BRATISLAVA. Zvýšenie cien benzínu v USA počas roka nemení len správanie bežných motoristov. Americký časopis Forbes našiel príklady, ktoré ukazujú, aká vážna je situácia tam, kde úspešnosť na trhu je priamo závislá od cien benzínu. Pre nízky dopyt po benzíne tam už zatvorili prvé benzínové pumpy či skrachovali prepravné firmy. Cena benzínu tu stúpla medziročne takmer o dolár, vyšplhala sa na štyri doláre za galón, teda vyše 20 korún na liter benzínu.
Drahý benzín dokonca znížil ochotu ľudí zapájať sa do dobrovoľných aktivít ako roznášanie jedla pre starých ľudí či hasenie požiarov. A to v prípadoch, ak musia cestovať ďalej, a teda minúť viac paliva.
Aj na Slovensku už rast cien paliva spôsobuje tlak na ceny služieb či zníženie ziskov podnikateľov, ktorí sú odkázaní na benzínový pohon. Sú to napríklad autoškoly, taxikári či verejná doprava. Nikto z nich však zatiaľ nehovorí o možnom krachu či radikálnom zdražovaní služieb.
Niekde už zvýšili ceny
Zvyšovanie cien benzínu už potiahlo ceny v niektorých autoškolách. „Cenu sme pre jedného človeka zvýšili o 400 korún,“ povedala Monika Jacjanská z bratislavskej autoškoly Liberta. Niektoré autoškoly zasa prešli na plynové palivo.
Vyššie náklady na naftu majú aj železnice, no podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského v tomto roku neplánujú zvyšovať ceny či rušiť niektoré trate. Ceny nafty pritom vplývajú najmä na náklady, ktoré majú železnice s regionálnymi linkami.
Ďalšie zvýšenie cien ani rušenie liniek by nemalo v najbližších mesiacoch čakať ani autobusovú dopravu. V druhom štvrťroku sa ceny lístkov na diaľkových linkách už zvyšovali približne o 10 percent. „Nárast cien nafty je extrémny a dúfame, že príde k poklesu cien,“ povedal napríklad generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský.
Ceny podržal dolu trh
Ceny taxíkov drží dolu napriek drahému benzínu konkurencia. Podľa predsedu Cechu taxikárov Milana Velčického taxikári nepozerajú na náklady, ale na ceny konkurencie. „Len ak by prišlo k rapídnemu zvýšeniu cien, budeme sa tým musieť zaoberať,“ povedal Velčický.
Zvýšené náklady na palivá oproti minulému roku pocítili aj sťahováci. Ceny za sťahovanie drží dolu silná konkurencia, takže rast nákladov sa v cenách zatiaľ neukázal. „Pocítili sme to od našich subdodávateľov,“ povedal Michal Mihálik z firmy Plusim. Tá má pobočky v Bratislave aj Košiciach a sťahuje po celom Slovensku. Napriek tomu, že od apríla išla cena benzínu hore, ceny sa odvtedy nezvýšili, povedal Mihálik.
Za hasičov zaplatí štát
Rast cien benzínu cítia aj dobrovoľní hasiči, hoci ináklady im uhrádza mesto, v ktorom pôsobia. „Neviem, čo bude, ak ceny pôjdu ďalej hore,“ povedal predseda Dobrovoľného hasičského zboru Bratislava – Staré mesto František Frýželka. Ide o to, ako sa k rastu nákladov postaví mestská časť, myslí si, keďže prejazdené kilometre si započítavajú do ceny práce.
Zásahy hasičských zborov v jednotlivých mestách hradí štát, preto sa drahšie palivá premietnu do zvýšených výdavkov štátneho rozpočtu.