KOŠICE, BUDAPEŠŤ. Luxusné autá značky Mercedes sa budú vyrábať v prvom východoeurópskom závode v maďarskom Kecskeméte. Celá investícia bude mať hodnotu približne 800 miliónov eur.
Nový závod, ktorý začnú stavať na budúci rok, by mal v roku 2011 vyrábať automobily Mercedes kategórie A a B. Počiatočná produkcia 100tisíc áut ročne, by sa mala časom strojnásobiť. Daimler Benz zamestná priamo 2500 ľudí, spolu s dodávateľmi by tak mohlo získať prácu až 10tisíc ľudí. „Je to najväčšia zahraničná investícia na zelenej lúke v histórii Maďarska,“ povedal premiér Ferenc Gyurcsány. Dodal, že automobilka dostane zvyčajnú investičnú podporu – daňové úľavy a priamu finančnú injekciu v maximálnej úniou povolenej miere asi 150 miliónov eur.
Milé prekvapenie
Rozhodnutie Daimler Benz prekvapilo aj Maďarov. O investíciu súťažili Poľsko a favorizované Rumunsko, záujem prejavilo aj Srbsko, Maďari sa dostali do hry ako poslední. „Preklepli si nás dokonale. Zaujímalo ich všetko, hospodárenie mesta, životná úroveň, systém lekárskej a sociálnej starostlivosti, infraštruktúra, školstvo, trh práce, možnosti športového a kultúrneho vyžitia,“ povedal primátor Kecskemétu Gábor Zombor.
Spolu mali Nemci na mape viac ako 50 lokalít vo viacerých štátoch. Podľa Jany Murínovej, hovorkyne agentúry SARIO, automobilka na slovenskú ponuku v apríli minulého roka reagovala s tým, že sa už rozhoduje medzi inými krajinami.
Premiér Gyurcsány vo svojom internetovom blogu napísal, že dôležitú rolu zohrala existujúca infraštruktúra, najmä diaľničné a železničné napojenie Kecskemétu.
Štátny tajomník ministerstva hospodárstva a rozvoja Sándor Burány tvrdí, že výška štátnej pomoci nebola rozhodujúcim argumentom pre nemeckú stranu.
Vážia si pokoj
Denník Magyar Nemzet, ale aj Gyurcsányi tvrdia, že Kecskemét získal nemeckú investíciu aj preto, lebo počas celého rokovania neunikli von žiadne informácie. Zrejme aj na toto doplatili napríklad favorizovaní Rumuni, kde sa téma investície Daimler Benz otvorene využívala v predvolebnej kampani.
Nemecký ekonomický denník Handelsblatt odhaduje, že rozhodujúcimi faktormi boli infraštruktúra, kvalifikovaná pracovná sila a nízka cena práce a blízkosť niekoľkých závodov Bosch v Maďarsku. V okolí Kecskemétu navyše už pôsobí niekoľko výrobcov automobilových komponentov.