Dostatok informácií o eure majú obyvatelia aj podniky

BRATISLAVA 18. júla (SITA) - Informovanosť o novej euromene na Slovensku rastie tak na strane obyvateľstva ako aj na strane podnikateľskej sféry. Kým v rámci obyvateľstva sa dobre alebo veľmi dobre informovanými ...

BRATISLAVA 18. júla (SITA) - Informovanosť o novej euromene na Slovensku rastie tak na strane obyvateľstva ako aj na strane podnikateľskej sféry. Kým v rámci obyvateľstva sa dobre alebo veľmi dobre informovanými cíti byť 64 % respondentov, na strane podnikateľskej sféry to je až 90 % oslovených subjektov.

Vyplýva to z výsledkov prieskumu Eurobarometer, ktorý v závere týždňa zverejnila Európska komisia (EK). Oproti prieskumu z jesene minulého roka tak informovanosť obyvateľstva vzrástla o 17 percentuálnych bodov. Významne sa tiež znížil počet tých, ktorí sa cítia byť nedostatočne informovaní z viac ako polovice opýtaných na 35 %.

Podľa prieskumu viac ako polovica oslovených obyvateľov (54 %) očakáva, že vplyv eura na Slovensko bude skôr pozitívny ako negatívny, čo je o štyri percentuálne body viac ako pred pol rokom. Aj pri otázke, či bude mať zavedenie eura pozitívny alebo negatívny vplyv na samotného respondenta, odpovedalo 51 %, že to bude viac pozitívny vplyv.

S tvrdením, že so zavedením eura vzniknú nepríjemnosti, nesúhlasí 65 % obyvateľov Slovenska. Oproti predošlým prieskumom tiež poklesli obavy z rastu cien v dôsledku zavedenia eura (z 83 % na 76 %) a obavy zo zneužitia prechodu na euro na zvýšenie cien (zo 72 % na 68 %). Obyvatelia Slovenska majú medzi deviatimi krajinami obsiahnutými v prieskume najlepšie objektívne vedomosti.

Oproti priemeru všetkých krajín je úroveň vedomostí o podobe eurových mincí a bankoviek skoro dvojnásobná (59 % správnych odpovedí na Slovensku oproti priemeru všetkých krajín 31 %). Za posledného pol roka sa objektívna informovanosť na Slovensku zlepšila o 10 percentuálnych bodov.

Podnikateľská sféra podľa výsledkov prieskumu očakáva informácie o novej mene najmä od Národnej banky Slovenska (74 %), médií (67 %) a bánk (52 %). Viac ako štvrtina podnikov pritom využíva oficiálnu internetovú stránku o zavedení eura na Slovensku www.euromena.sk. V polovici tohto roka pritom s prípravami na euro už začalo 80 % podnikov.

Z toho 21 % začalo s prípravami už v roku 2007. Z podnikov, ktoré v júni 2008 ešte nezačali s prípravami, plánuje polovica začať do konca augusta. Pre porovnanie väčšina slovinských a cyperských podnikov začala s prípravami na zavedenie eura až v poslednom polroku pred prechodom na novú menu.

Prieskum Eurobarometer o pripravenosti na zavedenie eura medzi slovenskými podnikmi uskutočnila Európska komisia na vzorke 350 podnikov v júni 2008.

Prieskumy verejnej mienky o eure uskutočňuje Európska komisia dvakrát do roka v členských krajinách ktoré nepoužívajú euro ako domácu menu. Zisťuje postoj verejnosti k zavedeniu eura a jej znalosti o jednotnej mene. Najnovší, v poradí už siedmy prieskum bol realizovaný od 5. do 9. mája 2008 na vzorke viac ako 9 000 respondentov starších ako 15 rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 438
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 954
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 853
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 251
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 967
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 002
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 416
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 078
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 381
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 223

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.