Bratislava 13. júla (TASR) - Tá je bežne považovaná za určitý znak životnej úrovne, ale hlavne za zdravšiu než voda z vodovodu.
Už niekoľko rokov environmentálne skupiny ľudí presviedčajú, že balená voda nie je o nič lepšia ako voda z vodovodu, pretože veľakrát aj tá balená pochádza z miestnych vodovodných sietí. Američania tak potom za odporúčaných 1,8 l denne zaplatia ročne o niekoľko tisíc dolárov viac, ako keby ju pili z vodovodu.
Podľa Associated Press nakúpili obyvatelia USA v roku 2007 balenú vodu za približne 16,8 miliardy USD (323,90 miliardy Sk). To je síce o 12 % viac ako rok predtým, no zároveň to znamená najpomalšie tempo rastu od začiatku 90. rokov.
Coca-Cola, najväčší predajca balenej vody značky Dasani, nedávno znížila výhľad predaja za 2. štvrťrok s tým, že súčasná ekonomická situácia v USA znižuje predaj balenej vody, nesýtenej, ako aj sýtenej. Ide najmä o menšie pollitrové fľaše, ktoré Američania zvykli vo veľkom nakupovať na benzínových čerpadlách.
Pokles nákupu svojich výrobkov v USA zaznamenáva aj najväčšia konkurencia Coca-Coly, PepsiCo. Ako informovala agentúra Bloomberg, firma síce oznámila zvýšenie rastu zisku za 2. štvrťrok o 7,4 % na 174 miliónov USD, no príčinou je rast cien výrobkov, a potom zvýšenie predaja v Európe.
Starý kontinent, sa zdá, ide zatiaľ iným smerom, aj keď aj tu sa situácia trochu mení oproti koncu minulého storočia. Najmä na štyroch najväčších trhoch s balenou vodou (Nemecko, Francúzsko, Taliansko a Španielsko) sa rast objemu predaja balenej vody spomaľuje a podľa stránky finewaters.com by sa celkovo v západnej Európe mal v období 2008-2010 spomaliť na 2,5 %. Na porovnanie, v celosvetovom meradle dosiahol rast v roku 2007 okolo 8 %.
Na druhej strane je tu Veľká Británia. Tu sa podľa najnovších údajov spoločnosti na prieskum trhu Datamonitor spotrebitelia stále obracajú na trh s balenou vodou, a to aj napriek výzvam štátnych úradov uprednostňovať tú z vodovodu, ktorá nie je o nič horšia. Ako informovala BBC, v roku 2007 vypil priemerný Brit 41 litrov balenej vody, čo je síce omnoho menej ako v spomínaných štyroch štátoch (napríklad v Taliansku je ročná spotreba na obyvateľa vyše 230 litrov), ale na rozdiel od nich sa v Británii predaj balenej vody každoročne zvyšuje. V rokoch 2002 až 2007 rástol o 8 % ročne, čo je najväčšie tempo rastu za sledované obdobie v celej západnej Európe a Datamonitor predpokladá, že v ďalších rokoch bude rásť o 7 %. Okrem Británie sa vyšší rast očakáva ešte aj od Holandska a Rakúska.
Ďalšie rastové trhy predstavujú pre výrobcov balenej vody krajiny strednej a východnej Európy. Podľa ďalšej zo skupín pre prieskum trhu Canadean od roku 2001 zaznamenal tento región mimoriadny rast. Predaj balenej vody vzrástol o 70,8 %, čo ročne znamená kombinovaný rast asi o 11,3 %. Podľa prognóz analytikov bude tento rast pokračovať, v najbližších dvoch rokoch sa očakáva, že podobne ako v Británii dosiahne zhruba 8 % ročne.
Západná Európa je však pre svetových výrobcov balenej vody kľúčová, pretože sa tu nachádza sedem z 10 najväčších trhov tohto produktu na svete. Čiastočne sa na spomalení rastu podieľalo rozšírenie finančnej krízy z USA do Európy, čo viedlo k zníženiu výdavkov spotrebiteľov.
Svoje však robí aj rastúca informovanosť o ekologických problémoch, napríklad to, aké komplikácie plastové obaly, prípadne spôsob dopravy balenej vody, spôsobujú. V niektorých prípadoch sa balené vody čerpajú mimo cieľovej krajiny a treba ich dovážať tisíce kilometrov. V tomto sú "priekopníci" práve Američania, ktorí si vodu dovážajú z Francúzska, Talianska, ale aj z Tichomorských ostrovov kontajnerovými loďami, ktoré zasa majú podiel na znečisťovaní morí a oceánov. Náklady na prepravu sa potom opäť započítajú do cien výrobku.
"Má nejaký zmysel naplniť fľaše v Taliansku, doviezť ich do prístavu, plaviť sa s nimi cez more, aby sme ich doviezli do reštaurácie?" pozastavil sa nad dôsledkami globalizácie pri balenej vode generálny riaditeľ reštaurácie Chez Panisse v kalifornskom Berkeley Mike Kossa-Rienzi. "V minulosti sme ročne dovážali 25.000 fliaš, ktorých obaly sa potom museli recyklovať," dodal. V lete 2006 reštaurácia dovoz zastavila a od roku 2007 začala ponúkať vlastnú vodu.
Tento trend je badať vo viacerých mestách USA. Najmä americké úrady a veľké siete začínajú prechádzať na vodu z vodovodu. V Chicagu začali vyberať daň 5 centov za každú plastovú fľašu, San Francisco zrušilo nákup jednorazových pohárikov pre zamestnancov, zakázalo úradom nakupovať zo štátnych zdrojov balené vody a namiesto toho im nechalo dodať filtre a dávkovače vody. Aj New York, ktorý sa chváli, že jeho pitná voda je kvalitnejšia než balená, zrušil mnohé príspevky na nákup balenej vody a rozbehol veľkú kampaň na podporu pitia vody z vodovodu. Pripojili sa aj hotelové siete.
Nadnárodná hotelová sieť Marriott International distribuovala svojim 3500 zamestnancom v centrále spoločnosti v meste Bethesda (Maryland) fľaše na dlhodobé použitie namiesto jednorazových plastových a na každom poschodí nainštalovali filtre na vodu.
Práve výrobcovia filtrov, či už filtrovacích zariadení alebo malých kanvíc, ako aj producenti kovových fliaš na udržanie vody v pôvodnej kvalite, si nemôžu želať viac.
Podľa stránky pantagraph.com výrobky na filtrovanie vody Brita od firmy Clorox zaznamenali v máji rast predaja, ako aj tržby v dvojciferných číslach a vysoký rast si držia už tri štvrťroky po sebe. Aj keď model Brita vysoko vedie, dobre sa predávajú podľa analytika Deutsche Bank Billa Schmitza aj filtračné systémy firmy Procter and Gamble. Predaj jej systémov Pur Line sa od polovice minulého roka takmer každý mesiac zvyšuje. Rovnako rastie aj predaj kovových nádob na vodu od švajčiarskej firmy Sigg, ktorá musela zastaviť možnosť nákupu týchto nádob cez internet, keďže dopyt vysoko prevýšil jej ponuku.
Vedomé si zmeny chovania amerických zákazníkov, ktorí tvoria veľkú časť trhu nápojových koncernov, firmy ako Nestlé, Coca-Cola či PepsiCo už zareagovali. Nestlé oznámila, že pollitrové fľaše začína ponúkať v "ekotvare", ktorý obsahuje o 30 % menej plastov než klasické fľaše a obmedzuje aj ďalšie pôvodné typy balení. Rovnako aj PepsiCo a Coca-Cola začali obmedzovať percento plastov v nových fľašiach.
Do ekologických postojov však môže zasiahnuť globálne otepľovanie. Zmena klímy vážne ohrozuje podľa Bloombergu horské vodné rezervoáre dodávajúce vodu do New Yorku. Ako v májovej správe informovalo ministerstvo životného prostredia, časté lejaky spôsobené otepľovaním Zeme budú zvyšovať podiel bahna v rezervoároch a s ním aj množstvo parazitov a baktérií.
Najväčšie americké mesto čerpá denne samospádom asi 5 miliárd litrov vody z 19 horských rezervoárov, ktoré sú vzdialené od New Yorku zhruba 200 km. A na rozdiel od mnohých iných veľkomiest vodu nemusí filtrovať. V dôsledku zmeny klímy však bude musieť podľa úradov mesto s 9 miliónmi ľudí do roku 2012 filtrovať už asi 10 % vody a v prípade častejších búrok sa percento bude zvyšovať. Ministerstvo odhaduje, že New York bude v najbližších rokoch musieť vyčleniť na filtráciu okolo 10 miliárd USD.