ŠTÁT CHCE NA DIAĽNICIACH ŠETRIŤ, NO ZÁROVEŇ SĽUBUJE, ŽE BEZPEČNOSŤ NEKLESNE

Nové diaľnice budú užšie

Zúžiť sa bude dať stredový pruh, ale aj samotná diaľnica. Štátna firma chce využívať najmä prvú možnosť.

BRATISLAVA. Užšie a strmšie diaľnice, ktoré umožňuje stavať nová norma platná od začiatku tohto mesiaca, nemajú byť podľa sľubov jej autorov menej bezpečné. A to aj napriek tomu, že nový cestný zákon môže povoliť v niektorých úsekoch vyššiu maximálnu rýchlosť, ako je dnešných 130 kilometrov za hodinu.

Upravená norma na projektovanie ciest a diaľnic umožňuje stavať diaľnicu, ktorej minimálna šírka môže byť 24,5 metra, čo je o dva metre menej, než bolo doteraz.

Cieľom je možnosť šetriť

Zúženie sa dosiahne zmenšením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov o 25 centimetrov na 3,5 metra. Nová norma povoľuje aj stavať strmšie diaľnice, no zároveň prináša miernejšie oblúky v zákrutách.

Potreba zmeniť normu vyplynula podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka zo zámeru vlády urýchliť výstavbu diaľnic. Takýmto krokom by sa podľa neho mohlo na jednom kilometri diaľnice ušetriť v priemere tri až päť percent. Ak teda stojí jeden kilometer diaľnice v priemere 400 miliónov korún (13,3 milióna eur), úspora by mohla byť až 20 milió­nov korún (664­tisíc eur).

Diaľničná spoločnosť aj preto zmenu navrhla, Slovenský ústav technickej normalizácie jej vyhovel.

Novú normu neberú podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti ako dogmu a diaľnice budú stavať aj s pôvodným sklonom či šírkou. „Nová norma dovolí pohyb v rozumných mantineloch a projektant bude mať na výber,“ povedal. Pretože sa podľa neho veľmi ťažko posudzuje, čo je v konečnom dôsledku lacnejšie. „Sú lepšie strmšie úseky diaľnic, ale s prídavnými tretími pruhmi pre kamióny, či menej strmé, ale s o to väčšími násypmi a zárezmi do terénu?“ pýta sa. Každá stavba sa preto bude posudzovať individuálne podľa terénu.

Akú úsporu teda štátna diaľničná spoločnosť očakáva? Hovorca si na odhady netrúfa. „Bolo by to totálne zavádzajúce.“

Strmosť nie je problém

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa v Európskej únii bežne stavajú širšie diaľnice. „Ak sa stavajú tri pruhy, vtedy býva ľavý trochu užší.“ Šetrenie na šírke diaľnic považuje za krátkozraké, pretože by mohlo v budúcnosti prekážať pri opravách. V tom, že budú diaľnice strmšie, problém nevidí.

Diaľničná spoločnosť však podľa Jánošíka nemá záujem znižovať komfort jazdy zúžením jazdných pruhov. „Vyriešime to tak, že necháme šírku pruhov 3,75 metra a zúžime stredový pás,“ povedal. Zúženie pruhov podľa neho využijú len v prípadoch, keď to bude nevyhnutné a boli by mimoriadne limitovaní. „Napríklad pri starých úsekoch diaľnic, ako je úsek Bratislava – Trnava.“

Bezpečnosti nových diaľnic sa však ľudia podľa Jánošíka rozhodne nemusia obávať. „Práve naopak, riešime aj možnosti eventuálneho zvýšenia rýchlosti v niektorých úsekoch.“

Aj podľa spolutvorcu normy Petra Schlossera zo Slovenskej správy ciest budú diaľnice projektované podľa novej normy minimálne také bezpečné ako podľa starej. „Technická norma však nemôže nahrádzať spôsobilosť vodičov,“ povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 075
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 036
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 433
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 823
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 367
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 186
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 826
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 002
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 665
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 725

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.