BRATISLAVA. Slovensko sa musí po tom, čo splnilo všetky podmienky na prijatie do eurozóny, sústrediť na dokončenie príprav pre bezproblémový prechod na novú menu. Povedal to včera komisár pre hospodárske a menové záležitosti Joaquín Almunia.
„Musíte využiť zostávajúce mesiace na to, aby ste zabezpečili, že spotrebitelia a podniky budú pripravení na používanie novej meny už od prvého dňa, a že odvetvie maloobchodu prevezme a uskutoční záväzky súvisiace so spravodlivou tvorbou cien,“ povedal Almunia. Komentoval správu Európskej komisie, ktorá hodnotí prípravy Slovenska na zavedenie eura. Z nej vyplýva, že podniky majú sklz pri plánovaní množstva hotovosti, ktoré budú potrebovať, aby boli schopné vydávať v eurách od prvého dňa a vyhli sa tak dlhým radom v bankách.
„Je potrebné vyvinúť ďalšie úsilie s cieľom zvýšiť objem predzásobenia eurovou hotovosťou v bankách a následne v podnikoch,“ uvádza sa v správe. Podľa komisie nemusí stačiť ani počet pripravených štartovacích balíčkov. Národná banka chce v decembri spustiť predaj balíkov euromincí v hodnote 500 korún. Má ich byť 1,2 milióna. „Podľa skúseností z iných krajín sa ukazuje, že každá domácnosť si kúpi približne jeden balíček,“ uvádza sa v správe. Slovensko má pritom približne dva milióny domácností.
Informačná kampaň k zavedeniu eura na Slovensku sa podľa komisie v posledných mesiacoch zintenzívnila a prináša už výsledky. Komisia sa odvoláva na májový prieskum eurobarometra, podľa ktorého sa približne 64 percent ľudí na Slovensku cíti byť veľmi alebo skôr dobre informovaných o prechode na euro. Vlani v septembri to bolo 51 percent ľudí.
„Je dôležité, aby občania prijali novú menu s dôverou. Hoci majú obyvatelia Slovenska viac informácií o eure a o eurozóne, dopyt po informáciách naďalej rastie,“ uzatvára správa.