PONUKY SKÚSENÝCH KONZORCIÍ ÚRADNÍCI ODMIETLI, LEBO ČAKALI, ŽE MÝTO BUDE DRAHŠIE

Nízka cena je štátu podozrivá

Štát môže prísť o šesť miliárd korún, pretože v súťaži o diaľničné mýto odmietol lacnejšie ponuky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Chýbajúci záložný dieselový generátor, ktorý v skutočnosti nechýba, alebo pocit členov komisie, že navrhovaná cena je neobvykle nízka. Aj takto vyzerajú dôvody, pre ktoré Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila tri konzorciá, ktoré štátu ponúkali lepšiu cenu ako v súčasnosti posledný účastník tendra.

Ak tender nezastavia súdy, Európska komisia alebo minister dopravy, zvíťazí súťažiaci, ktorý ponúkol štátu o takmer dve miliardy korún (okolo 70 mil. eur) horšiu cenu, ako štát pôvodne predpokladal, a dokonca o takmer 6 miliárd korún (200 mil. eur) vyššiu, ako štátu ponúkol najlacnejší uchádzač.

Lebo sú lacní

Dvom konzorciám s najnižšou ponukou – Slovakpassu a Tossy – vyčíta hodnotiaca komisia práve to, že je cena nízka až príliš. S takou výčitkou si konzorciá nevedia rady, pretože ju nemajú ako vyvrátiť, hoci sa o to pokúsili. A tak len zdôrazňujú, že to je ich ponuka, ktorú sú pripravení dodržať. Zástupca Tossy Štefan Fecko dodáva, že ak by niečo zle podhodnotili, bol by to ich problém, nie štátu.

„Ak štát na možné problémy od začiatku myslí a je to dobre ošetrené v tendrovej dokumentácii, tak príliš nízka cena nemôže byť problém,“ povedal špecialista na PPP projekty Peter Chovanec z Dexia banky.

Dôvod vylúčenia – nízku cenu kritizuje aj podpredseda SDKÚ­ Ivan Mikloš. „Je to absurdné, pretože ide o skúsené firmy, na rozdiel od tej jedinej, ktorá tam zostala,“ povedal Mikloš. Narážal na to, že francúzska firma Sanef ani jej technologický partner Siemens neprevádzkujú vo svete žiaden systém elektronického mýta. Polovičný člen konzorcia, slovenská firma Ibertax, nemá žiadnu referenciu nielen vo výstavbe mýta, ale aj jej vlastníci sú neznámi, čo priznal i minister dopravy Ľubomír Vážny.

Vymyslené problémy

Kapsch, Tossy aj Slovakpass boli neúspešní aj pri vysvetľovaní, že technické nedostatky, ktoré im diaľničná spoločnosť vyčíta, v skutočnosti neexistujú. Slovakpass musel vysvetľovať, že súčasťou jeho ponuky je aj požadovaný záložný dieselový generátor, ktorý si štátna akciovka vyžiadala v súťažných podkladoch. „Nebol ponúknutý jeden, ale hneď niekoľko dieselových generátorov,“ píše sa v materiáloch. Rozdiel bol v tom, že sa skrývali pod pojmom redundantný zdroj.

Diaľničná spoločnosť to však počuť nechcela. O vysvetlenie nedostatku Slovakpass nepožiadala s tým, že by podľa jej úradníkov fakticky šlo o doplnenie ponuky a to by bolo proti pravidlám tendra.

V materiáloch však sama pripustila, že to, čo požadovala, v ponuke bolo: „Uchádzač neopisuje počet, druh a účel ponúknutých generátorov.“

Veľmi podobne to bolo v ďalších technických výčitkách, ktoré vyhodení uchádzači vyvracali tým, že to, čo štát požaduje, ich ponuka obsahuje. Iba to členovia komisie z tendrovej ponuky nepochopili.

Osobitým prípadom sú námietky o chýbajúcej homologizácii, ktoré však zrušil Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa súťažiaci obrátili. Uznal, že je ťažké mať posudok skúšobného ústavu k zariadeniam, ktoré ešte nie sú vyrobené a sú navrh­nuté len podľa praxe z iných projektov.

Tender je v súčasnosti zablokovaný, pretože vylúčené konzorciá sa obrátili na súdy a znova na Úrad pre verejné obstarávanie. Okrem iného žiadajú, aby sa preverilo, či problémy, pre ktoré mali vylúčiť ich, nie sú aj problémami ponuky jediného nevyhodeného konzorcia.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 367
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 684
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 391
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 782
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 667
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 435
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 915
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 145

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Matečnú vyznamenali Francúzi za zásluhy v agrosektore

Ide o jedno z najvýznamnejších francúzskych štátnych vyznamenaní.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Ceny ropy sa vrátili k rastu

Dôvodom boli správy o raste zásob ropy v USA.

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Vyrábať sa tu majú ovládače vztlakových pristávacích klapiek na krídla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop