KOMISIA ODPORÚČA ZMENY V BEZPEČNOSTI JADROVEJ ELEKTRÁRNE

Mochovce dostali zelenú

Dostavba tretieho a štvrtého bloku elektrárne v Mochovciach včera získala európske áno. Komisia však pýta zlepšenia bezpečnosti.

Európska komisia včera odsúhlasila dostavbu tretieho a štvrtého bloku Jadrovej elektrárne v Mochovciach. Odporučila tiež lepšiu ochranu napríklad proti útoku lietadla.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Európska komisia včera po roku zvažovania odsúhlasila dostavbu Jadrovej elektrárne v Mochovciach.

Pre slovenskú vládu je to úspech. Brusel totiž v stanovisku nepožiadal, aby bola znova urobená štúdia vplyvov na životné prostredie ani postavený taký ochranný plášť reaktora, ktorý zvyčajne používajú elektrárne, ktoré nemali ruských konštruktérov.

„Vyvíjali sme všetky potrebné iniciatívy a ja musím s určitou mierou uspokojenia povedať, že po roku vydala komisia pozitívne stanovisko k dostavbe tretieho a štvrtého bloku v Mochovciach,“ povedal včera Robert Fico.

((video))

Zatiaľ čo vláda teraz čaká, že dostavba Mochoviec sa rozbehne, jej investor dostal od komisie odporúčania, ako zlepšiť bezpečnosť Mochoviec.

V správe komisie sa píše, že reaktory navrhnuté investorom „nemajú štruktúru plnohodnotného ochranného plášťa jadrového reaktora“. Odporúča prehodnotiť dodatočné úpravy, aby bolo možné odolať potenciálnym zásadným vplyvom z vonkajšieho zdroja – napríklad vplyvu úmyselnej havárie malého lietadla.

Nový plášť je nereálny

Ak by komisia trvala na tom, aby sa v Mochovciach dodatočne vybudoval ochranný plášť, takzvaný kontajnment, investíciu by to výrazne predražilo a podľa niektorých odborníkov je to aj zbytočné. „Bezpečnostný obal by mohol byť kritický pre pokračovanie investície a jej návratnosť,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu Iness. Zhodne sa s ním aj prezident slovenskej nukleárnej spoločnosti profesor Vladimír Slugeň. „Mochovce podľa mňa už teraz majú plnohodnotný kryt,“ povedal.

Stanovisko komisie dáva sčasti za pravdu námietkam hnutia Greenpeace, ktoré dlhodobo požaduje napríklad kompletne posúdiť vplyv elektrárne na životné prostredie. Hoci sa o novej vplyvovej štúdii v liste od komisie nepíše, v Greenpeace sú aj tak skôr spokojní. ¶ „Fakticky potvrdzujú naše výhrady najmä čo sa týka absencie kontajnmentu,“ povedal Karel Polanecký, koordinátor energetickej kampane Greenpeace.

Aj politický krok

Z Bruselu zaznievajú hlasy, že opatrenia komisie sú aj politickým ústretovým krokom pre ochrancov životného prostredia. „Súčasťou starostlivosti o jadrovú bezpečnosť je samozrejme napríklad možná kritika zelených či rakúskej vlády,“ povedal zdroj z prostredia komisie, ktorý nechce byť menovaný.

Ako sa odporúčania komisie napokon prejavia v praxi, by mal rozhodnúť taliansky Enel. Hovorca Slovenských elektrární, ktorých je väčšinovým vlastníkom, Juraj Kopřiva, sa však nateraz k téme nevyjadril.

Ani Enel, ani slovenská vláda však odporúčania komisie nemusia bezpodmienečne rešpektovať. „Komisia má povinnosť vydať odporúčania, slovenské úrady však nemajú právny záväzok riadiť sa nimi,“ povedal Ferran Tarradellas, hovorca komisie pre otázky energetiky. Dodal, že spravidla sa odporúčaniami riadia.

Čo je tokontajnment

Je to ochranná obálka zo železobetónu, ktorá má za úlohu vydržať nárast tlaku pri jadrových haváriách a obmedziť ich rozsah na vnútro hlavného výrobného bloku. Túto funkciu podľa Vladimíra Slugeňa zo Slovenskej nukleárnej spoločnosti už Mochovce majú vďaka inému konštrukčnému riešeniu

Druhou funkciou je chrániť blok pred útokmi teroristov. Ochranná obálka v Mochovciach by mala zvládnuť pád malého dopravného lietadla.

S pádom boeingu by určite mala problém väčšina z dnes prevádzkovaných jadrových elektrární.

Mochovce majú naprojektovaný funkčne plnohodnotný kontajnment, hrúbka železobetónových konštrukcií na hlavnom výrobnom bloku dosahuje až 1,6 metra. To, že nemá valcový tvar s kupolou, považujem za nevýznamný detail,“ tvrdí Slugeň.

(du)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 926
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 599
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 914
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 103
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 047
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 499
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 283
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 195
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 194
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 652

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.