ŠTÁT CHCE NA DIAĽNICIACH ŠETRIŤ, NO ZÁROVEŇ SĽUBUJE, ŽE BEZPEČNOSŤ NEKLESNE

Nové diaľnice budú užšie

Zúžiť sa bude dať stredový pruh, ale aj samotná diaľnica. Štátna firma chce využívať najmä prvú možnosť.

BRATISLAVA. Užšie a strmšie diaľnice, ktoré umožňuje stavať nová norma platná od začiatku tohto mesiaca, nemajú byť podľa sľubov jej autorov menej bezpečné. A to aj napriek tomu, že nový cestný zákon môže povoliť v niektorých úsekoch vyššiu maximálnu rýchlosť, ako je dnešných 130 kilometrov za hodinu.

Upravená norma na projektovanie ciest a diaľnic umožňuje stavať diaľnicu, ktorej minimálna šírka môže byť 24,5 metra, čo je o dva metre menej, než bolo doteraz.

Cieľom je možnosť šetriť

Zúženie sa dosiahne zmenšením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov o 25 centimetrov na 3,5 metra. Nová norma povoľuje aj stavať strmšie diaľnice, no zároveň prináša miernejšie oblúky v zákrutách.

Potreba zmeniť normu vyplynula podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka zo zámeru vlády urýchliť výstavbu diaľnic. Takýmto krokom by sa podľa neho mohlo na jednom kilometri diaľnice ušetriť v priemere tri až päť percent. Ak teda stojí jeden kilometer diaľnice v priemere 400 miliónov korún (13,3 milióna eur), úspora by mohla byť až 20 milió­nov korún (664­tisíc eur).

Diaľničná spoločnosť aj preto zmenu navrhla, Slovenský ústav technickej normalizácie jej vyhovel.

Novú normu neberú podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti ako dogmu a diaľnice budú stavať aj s pôvodným sklonom či šírkou. „Nová norma dovolí pohyb v rozumných mantineloch a projektant bude mať na výber,“ povedal. Pretože sa podľa neho veľmi ťažko posudzuje, čo je v konečnom dôsledku lacnejšie. „Sú lepšie strmšie úseky diaľnic, ale s prídavnými tretími pruhmi pre kamióny, či menej strmé, ale s o to väčšími násypmi a zárezmi do terénu?“ pýta sa. Každá stavba sa preto bude posudzovať individuálne podľa terénu.

Akú úsporu teda štátna diaľničná spoločnosť očakáva? Hovorca si na odhady netrúfa. „Bolo by to totálne zavádzajúce.“

Strmosť nie je problém

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa v Európskej únii bežne stavajú širšie diaľnice. „Ak sa stavajú tri pruhy, vtedy býva ľavý trochu užší.“ Šetrenie na šírke diaľnic považuje za krátkozraké, pretože by mohlo v budúcnosti prekážať pri opravách. V tom, že budú diaľnice strmšie, problém nevidí.

Diaľničná spoločnosť však podľa Jánošíka nemá záujem znižovať komfort jazdy zúžením jazdných pruhov. „Vyriešime to tak, že necháme šírku pruhov 3,75 metra a zúžime stredový pás,“ povedal. Zúženie pruhov podľa neho využijú len v prípadoch, keď to bude nevyhnutné a boli by mimoriadne limitovaní. „Napríklad pri starých úsekoch diaľnic, ako je úsek Bratislava – Trnava.“

Bezpečnosti nových diaľnic sa však ľudia podľa Jánošíka rozhodne nemusia obávať. „Práve naopak, riešime aj možnosti eventuálneho zvýšenia rýchlosti v niektorých úsekoch.“

Aj podľa spolutvorcu normy Petra Schlossera zo Slovenskej správy ciest budú diaľnice projektované podľa novej normy minimálne také bezpečné ako podľa starej. „Technická norma však nemôže nahrádzať spôsobilosť vodičov,“ povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 221
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 936
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 112
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 490
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 717
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 484
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 704
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 361
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 668

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop