ŠTÁT CHCE NA DIAĽNICIACH ŠETRIŤ, NO ZÁROVEŇ SĽUBUJE, ŽE BEZPEČNOSŤ NEKLESNE

Nové diaľnice budú užšie

Zúžiť sa bude dať stredový pruh, ale aj samotná diaľnica. Štátna firma chce využívať najmä prvú možnosť.

BRATISLAVA. Užšie a strmšie diaľnice, ktoré umožňuje stavať nová norma platná od začiatku tohto mesiaca, nemajú byť podľa sľubov jej autorov menej bezpečné. A to aj napriek tomu, že nový cestný zákon môže povoliť v niektorých úsekoch vyššiu maximálnu rýchlosť, ako je dnešných 130 kilometrov za hodinu.

Upravená norma na projektovanie ciest a diaľnic umožňuje stavať diaľnicu, ktorej minimálna šírka môže byť 24,5 metra, čo je o dva metre menej, než bolo doteraz.

Cieľom je možnosť šetriť

Zúženie sa dosiahne zmenšením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov o 25 centimetrov na 3,5 metra. Nová norma povoľuje aj stavať strmšie diaľnice, no zároveň prináša miernejšie oblúky v zákrutách.

Potreba zmeniť normu vyplynula podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka zo zámeru vlády urýchliť výstavbu diaľnic. Takýmto krokom by sa podľa neho mohlo na jednom kilometri diaľnice ušetriť v priemere tri až päť percent. Ak teda stojí jeden kilometer diaľnice v priemere 400 miliónov korún (13,3 milióna eur), úspora by mohla byť až 20 milió­nov korún (664­tisíc eur).

Diaľničná spoločnosť aj preto zmenu navrhla, Slovenský ústav technickej normalizácie jej vyhovel.

Novú normu neberú podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti ako dogmu a diaľnice budú stavať aj s pôvodným sklonom či šírkou. „Nová norma dovolí pohyb v rozumných mantineloch a projektant bude mať na výber,“ povedal. Pretože sa podľa neho veľmi ťažko posudzuje, čo je v konečnom dôsledku lacnejšie. „Sú lepšie strmšie úseky diaľnic, ale s prídavnými tretími pruhmi pre kamióny, či menej strmé, ale s o to väčšími násypmi a zárezmi do terénu?“ pýta sa. Každá stavba sa preto bude posudzovať individuálne podľa terénu.

Akú úsporu teda štátna diaľničná spoločnosť očakáva? Hovorca si na odhady netrúfa. „Bolo by to totálne zavádzajúce.“

Strmosť nie je problém

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa v Európskej únii bežne stavajú širšie diaľnice. „Ak sa stavajú tri pruhy, vtedy býva ľavý trochu užší.“ Šetrenie na šírke diaľnic považuje za krátkozraké, pretože by mohlo v budúcnosti prekážať pri opravách. V tom, že budú diaľnice strmšie, problém nevidí.

Diaľničná spoločnosť však podľa Jánošíka nemá záujem znižovať komfort jazdy zúžením jazdných pruhov. „Vyriešime to tak, že necháme šírku pruhov 3,75 metra a zúžime stredový pás,“ povedal. Zúženie pruhov podľa neho využijú len v prípadoch, keď to bude nevyhnutné a boli by mimoriadne limitovaní. „Napríklad pri starých úsekoch diaľnic, ako je úsek Bratislava – Trnava.“

Bezpečnosti nových diaľnic sa však ľudia podľa Jánošíka rozhodne nemusia obávať. „Práve naopak, riešime aj možnosti eventuálneho zvýšenia rýchlosti v niektorých úsekoch.“

Aj podľa spolutvorcu normy Petra Schlossera zo Slovenskej správy ciest budú diaľnice projektované podľa novej normy minimálne také bezpečné ako podľa starej. „Technická norma však nemôže nahrádzať spôsobilosť vodičov,“ povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 677
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 148
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 884
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 472
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 427
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 148
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 551
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 425
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 364
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 103

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.