BRATISLAVA. Slovenskí pivovarníci predali v prvom polroku 1,7 milióna hektolitrov piva, čo je zhruba o päť percent menej ako v rovnakom období minulého roka. Výrobcovia predpokladajú, že tohtoročný odbyt by sa mohol vyrovnať vlaňajším výsledkom, keď po štyroch rokoch zastavili pokles predaja. „Znížený predaj bol zaznamenaný v druhom štvrťroku, ktorý bol mierne chladnejší ako v minulom roku,“ poznamenal výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.
V roku 2007 slovenské pivovary predali 3,81 milióna hektolitrov piva. Výrobcovia očakávajú tohtoročný odbyt približne na rovnakej úrovni, povedal Šusták.
Celkový predaj piva na Slovensku sa od roku 2003 každoročne znižoval, cez hranicu štyroch miliónov hektolitrov sa naposledy dostal pred štyrmi rokmi. Spotreba radikálne klesla najmä v rokoch 2004 a 2005, po dvojnásobnom zvýšení spotrebnej dane.
Dominantnými producentmi piva v krajine sú už niekoľko rokov zahraničné koncerny Heineken a SAB Miller, ktoré v licenčnej výrobe varia napríklad niektoré české značky. Licenčná produkcia viacerých slovenských pív v zahraničí sa odrazila na rapídnom poklese exportu zlatistého moku.
Kým ešte v roku 2004 sa zo Slovenska vyviezlo okolo 184–tisíc hektolitrov piva, vlani na zahraničné trhy smerovala necelá pätina tohto objemu.
V prvom polroku 2008 si však vývoz v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška mierne polepšil, keď stúpol o necelú tretinu na vyše 15tisíc hektolitrov.