Meškanie mýta znamená mesačnú stratu 450 miliónov korún

BRATISLAVA 23. júla (SITA) - Každý oneskorený mesiac sprevádzkovania systému elektronického výberu mýta bude pri predpokladaných výnosoch znamenať stratu priemerne 450 mil. Sk (14,94 mil. €). Je preto ...

BRATISLAVA 23. júla (SITA) - Každý oneskorený mesiac sprevádzkovania systému elektronického výberu mýta bude pri predpokladaných výnosoch znamenať stratu priemerne 450 mil. Sk (14,94 mil. €). Je preto v záujme Slovenska, aby bol systém na výber mýta zavedený čo najskôr, vzhľadom na jeho veľký ekonomický prínos. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v súvislosti s tým, že kvôli stále neuzavretému mýtnemu tendru nie je reálny pôvodne plánovaný termín na jeho sprevádzkovanie 1. januára 2009.

"Taktiež je potrebné si uvedomiť, že táto investícia je časovo veľmi rýchlo návratná. Podľa našich prepočtov približne tretina z ponúkanej ceny sú investičné náklady a dve tretiny predstavujú prevádzkové náklady na 13 rokov," uviedol ďalej Palčák. Pri zverejnených ponúkaných cenách sa podľa neho investičné náklady vrátia približne za jeden a pol roka. Ak niekto ponúka príliš univerzálne riešenie, tak je to pravdepodobne na úkor budúcich požiadaviek na úpravy, dodal Palčák. Štát si podľa neho teraz nemôže dovoliť spraviť pri tak významnom projekte chybu, akou by bol výber jednoduchého ťažko rozšíriteľného systému.

Tri medzinárodné konzorciá, vylúčené z mýtneho tendra, podali na Krajský súd v Bratislave 14. júla 2008 žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z 2. júla tohto roka. Úrad vtedy odmietol ich námietky voči postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri vylúčení z tendra. Vyradení uchádzači navrhujú súdu, aby odložil vykonateľnosť spomínaného rozhodnutia úradu. ÚVO zároveň posudzuje dve námietky jedného z vylúčených konzorcií vedeného rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom. Rozhodnúť o nich má do 25. júla a 11. augusta tohto roka. Obe námietky uvedeného združenia sa týkajú diskriminačného postupu NDS pri vyhodnocovaní ponúk uchádzačov, ako aj prehodnotenia druhého hlavného kritéria pri posudzovaní ponúk, čiže efektivity výberu mýta. Kapsch podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej požaduje aj pri druhej z týchto námietok, aby úrad prijal predbežné opatrenie na ďalšie pozastavenie konania diaľničiarov v tendri.

Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložilo konzorcium Slovakpass vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). Slovensko-švajčiarske združenie ToSy na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).

Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 039
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 014
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 268
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 796
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 365
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 163
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 896
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 964
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 719
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 745

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.