Dostatok informácií o eure majú obyvatelia aj podniky

BRATISLAVA 18. júla (SITA) - Informovanosť o novej euromene na Slovensku rastie tak na strane obyvateľstva ako aj na strane podnikateľskej sféry. Kým v rámci obyvateľstva sa dobre alebo veľmi dobre informovanými ...

BRATISLAVA 18. júla (SITA) - Informovanosť o novej euromene na Slovensku rastie tak na strane obyvateľstva ako aj na strane podnikateľskej sféry. Kým v rámci obyvateľstva sa dobre alebo veľmi dobre informovanými cíti byť 64 % respondentov, na strane podnikateľskej sféry to je až 90 % oslovených subjektov.

Vyplýva to z výsledkov prieskumu Eurobarometer, ktorý v závere týždňa zverejnila Európska komisia (EK). Oproti prieskumu z jesene minulého roka tak informovanosť obyvateľstva vzrástla o 17 percentuálnych bodov. Významne sa tiež znížil počet tých, ktorí sa cítia byť nedostatočne informovaní z viac ako polovice opýtaných na 35 %.

Podľa prieskumu viac ako polovica oslovených obyvateľov (54 %) očakáva, že vplyv eura na Slovensko bude skôr pozitívny ako negatívny, čo je o štyri percentuálne body viac ako pred pol rokom. Aj pri otázke, či bude mať zavedenie eura pozitívny alebo negatívny vplyv na samotného respondenta, odpovedalo 51 %, že to bude viac pozitívny vplyv.

S tvrdením, že so zavedením eura vzniknú nepríjemnosti, nesúhlasí 65 % obyvateľov Slovenska. Oproti predošlým prieskumom tiež poklesli obavy z rastu cien v dôsledku zavedenia eura (z 83 % na 76 %) a obavy zo zneužitia prechodu na euro na zvýšenie cien (zo 72 % na 68 %). Obyvatelia Slovenska majú medzi deviatimi krajinami obsiahnutými v prieskume najlepšie objektívne vedomosti.

Oproti priemeru všetkých krajín je úroveň vedomostí o podobe eurových mincí a bankoviek skoro dvojnásobná (59 % správnych odpovedí na Slovensku oproti priemeru všetkých krajín 31 %). Za posledného pol roka sa objektívna informovanosť na Slovensku zlepšila o 10 percentuálnych bodov.

Podnikateľská sféra podľa výsledkov prieskumu očakáva informácie o novej mene najmä od Národnej banky Slovenska (74 %), médií (67 %) a bánk (52 %). Viac ako štvrtina podnikov pritom využíva oficiálnu internetovú stránku o zavedení eura na Slovensku www.euromena.sk. V polovici tohto roka pritom s prípravami na euro už začalo 80 % podnikov.

Z toho 21 % začalo s prípravami už v roku 2007. Z podnikov, ktoré v júni 2008 ešte nezačali s prípravami, plánuje polovica začať do konca augusta. Pre porovnanie väčšina slovinských a cyperských podnikov začala s prípravami na zavedenie eura až v poslednom polroku pred prechodom na novú menu.

Prieskum Eurobarometer o pripravenosti na zavedenie eura medzi slovenskými podnikmi uskutočnila Európska komisia na vzorke 350 podnikov v júni 2008.

Prieskumy verejnej mienky o eure uskutočňuje Európska komisia dvakrát do roka v členských krajinách ktoré nepoužívajú euro ako domácu menu. Zisťuje postoj verejnosti k zavedeniu eura a jej znalosti o jednotnej mene. Najnovší, v poradí už siedmy prieskum bol realizovaný od 5. do 9. mája 2008 na vzorke viac ako 9 000 respondentov starších ako 15 rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 777
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 136
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 032
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 994
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 827
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 755

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.