BRATISLAVA 18. júla (SITA) - Slovenská rafinérska a petrochemická výroba dosiahla v minulom roku celkovo 5,816 mil. ton. Oproti roku 2006 to znamenalo nárast objemu produkcie o takmer 11 %. Ako ďalej vyplýva z výročnej správy Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO), najväčší podiel na celkovej produkcii mala motorová nafta, ktorej vyrobený objem medziročne stúpol o 9,6 % na 2,864 mil. ton. Nasledovali automobilové benzíny, ktorých produkcia v porovnaní s rokom 2006 vzrástla o 11,4 % na 1,617 mil. ton. Výroba plastov vlani dosiahla 427 tis. ton, vykurovacích olejov 284 tis. ton a asfaltov a oxidačných zmesí 36 tis. ton. Na ostatnú produkciu v rafinérskej a petrochemickej výrobe pripadlo 588 tis. ton.
Celkové dodávky ropy z Ruskej federácie sa pritom podľa SAPPO v minulom roku uskutočnili v súlade s plánom, aj keď predovšetkým v prvom kvartáli 2007 sa zaznamenali nižšie dodávky, ako bola požiadavka. "Prostredníctvom ropovodného prepojenia s Maďarskou republikou sa v uplynulom roku viackrát v praxi otestovala technologická pripravenosť tejto alternatívnej dopravnej tepny prepájajúcej ropovody Družba a Adria. Potreba základnej suroviny, teda ropy, pre rafinérsko-petrochemickú skupinu Slovnaft tak bola plne uspokojená," uvádza sa v správe SAPPO. Spracovanie ropy tak v minulom roku dosiahlo 6 mil. ton, čo predstavuje najvyššiu úroveň od začiatku 90-tych rokov minulého storočia.
Vzhľadom na výrobnú kapacitu bratislavskej rafinérie a konkurenčné dovozy ropných produktov do SR sa väčšina domácej produkcie zo Slovenska exportovala na náročné trhy strednej a západnej Európy. Pre motorové palivá boli kľúčovými trhmi Česká republika, Rakúsko, Poľsko. Petrochemické produkty ako polyetylén a polypropylén sa exportovali okrem iného aj do Francúzska, Nemecka a Talianska. Na export pritom smerovalo 71 % na Slovensku vyprodukovanej nafty, 72 % percent automobilových benzínov a 83 % plastov. "Na strane dovozu sa zapojenie SR do medzinárodnej obchodnej výmeny s ropnými produktmi, berúc do úvahy vývojové trendy spotreby a preferencie slovenských spotrebiteľov, prejavili najmä v dovoze motorovej nafty," uvádza SAPPO. V minulom roku sa pritom na Slovensko importovalo 520 tis. ton motorovej nafty, čo je zhruba o 40 tis. ton viac ako v roku 2006. Import motorového benzínu klesol o 12,3 % na 229 tis. ton, reflektujúc najmä stagnáciu dopytu po benzíne na slovenskom trhu.
Záujem slovenských zákazníkov sa aj v minulom roku sústreďoval najmä na motorovú naftu a automobilový benzín. Celkový dopyt po oboch hlavných motorových palivách stúpol – pri nafte o necelých 8 % a pri benzíne o vyše 1 %. Spotreba oboch produktov si tak zachovala vývojové tendencie z minulých rokov. Vysoký dopyt zákazníkov po motorovej nafte vyplýval z pretrvávajúceho nadpriemerného rastu slovenskej ekonomiky, prejavujúceho sa najmä v rýchlom rozvoji priemyselnej, stavebnej a obchodnej aktivity. Spotreba motorovej nafty pritom v minulom roku stúpla o takmer 100 tis. ton na 1,36 mil. ton a spotreba automobilových benzínov o 7 tis. ton na 673 tis. ton. Spotreba vykurovacích olejov, asfaltov a LPG v minulom roku naopak poklesla.