispievať na projekt, ktorého cieľom je predstavenie Tokdo ako ostrovov patriacich Južnej Kórei.
Textilné firmy zasa začali zaplavovať trh tričkami s nápismi "Milujem Tokdo", aj keď niektoré médiá tvrdia, že časť z tohto objemu tvoria tričká vyrobené v podobnom patriotickom ošiali po predchádzajúcom spore ešte v roku 2005.
"Je normálne, že firmy využívajú každú príležitosť na zvýšenie predaja výrobkov," povedal v reakcii na najnovšie marketingové aktivity juhokórejských podnikov Kim Rando, profesor z univerzity v Soule. "Táto marketingová stratégia, ktorej cieľom je vyťažiť iba zo zdravého patriotizmu, by však mohla otvoriť cestu už prehnanému nacionalizmu," dodal.
Najnovšie spory o Tokdo (Takešimu) vypukli v júli, keď Japonsko, ktoré Kóreu ovládalo v rokoch 1910-1945, vydalo príručky pre stredné školy, kde sa o Tokdo hovorí ako o japonských ostrovoch.
Krajiny sa o ostrovy doťahujú síce už roky, ale záujem o kontrolu nad nimi vzrástol po tom, ako sa zistilo, že nezaujímavé skalnaté ostrovčeky by mohli ležať na veľkých ložiskách zemného plynu.
Informovala o tom agentúra Reuters.