MÝTNY SYSTÉM JE SPÔSOB VÝBERU DANE, KTORÝ SI ŠTÁT MUSÍ KÚPIŤ

Mýto nebude zadarmo

Premiér Robert Fico hovorí, že za stavbu a prevádzku elektronického výberu mýta nezaplatí štát nič. Nie je to pravda.

BRATISLAVA. Súťaž o to, kto a za koľko postaví a sprevádzkuje elektronické mýto na Slovensku, vrcholí. Zo štyroch uchádzačov sú vyradené tri lacnejšie ponuky. Cenový rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou je vyše 6 miliárd korún (200 milió­nov eur). Názor, že štát zaplatí za stavbu a prevádzku mýtneho systému o miliardy korún viac, ako by musel, označil premiér Robert Fico za nezmysly. Elektronický výber mýta totiž podľa neho nebude Slovensko stáť nič.

Mýto zaplatí štát

„Toto je tender, kde ten, kto ho vyhrá, zainvestuje komplet všetky peniaze do výstavby elektronického mýta a potom na základe podmienok, ktoré bude mať dohodnuté v zmluve, bude mať časť z výberu mýta naspäť,“ povedal v stredu premiér.

Analytik INEKO Peter Goliaš však vysvetľuje, že aj príjmy z mýta, z ktorých chce premiér víťazného investora vyplatiť, sú štátnymi peniazmi. „Budúce príjmy z mýta by mohli byť príjmami verejných financií. Čím viac si z nich odkrojí súkromný investor, tým menej peňazí ostane štátu.“ povedal.

Premiérovi by preto malo záležať na tom, koľko z verejných zdrojov skončí na účtoch súkromnej firmy, ktorá mýto postaví. Ide totiž o občanov. „Zodpovedná vláda by mala vybrať najlepšieho dodávateľa, aby ľudia používajúci diaľnice neplatili zbytočne veľa,“ dodal Goliaš.

Víťaza vyplatia z mýta

Štát má svoje peniaze z výberu mýta isté. „Mýto sa vyberá pre štát, to znamená, že my z tých peňazí absolútne nič nevidíme,“ vysvetľuje Sylvia Košťálová, hovorkyňa rakúsko­slovenského konzorcia Kapsch. Poplatok za používanie spoplatnených ciest môžu prepravcovia zaplatiť vopred alebo až po tom, čo tieto cesty použijú. „Dopredu to je ako s mobilom, že si kartu alebo palubnú jednotku dobijete nejakým kreditom,“ povedala. Potom sa pri používaní spoplatnených ciest kredit odratúva v prospech Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zinkasovať mýto možno aj inak. „Prepravcovi príde faktúra, konečná suma sa zrazí z jeho účtu a prevedie Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodala.

Premiér cíti PR

Premiér v stredu v Topoľčanoch k téme mýta pridal aj obvinenie „jedného denníka“, že v tendri nadŕža jednému zo súťažiacich. „To sa mám teraz pozrieť, aké je zahraničné vlastnícke pozadie toho denníka a potom to mám dať dohromady s tou firmou, ktorej robí PR?“ položil si otázku premiér. Neskôr vysvetlil, že časť vlastníckeho podielu v tomto denníku patrí firme z tej istej krajiny ako konzorcium, ktorému to médium pomáha.

Myslel na denník SME. Je to totiž jediný slovenský denník, ktorý nemá len jedného vlastníka a jediný, ktorý v posledných dňoch kritizoval prácu výberovej komisie.

Ktorého účastníka tendra však premiér myslel, nie je jasné. Majiteľom firmy Petit Press, ktorá vydáva SME, je slovenský podnikateľ žijúci v Prahe Peter Vajda a nemecký vydavateľ Verlagsgruppe Passau. Nemeckého alebo českého člena však nemá ani jedno konzorcium, ktoré bolo vo finále mýtneho tendra. Sú tam len firmy z Rakúska, zo Švajčiarska, z Talianska, Poľska, Slovenska, Švédska, Portugalska a Argentíny.

Nemecký je len koncern Siemens, ktorý avizoval, že sa chce stať technologickým dodávateľom francúzsko-slovenského konzorcia SanToll, ktoré ako jediné vládna výberová komisia z tendra nevyhodila. Denník SME pritom upozorňoval na okolnosti, za ktorých boli vylúčení súťažiaci s lacnejšou ponukou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 898
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 256
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 710
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 160
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 061
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 320
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 002
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 884
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 535
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop