PRÍLIŠ LACNÉ PONUKY NEMUSIA BYŤ PRE ŠTÁT RIZIKOM – AK PODPÍŠE DOBRÚ ZMLUVU

Štát si cenu za mýto môže poistiť

Neobvykle nízka cena. Aj toto je jeden z argumentov, pre ktorý boli dvaja zo štyroch záujemcov vyradení z najväčšieho tendra v histórii Slovenska. Štát sa však proti tomu môže brániť dobrou zmluvou.

V súťaži o mýto štátu nemusí prekážať, že záujemcovia ponúkli neobvykle nízku cenu. Musel by však uzatvoriť dobrú zmluvu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Najdôležitejším kritériom na výber víťaza v tendri na elektronické mýto je cena. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť vylúčila zo súťaže dve konzorciá pre neobvykle nízku cenu – taliansko-slovenské konzorcium Slovakpass a švajčiarsko-slovenské spojenie firiem pod názvom Tossy.

Štát sa môže brániť

Nepriamo postupu štátnej diaľničnej spoločnosti vyjadril podporu premiér Fico. Povedal, že ak firmy umelo nastavia nízke ceny, potom sa ich snažia zvýšiť dodatkami k zmluvám. „Musím sa spýtať, či je správne, ak niekto ide do tendra s cenou, ktorá je hlboko pod reálne možnosti, a potom to dopadne tak, že dobehne s 50 či 70 dodatkami,“ povedal premiér.

Podľa právnika Radoslava Procházku však existujú pre štát možnosti, ako čo najlepšie zabezpečiť, aby víťaz dodržal to, čo v ponuke sľúbil. „Je to vždy otázkou nastavenia zmluvných parametrov. Zmluvy sa dajú urobiť tak, aby bol štát proti takémuto prípadnému vydieraniu dostatočne chránený,“ povedal právnik.

Podľa neho možno v krajnom prípade aj odstúpiť od zmluvy. No pre štát to nemá veľký význam, ak chce, aby mýtny systém naozaj fungoval. Vláda však môže veľmi účinne využívať finančné sankcie.

S tým súhlasí aj Richard Ďurana z inštitútu Iness. „V každej zmluve sa dá zazmluvniť penále za neplnenie záväzkov. Alebo sa napríklad môže uviesť, že zvýšené náklady idú len na ťarchu dodávateľa,“ povedal Ďurana.

Dodatky sú pritom bežná obchodná prax. „Štát aj víťaz nimi reagujú na zmenené podmienky,“ vysvetlil Ďurana.

Na obavy premiéra, že by sa špekulatívne nízka cena zvýšila dodatkami k zmluvám, Ďurana reaguje takto: „Na dodatku sa musia dohodnúť obe zmluvné strany. Preto si neviem predstaviť, že by štát pristúpil na podpísanie dodatku bez odôvodnenia.“

Dodatkami sa riešia len detaily

Odborník na projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) Peter Chovanec z Dexia banky zasa vysvetľuje, že v obchodných vzťahoch by sa dodatky nemali týkať podstatných vecí. „Ak pri výstavbe diaľnice treba postaviť dodatočne nejaký spevňujúci múrik, to, samo­zrejme, zvýši cenu diela. Ale nemalo by to byť niečo zásadné,“ povedal.

Dodatky by teda mali riešiť detaily. Treba si preto dávať pozor na to, aby „niektorí uchádzači nerátali s tým, že sa cez dodatky nakoniec nejako dohodnú,“ upozorňuje Chovanec.

Vyradené konzorcium Slovakpass tvrdí, že výstavbu mýtneho systému zabezpečí za 19 miliárd korún (630 miliónov eur). Je to približne o 6,5 miliardy (200 miliónov eur) menej, ako ponúka francúzsko-slovenský SanToll. Ten má momentálne k výhre najbližšie, lebo ho zo súťaže nikto nevyradil a zostal v nej jediný.

Druhý vyradený uchádzač pre prinízku cenu, konzorcium Tossy, je oproti najdrahšiemu SanTollu lacnejšie o šesť miliárd korún.

Národná diaľničná pri obhajobe svojich argumentov však dostala silný tromf. Jej výhrady k nereálnym cenám potvrdil Úrad pre verejné obstarávanie.

O tom, kto súťaž vyhrá, zatiaľ nie je rozhodnuté. Postup Národnej diaľničnej spoločnosti teraz totiž preveruje súd.

Kamióny a autobusy mali elektronicky začať platiť mýto od začiatku budúceho roka. Oficiálne miesta už pripúšťajú, že sa tento pôvodný termín nedá stihnúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 307
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 088
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 083
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 139
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 024
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 964
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 137
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 405
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 183

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.