PRÍLIŠ LACNÉ PONUKY NEMUSIA BYŤ PRE ŠTÁT RIZIKOM – AK PODPÍŠE DOBRÚ ZMLUVU

Štát si cenu za mýto môže poistiť

Neobvykle nízka cena. Aj toto je jeden z argumentov, pre ktorý boli dvaja zo štyroch záujemcov vyradení z najväčšieho tendra v histórii Slovenska. Štát sa však proti tomu môže brániť dobrou zmluvou.

V súťaži o mýto štátu nemusí prekážať, že záujemcovia ponúkli neobvykle nízku cenu. Musel by však uzatvoriť dobrú zmluvu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Najdôležitejším kritériom na výber víťaza v tendri na elektronické mýto je cena. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť vylúčila zo súťaže dve konzorciá pre neobvykle nízku cenu – taliansko-slovenské konzorcium Slovakpass a švajčiarsko-slovenské spojenie firiem pod názvom Tossy.

Štát sa môže brániť

Nepriamo postupu štátnej diaľničnej spoločnosti vyjadril podporu premiér Fico. Povedal, že ak firmy umelo nastavia nízke ceny, potom sa ich snažia zvýšiť dodatkami k zmluvám. „Musím sa spýtať, či je správne, ak niekto ide do tendra s cenou, ktorá je hlboko pod reálne možnosti, a potom to dopadne tak, že dobehne s 50 či 70 dodatkami,“ povedal premiér.

Podľa právnika Radoslava Procházku však existujú pre štát možnosti, ako čo najlepšie zabezpečiť, aby víťaz dodržal to, čo v ponuke sľúbil. „Je to vždy otázkou nastavenia zmluvných parametrov. Zmluvy sa dajú urobiť tak, aby bol štát proti takémuto prípadnému vydieraniu dostatočne chránený,“ povedal právnik.

Podľa neho možno v krajnom prípade aj odstúpiť od zmluvy. No pre štát to nemá veľký význam, ak chce, aby mýtny systém naozaj fungoval. Vláda však môže veľmi účinne využívať finančné sankcie.

S tým súhlasí aj Richard Ďurana z inštitútu Iness. „V každej zmluve sa dá zazmluvniť penále za neplnenie záväzkov. Alebo sa napríklad môže uviesť, že zvýšené náklady idú len na ťarchu dodávateľa,“ povedal Ďurana.

Dodatky sú pritom bežná obchodná prax. „Štát aj víťaz nimi reagujú na zmenené podmienky,“ vysvetlil Ďurana.

Na obavy premiéra, že by sa špekulatívne nízka cena zvýšila dodatkami k zmluvám, Ďurana reaguje takto: „Na dodatku sa musia dohodnúť obe zmluvné strany. Preto si neviem predstaviť, že by štát pristúpil na podpísanie dodatku bez odôvodnenia.“

Dodatkami sa riešia len detaily

Odborník na projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) Peter Chovanec z Dexia banky zasa vysvetľuje, že v obchodných vzťahoch by sa dodatky nemali týkať podstatných vecí. „Ak pri výstavbe diaľnice treba postaviť dodatočne nejaký spevňujúci múrik, to, samo­zrejme, zvýši cenu diela. Ale nemalo by to byť niečo zásadné,“ povedal.

Dodatky by teda mali riešiť detaily. Treba si preto dávať pozor na to, aby „niektorí uchádzači nerátali s tým, že sa cez dodatky nakoniec nejako dohodnú,“ upozorňuje Chovanec.

Vyradené konzorcium Slovakpass tvrdí, že výstavbu mýtneho systému zabezpečí za 19 miliárd korún (630 miliónov eur). Je to približne o 6,5 miliardy (200 miliónov eur) menej, ako ponúka francúzsko-slovenský SanToll. Ten má momentálne k výhre najbližšie, lebo ho zo súťaže nikto nevyradil a zostal v nej jediný.

Druhý vyradený uchádzač pre prinízku cenu, konzorcium Tossy, je oproti najdrahšiemu SanTollu lacnejšie o šesť miliárd korún.

Národná diaľničná pri obhajobe svojich argumentov však dostala silný tromf. Jej výhrady k nereálnym cenám potvrdil Úrad pre verejné obstarávanie.

O tom, kto súťaž vyhrá, zatiaľ nie je rozhodnuté. Postup Národnej diaľničnej spoločnosti teraz totiž preveruje súd.

Kamióny a autobusy mali elektronicky začať platiť mýto od začiatku budúceho roka. Oficiálne miesta už pripúšťajú, že sa tento pôvodný termín nedá stihnúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 744
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 643
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 487
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 399
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 076
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 055
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 647
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 480
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 280
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 214

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.