PODĽA ČASOPISU FORBES MÁ PALIVOVÁ KRÍZA VPLYV UŽ NAPRÍKLAD AJ NA PRÁCU KOSCOV

O cene palív už uvažujú aj hasiči

Vyššie náklady na benzína naftu sa zatiaľ na Slovensku prejavujú na cenách služieb závislých od motorizmu len mierne. Tlmí ich konkurencia.

BRATISLAVA. Zvýšenie cien benzínu v USA počas roka nemení len správanie bežných motoristov. Americký časopis Forbes našiel príklady, ktoré ukazujú, aká vážna je situácia tam, kde úspešnosť na trhu je priamo závislá od cien benzínu. Pre nízky dopyt po benzíne tam už zatvorili prvé benzínové pumpy či skrachovali prepravné firmy. Cena benzínu tu stúpla medziročne takmer o dolár, vyšplhala sa na štyri doláre za galón, teda vyše 20 korún na liter benzínu.

Drahý benzín dokonca znížil ochotu ľudí zapájať sa do dobrovoľných aktivít ako roznášanie jedla pre starých ľudí či hasenie požiarov. A to v prípadoch, ak musia cestovať ďalej, a teda minúť viac paliva.

Aj na Slovensku už rast cien paliva spôsobuje tlak na ceny služieb či zníženie ziskov podnikateľov, ktorí sú odkázaní na benzínový pohon. Sú to napríklad autoškoly, taxikári či verejná doprava. Nikto z nich však zatiaľ nehovorí o možnom krachu či radikálnom zdražovaní služieb.

Niekde už zvýšili ceny

Zvyšovanie cien benzínu už potiahlo ceny v niektorých autoškolách. „Cenu sme pre jedného človeka zvýšili o 400 korún,“ povedala Monika Jacjanská z bratislavskej autoškoly Liberta. Niektoré autoškoly zasa prešli na plynové palivo.

Vyššie náklady na naftu majú aj železnice, no podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského v tomto roku neplánujú zvyšovať ceny či rušiť niektoré trate. Ceny nafty pritom vplývajú najmä na náklady, ktoré majú železnice s regionálnymi linkami.

Ďalšie zvýšenie cien ani rušenie liniek by nemalo v naj­bližších mesiacoch čakať ani autobusovú dopravu. V druhom štvrťroku sa ceny lístkov na diaľkových linkách už zvyšovali približne o 10 percent. „Nárast cien nafty je extrémny a dúfame, že príde k poklesu cien,“ povedal napríklad generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský.

Ceny podržal dolu trh

Ceny taxíkov drží dolu napriek drahému benzínu konkurencia. Podľa predsedu Cechu taxikárov Milana Velčického taxikári nepozerajú na náklady, ale na ceny konkurencie. „Len ak by prišlo k rapídnemu zvýšeniu cien, budeme sa tým musieť zaoberať,“ povedal Velčický.

Zvýšené náklady na palivá oproti minulému roku pocítili aj sťahováci. Ceny za sťahovanie drží dolu silná konkurencia, takže rast nákladov sa v cenách zatiaľ neukázal. „Pocítili sme to od našich subdodávateľov,“ povedal Michal Mihálik z firmy Plusim. Tá má pobočky v Bratislave aj Košiciach a sťahuje po celom Slovensku. Napriek tomu, že od apríla išla cena benzínu hore, ceny sa odvtedy nezvýšili, povedal Mihálik.

Za hasičov zaplatí štát

Rast cien benzínu cítia aj dobrovoľní hasiči, hoci ináklady im uhrádza mesto, v ktorom pôsobia. „Neviem, čo bude, ak ceny pôjdu ďalej hore,“ povedal predseda Dobrovoľného hasič­ského zboru Bratislava – Staré mesto František Frýželka. Ide o to, ako sa k rastu nákladov postaví mestská časť, myslí si, keďže prejazdené kilometre si započítavajú do ceny práce.

Zásahy hasičských zborov v jednotlivých mestách hradí štát, preto sa drahšie palivá premietnu do zvýšených výdavkov štátneho rozpočtu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 988
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 839
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 085
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 324
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 240
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 673
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 662
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop