Na vytýčení novej trasy ropovodu Bratislava-Schwechat sa stále pracuje

Ropovod spájajúci Bratislavu a Schwechat je jedným z prioritných projektov súčasnej vlády v ropnom priemysle. Jeho projektová kapacita na prepravu by mala byť 3,25 milióna ton ropy ročne.

Bratislava 26. júla (TASR) - Pôvodná trasa ropovodu nebola vyhovujúca kvôli studniam zásobujúcim pitnou vodou Bratislavu. Na novej trase sa zatiaľ pracuje.

Pôvodná trasa ropovodu mala prechádzať územím chránenej vodohospodárskej oblasti Žitného ostrova. Aj napriek využitiu najmodernejších dostupných technológií, ktoré mali zabezpečovať environmentálnu bezpečnosť ropovodu, však nebola schválená. Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS), a. s., upozornila, že v dôsledku očakávaných klimatických zmien objektívne narastá kumulované riziko ohrozenia vodných zdrojov. Výstavba a prevádzka ropovodu v oblasti strategických vodných zdrojov toto riziko podľa BVS neodôvodnene zvyšuje. Primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský v tejto súvislosti konštatoval, že považuje ochranu zdroja pitnej vody za absolútnu prioritu.

O tom, že pracovné skupiny začali pracovať na vytýčení novej trasy, informoval 13. júna minulého roka minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. "Ja som osobne rokoval so všetkými tromi zložkami samosprávy a bolo dohodnuté, že sa vytvoria pracovné skupiny, ktoré pripravia reálny návrh," konštatoval vtedy. Konkrétna trasa mala byť vytypovaná do septembra 2007, nie je však hotová doteraz.

Jediný prevádzkovateľ ropovodu Družba na slovenskom území spoločnosť Transpetrol, a. s., v súčasnosti pracuje na vypracovávaní alternatívnych trás. "Jedna zo zvažovaných alternatívnych trás na slovenskej strane vedie cez Záhorie, čím by sa na rakúsku stranu prešlo cez rieku Moravu a v Rakúsku by ropovod musel prejsť cez Dunaj," uviedol pre TASR predseda predstavenstva Transpetrolu Štefan Czucz. Dodal, že Transpetrol sa usiluje v dialógu so všetkými dotknutými stranami nájsť takú alternatívu trasy pre ropovod Bratislava Schwechat, aby sa tento projekt mohol začať realizovať. "Transpetrol sa za spolupráce s majoritným akcionárom spoločnosti - Ministerstvom hospodárstva SR zameriava na vytvorenie vhodných podmienok na realizáciu uvedeného projektu. V súčasnosti sa posudzujú alternatívne trasy ropovodu na slovenskom území s cieľom vyhodnotenia ich vplyvu na životné prostredie a stanovenia celkových nákladov tejto investície. Aktivity spojené s prípravou uvedeného projektu sú náročné na čas, a to vzhľadom na územie, ktorého sa dotýka, a vzhľadom na jeho medzinárodný charakter," vysvetlil Czucz.

Ako rezort hospodárstva uvádza v Stratégii energetickej bezpečnosti (SEB), pre riešenie situácie ropnej krízy (núdzového stavu) je zo strany SR požiadavka prepravovať zo Schwechatu do Bratislavy minimálne 3 milióny ton ropy ročne a zároveň požiadavka vybudovať na rakúskej strane nádrž na ropu so skladovacou kapacitou 75.000 m3 (minimálne na päťdňovú potrebu spracovania ropy v spoločnosti Slovnaft Bratislava). Odhadované investície projektu predstavujú 35 miliónov eur (1 miliarda Sk) a dĺžka nového ropovodu by mala byť približne 60 kilometrov. Z toho 50 kilometrov povedie cez územie Rakúska. Prevádzkovateľom a vlastníkom slovenskej časti budúceho ropovodu bude spoločnosť Transpetrol, ropovod prechádzajúci územím Rakúska bude prevádzkovaný spoločným podnikom Transpetrolu a OMV - spoločnosťou Bratislava - Schwechat Pipeline (BSP). Financovanie projektu s využitím vlastných a úverových zdrojov je garantované finančnou silou a stabilitou akcionárov BSP spoločností Transpetrol a OMV.

Rakúska spoločnosť OMV a slovenský prepravca ropy Transpetrol podpísali Zmluvu o spoločnom podniku pre vybudovanie a zabezpečenie prevádzky nového ropovodu medzi Bratislavou a rafinériou patriacou skupine OMV v rakúskom Schwechate už 18. decembra 2003.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 286
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 961
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 800
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 572
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 441
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 722
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 470
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 352
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 734
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 685

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

SVET

Američania pokračujú vo vývoji elektromagnetického dela

Častým mýtom spojeným s EM delami je krátka životnosť.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.