PORTRÉT NA SOBOTU

Lackovič: Nie sme vojaci

Vyštudovaný právnik, kedysi sprievodca v Demänovskej jaskyni a aj kvestor Vysokej školy výtvarných umení. Dnes šéfuje firme, ktorá patrí medzi lídrov v predaji pracích práškov, kozmetiky a lepidiel. Prezident firmy Henkel na Slovensku JURAJ LACKOVIČ.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Vyštudovaný právnik, kedysi sprievodca v Demänovskej jaskyni a aj kvestor Vysokej školy výtvarných umení. Dnes šéfuje firme, ktorá patrí medzi lídrov v predaji pracích práškov, kozmetiky a lepidiel. Prezident firmy Henkel na Slovensku JURAJ LACKOVIČ.

Nad reklamou o pracích práškoch, kde hrá takmer hlavnú úlohu bežný prací prášok, sa šéf Henkel Slovensko pousmeje. „V reklame sa používa porovnanie s bežným pracím práškom, lebo my nie sme bežní“ . Má však aj iné vysvetlenie. „Všetky prieskumy podprahového vnímania potvrdzujú, že tento typ reklamy na ľudí zaberá. Reklama na produkty, ktoré sa zaraďujú do kategórie starostlivosti o domácnosť, oslovuje kategóriu ľudí, ktorí sa s fenoménom prania stretávajú veľmi často.“

Priame porovnanie s konkurenciou podľa Lackoviča - aj keď občas vyskytne – je relatívne tenký ľad. Musí totiž spĺňať všetky kritériá dané legislatívou na takzvanú porovnávaciu reklamu. Tie sú veľmi striktné a z hľadiska interpretácie by mohli viesť k zbytočným právnym konfliktom, ktoré samozrejme nie sú cieľom. S bežným pracím práškom je to iné. „Nehrozí obvinenie, nikto sa nebude súdiť s tým, že oni vyrábajú ten bežný prášok“. Bežný prací prášok skrátka nemá nikoho, kto by sa ho zastal. Tento pojem v reklame sa využíva iba ako pozadie na to, aby sa zvýraznila kvalita produktu.

Za reklamou, kde je človek prilepený o strop dole hlavou, si Lackovič stojí. Je to aj zdokumentované. V rámci zábavy na vianočnom večierku Henkelu bola jedna zamestnankyňa „prilepená“ a zavesená na strop dole hlavou. „Naozaj to funguje,“ potvrdzuje Lackovič, „ale doma to neskúšajte.“

Pracie prášky nie sú podľa Lackoviča rovnaké. Rozdiel medzi nimi aj v rámci Henkelu existuje. Napríklad Rex je trieda „economy“, Palmex je medium a Persil premium - vlajková loď Henkelu. „Aj s pracími práškami je to ako s autami. Keď chce mať niekto Porsche, musí si priplatiť.“

Slovensko na mape Henkelu

Lackovič pracuje v Henkeli Slovensko už 15 rokov. Pritiahli ho head hunteri (lovci mozgov) z Vysokej školy výtvarných umení. Bol tam kvestorom a mal na starosti všetky veci, ktoré sa netýkali pedagogického procesu. Profesionálne právnik, ale druhou časťou svojho „ja“ milovník umenia. Počas bývalého režimu založil divadlo a písal preň scenáre. Režíroval aj hrával. „Mohol som hovoriť medzi riadkami o veciach, o ktorých sa vtedy nemohlo hovoriť“. Tvrdí, že všetky pozície a funkcie, ktorými prešiel, sa mu zišli v súčasnej práci.

O tom, že je Henkel u nás úspešný, hoci tu nemá výrobný závod, svedčí aj to, že centrála spoločnosti sa rozhodla vybudovať na Slovensku takzvané centrum spoločných služieb (shared service center). Znamená to, že všetky finančné operácie, ako je účtovníctvo, finančníctvo alebo kontroling pre európske krajiny a Severnú Ameriku, sa sústreďujú do Bratislavy. V rámci Henkelov na celom svete tak bude mať Slovensko významné miesto i prestíž. Lackovič je hrdý na to, čo dosiahli. „Vytvorili sme mnoho nových pracovných príležitostí“. Slovensko presvedčilo svojou hustou sieťou stredných a vysokých škôl, vzdelanostnou úrovňou mladých ľudí a ich jazykovou vybavenosťou, členstvom v EÚ, Schengene a aj blízkosťou Viedne.

Receptúry lepidiel technológií, kozmetických produktov, pracích práškov a čistiacich prostriedkov sú vedou. „V centrále v Düsseldorfe pracuje vyše 3-tisíc ľudí vo vede a výskume. To sú ľudia, ktorí sa nestarajú o nič iné, ako o inovácie, nové zloženia a ich aplikáciu.“ Majú na čom stavať - zakladateľ spoločnosti Fritz Henkel vyvinul prvý prací prášok na svete, ktorý mal samoprací účinok.

Spoločná cesta

Henkel je vedený kolektívne, nie je to „vojenské teleso“. Dôkazom je aj Lackovičova funk­cia. Ako prezident Henkelu na Slovensku je konateľom spoločnosti, zodpovedá za právnu čistotu firmy, komunikuje so štátnymi orgánmi. Ale na druhej strane nemá priamo pod sebou predaj. „Nezodpovedám priamo za čísla biznisu, ale musím vytvoriť všetky predpoklady na to, aby boli dobré. Preto okrem iného v priamo zodpovedám aj za ľudské zdroje.“

Porady vedenia spoločnosti sú založené na princípe rovného s rovným. Lackovič ich síce vedie, ale riešenie je výsledkom vzájomného konsenzu, nie jeho príkazov. „Mojou úlohou je hľadať východisko tak, aby sme našli spoločnú cestu.“ Cítite sa niekedy ako mediátor? – pýtame sa. „Dá sa to aj tak povedať.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 175
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 530
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 504
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 550
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 928
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 867
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 781
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 606
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 593
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 414

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.