Meškanie mýta znamená mesačnú stratu 450 miliónov korún

BRATISLAVA 23. júla (SITA) - Každý oneskorený mesiac sprevádzkovania systému elektronického výberu mýta bude pri predpokladaných výnosoch znamenať stratu priemerne 450 mil. Sk (14,94 mil. €). Je preto ...

BRATISLAVA 23. júla (SITA) - Každý oneskorený mesiac sprevádzkovania systému elektronického výberu mýta bude pri predpokladaných výnosoch znamenať stratu priemerne 450 mil. Sk (14,94 mil. €). Je preto v záujme Slovenska, aby bol systém na výber mýta zavedený čo najskôr, vzhľadom na jeho veľký ekonomický prínos. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v súvislosti s tým, že kvôli stále neuzavretému mýtnemu tendru nie je reálny pôvodne plánovaný termín na jeho sprevádzkovanie 1. januára 2009.

"Taktiež je potrebné si uvedomiť, že táto investícia je časovo veľmi rýchlo návratná. Podľa našich prepočtov približne tretina z ponúkanej ceny sú investičné náklady a dve tretiny predstavujú prevádzkové náklady na 13 rokov," uviedol ďalej Palčák. Pri zverejnených ponúkaných cenách sa podľa neho investičné náklady vrátia približne za jeden a pol roka. Ak niekto ponúka príliš univerzálne riešenie, tak je to pravdepodobne na úkor budúcich požiadaviek na úpravy, dodal Palčák. Štát si podľa neho teraz nemôže dovoliť spraviť pri tak významnom projekte chybu, akou by bol výber jednoduchého ťažko rozšíriteľného systému.

Tri medzinárodné konzorciá, vylúčené z mýtneho tendra, podali na Krajský súd v Bratislave 14. júla 2008 žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z 2. júla tohto roka. Úrad vtedy odmietol ich námietky voči postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri vylúčení z tendra. Vyradení uchádzači navrhujú súdu, aby odložil vykonateľnosť spomínaného rozhodnutia úradu. ÚVO zároveň posudzuje dve námietky jedného z vylúčených konzorcií vedeného rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom. Rozhodnúť o nich má do 25. júla a 11. augusta tohto roka. Obe námietky uvedeného združenia sa týkajú diskriminačného postupu NDS pri vyhodnocovaní ponúk uchádzačov, ako aj prehodnotenia druhého hlavného kritéria pri posudzovaní ponúk, čiže efektivity výberu mýta. Kapsch podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej požaduje aj pri druhej z týchto námietok, aby úrad prijal predbežné opatrenie na ďalšie pozastavenie konania diaľničiarov v tendri.

Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložilo konzorcium Slovakpass vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). Slovensko-švajčiarske združenie ToSy na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).

Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 294
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 870
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 381
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 954
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 703
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 701
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 401
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.