PONUKY SKÚSENÝCH KONZORCIÍ ÚRADNÍCI ODMIETLI, LEBO ČAKALI, ŽE MÝTO BUDE DRAHŠIE

Nízka cena je štátu podozrivá

Štát môže prísť o šesť miliárd korún, pretože v súťaži o diaľničné mýto odmietol lacnejšie ponuky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Chýbajúci záložný dieselový generátor, ktorý v skutočnosti nechýba, alebo pocit členov komisie, že navrhovaná cena je neobvykle nízka. Aj takto vyzerajú dôvody, pre ktoré Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila tri konzorciá, ktoré štátu ponúkali lepšiu cenu ako v súčasnosti posledný účastník tendra.

Ak tender nezastavia súdy, Európska komisia alebo minister dopravy, zvíťazí súťažiaci, ktorý ponúkol štátu o takmer dve miliardy korún (okolo 70 mil. eur) horšiu cenu, ako štát pôvodne predpokladal, a dokonca o takmer 6 miliárd korún (200 mil. eur) vyššiu, ako štátu ponúkol najlacnejší uchádzač.

Lebo sú lacní

Dvom konzorciám s najnižšou ponukou – Slovakpassu a Tossy – vyčíta hodnotiaca komisia práve to, že je cena nízka až príliš. S takou výčitkou si konzorciá nevedia rady, pretože ju nemajú ako vyvrátiť, hoci sa o to pokúsili. A tak len zdôrazňujú, že to je ich ponuka, ktorú sú pripravení dodržať. Zástupca Tossy Štefan Fecko dodáva, že ak by niečo zle podhodnotili, bol by to ich problém, nie štátu.

„Ak štát na možné problémy od začiatku myslí a je to dobre ošetrené v tendrovej dokumentácii, tak príliš nízka cena nemôže byť problém,“ povedal špecialista na PPP projekty Peter Chovanec z Dexia banky.

Dôvod vylúčenia – nízku cenu kritizuje aj podpredseda SDKÚ­ Ivan Mikloš. „Je to absurdné, pretože ide o skúsené firmy, na rozdiel od tej jedinej, ktorá tam zostala,“ povedal Mikloš. Narážal na to, že francúzska firma Sanef ani jej technologický partner Siemens neprevádzkujú vo svete žiaden systém elektronického mýta. Polovičný člen konzorcia, slovenská firma Ibertax, nemá žiadnu referenciu nielen vo výstavbe mýta, ale aj jej vlastníci sú neznámi, čo priznal i minister dopravy Ľubomír Vážny.

Vymyslené problémy

Kapsch, Tossy aj Slovakpass boli neúspešní aj pri vysvetľovaní, že technické nedostatky, ktoré im diaľničná spoločnosť vyčíta, v skutočnosti neexistujú. Slovakpass musel vysvetľovať, že súčasťou jeho ponuky je aj požadovaný záložný dieselový generátor, ktorý si štátna akciovka vyžiadala v súťažných podkladoch. „Nebol ponúknutý jeden, ale hneď niekoľko dieselových generátorov,“ píše sa v materiáloch. Rozdiel bol v tom, že sa skrývali pod pojmom redundantný zdroj.

Diaľničná spoločnosť to však počuť nechcela. O vysvetlenie nedostatku Slovakpass nepožiadala s tým, že by podľa jej úradníkov fakticky šlo o doplnenie ponuky a to by bolo proti pravidlám tendra.

V materiáloch však sama pripustila, že to, čo požadovala, v ponuke bolo: „Uchádzač neopisuje počet, druh a účel ponúknutých generátorov.“

Veľmi podobne to bolo v ďalších technických výčitkách, ktoré vyhodení uchádzači vyvracali tým, že to, čo štát požaduje, ich ponuka obsahuje. Iba to členovia komisie z tendrovej ponuky nepochopili.

Osobitým prípadom sú námietky o chýbajúcej homologizácii, ktoré však zrušil Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa súťažiaci obrátili. Uznal, že je ťažké mať posudok skúšobného ústavu k zariadeniam, ktoré ešte nie sú vyrobené a sú navrh­nuté len podľa praxe z iných projektov.

Tender je v súčasnosti zablokovaný, pretože vylúčené konzorciá sa obrátili na súdy a znova na Úrad pre verejné obstarávanie. Okrem iného žiadajú, aby sa preverilo, či problémy, pre ktoré mali vylúčiť ich, nie sú aj problémami ponuky jediného nevyhodeného konzorcia.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 18 673
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 410
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 945
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 496
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 409
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 000
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 502
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 436
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 317
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 071

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Vidieť Zem oproti čiernote vesmíru je neuveriteľné

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

KOMENTÁRE

Trump je v Poľsku populárnejší než pápež

Prezident potešil Poliakov poukazujúc na úlohu Poľska pri budovaní Západu.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.