MÝTNY SYSTÉM JE SPÔSOB VÝBERU DANE, KTORÝ SI ŠTÁT MUSÍ KÚPIŤ

Mýto nebude zadarmo

Premiér Robert Fico hovorí, že za stavbu a prevádzku elektronického výberu mýta nezaplatí štát nič. Nie je to pravda.

BRATISLAVA. Súťaž o to, kto a za koľko postaví a sprevádzkuje elektronické mýto na Slovensku, vrcholí. Zo štyroch uchádzačov sú vyradené tri lacnejšie ponuky. Cenový rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou je vyše 6 miliárd korún (200 milió­nov eur). Názor, že štát zaplatí za stavbu a prevádzku mýtneho systému o miliardy korún viac, ako by musel, označil premiér Robert Fico za nezmysly. Elektronický výber mýta totiž podľa neho nebude Slovensko stáť nič.

Mýto zaplatí štát

„Toto je tender, kde ten, kto ho vyhrá, zainvestuje komplet všetky peniaze do výstavby elektronického mýta a potom na základe podmienok, ktoré bude mať dohodnuté v zmluve, bude mať časť z výberu mýta naspäť,“ povedal v stredu premiér.

Analytik INEKO Peter Goliaš však vysvetľuje, že aj príjmy z mýta, z ktorých chce premiér víťazného investora vyplatiť, sú štátnymi peniazmi. „Budúce príjmy z mýta by mohli byť príjmami verejných financií. Čím viac si z nich odkrojí súkromný investor, tým menej peňazí ostane štátu.“ povedal.

Premiérovi by preto malo záležať na tom, koľko z verejných zdrojov skončí na účtoch súkromnej firmy, ktorá mýto postaví. Ide totiž o občanov. „Zodpovedná vláda by mala vybrať najlepšieho dodávateľa, aby ľudia používajúci diaľnice neplatili zbytočne veľa,“ dodal Goliaš.

Víťaza vyplatia z mýta

Štát má svoje peniaze z výberu mýta isté. „Mýto sa vyberá pre štát, to znamená, že my z tých peňazí absolútne nič nevidíme,“ vysvetľuje Sylvia Košťálová, hovorkyňa rakúsko­slovenského konzorcia Kapsch. Poplatok za používanie spoplatnených ciest môžu prepravcovia zaplatiť vopred alebo až po tom, čo tieto cesty použijú. „Dopredu to je ako s mobilom, že si kartu alebo palubnú jednotku dobijete nejakým kreditom,“ povedala. Potom sa pri používaní spoplatnených ciest kredit odratúva v prospech Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zinkasovať mýto možno aj inak. „Prepravcovi príde faktúra, konečná suma sa zrazí z jeho účtu a prevedie Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodala.

Premiér cíti PR

Premiér v stredu v Topoľčanoch k téme mýta pridal aj obvinenie „jedného denníka“, že v tendri nadŕža jednému zo súťažiacich. „To sa mám teraz pozrieť, aké je zahraničné vlastnícke pozadie toho denníka a potom to mám dať dohromady s tou firmou, ktorej robí PR?“ položil si otázku premiér. Neskôr vysvetlil, že časť vlastníckeho podielu v tomto denníku patrí firme z tej istej krajiny ako konzorcium, ktorému to médium pomáha.

Myslel na denník SME. Je to totiž jediný slovenský denník, ktorý nemá len jedného vlastníka a jediný, ktorý v posledných dňoch kritizoval prácu výberovej komisie.

Ktorého účastníka tendra však premiér myslel, nie je jasné. Majiteľom firmy Petit Press, ktorá vydáva SME, je slovenský podnikateľ žijúci v Prahe Peter Vajda a nemecký vydavateľ Verlagsgruppe Passau. Nemeckého alebo českého člena však nemá ani jedno konzorcium, ktoré bolo vo finále mýtneho tendra. Sú tam len firmy z Rakúska, zo Švajčiarska, z Talianska, Poľska, Slovenska, Švédska, Portugalska a Argentíny.

Nemecký je len koncern Siemens, ktorý avizoval, že sa chce stať technologickým dodávateľom francúzsko-slovenského konzorcia SanToll, ktoré ako jediné vládna výberová komisia z tendra nevyhodila. Denník SME pritom upozorňoval na okolnosti, za ktorých boli vylúčení súťažiaci s lacnejšou ponukou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 420
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 832
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 674
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 483
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 086
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 787
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 630
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 162
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 757

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.