PORTRÉT NA SOBOTU

Šesták: Inde sa podniká horšie

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie,

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie, že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.


Jeho podnikateľský príbeh je podobný príbehu Slavomíra Hatinu. Podobne ako Hatina, aj šéf najväčšej stavebnej firmy na Slovensku DDM Group začínal ako radový zamestnanec v časoch hlbokého socializmu vo firme, ktorú neskôr spolu s ďalšími kolegami kúpil. Postupne sa cez niekoľko funkcií vypracoval až na vrchol.

Začiatkom 90. rokov šéfoval Šesták vtedy štátnemu podniku Doprastav. Prišla možnosť dostať sa k akciám firmy cez zamestnaneckú privatizáciu. Bolo to obdobie divokej privatizácie počas vlády Vladimíra Mečiara.

Firma na celý život

Podobne ako väčšina vtedajších privatizérov sa k akciám firmy dostal Šesták so svojimi partnermi v roku 1995 relatívne lacno. Podobne ako výrazná menšina, napríklad spomínaný Hatina, firmu nerozobral a nerozkradol. Dnes je z nej fungujúci podnik. Slovenská jednotka na stavebnom trhu, ktorá konkuruje aj zahraničným firmám.

Do Doprastavu nastúpil pred vyše 40. rokmi ako stavebný asistent. Hovorí, že už vtedy sa preňho začalo podnikanie.

Do privatizácie sa vraj nehrnul. Po roku 1989 sa od Doprastavu odčlenili niektoré dôležité zložky, ako živičný závod, ktorý v tom čase robil skoro celý zisk Doprastavu. O firmu prejavovala záujem belgická CFE, ktorá v tom čase stavala v Bruseli centrum Európskej komisie. S Fondom národného majetku sa im podarilo dohodnúť zaujímavé podmienky. Málilo sa im a snažili sa cenu ešte viac stlačiť. „Keď sa to dostávalo do stavu, že chceli Doprastav prakticky zadarmo, povedal som si spolu s ostatnými, že sa pustíme do zamestnaneckej akciovky a kúpime firmu sami.“ Vláda im odklepla vyše 51-percentný podiel, neskôr ďalších 12 percent.

Doprastavu pomohlo, keď sa v polovici 90. rokov rozbehla výstavba diaľnic. Medzitým sa zúčastnili súťaže o českú stavebnú jednotku Metrostav, v ktorej nečakane získali dvojtretinový podiel. Tak postupne vznikol DDM Group, teda Doprastav, Doas, Metrostav. „Dnes je to najväčší holding stavebných firiem na bývalom československom trhu.“ Ročne urobí obrat okolo 1,6 miliardy eur.

Po akvizícii Metrostavu sa Šestákovi a spol. začalo dariť. Prišli veľké zákazky železničné koridory, rôzne haly pre nových investorov, automobilky, ale napríklad aj Samsung. Pre pivovar Heineken robili sladovňu, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Zákazky majú aj v Azerbajdžane, susednom Poľsku, Česku či Maďarsku. Hlavným biznisom sú stále diaľnice.

Práca ho baví, v podnikaní sa našiel. Za socializmu nemal také možnosti ako dnes. „Viete, vtedy sa v skutočnosti nestavalo, len sa plnil plán,“ hodnotí stavebníctvo spred vyše 20 rokov. „Tvárili sme sa, že obrovský zástup ľudí veľa produkuje, ale produktivita bola veľmi nízka. Podnikanie nebolo založené na ekonomických, ale politických princípoch, čo bol hlavný problém.“ Podniky boli obmedzované aj tým, že vyše 90 percent zisku odvádzali štátu, na rozvoj nezostalo.

K projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP), cez ktoré vláda plánuje postaviť desiatky kilometrov nových diaľnic, je zdržanlivý. Myslí si však, že PPP nenahradia klasické financovanie štátu. „Málo využívame eurofondy, tu vidím veľké možnosti.“ Odsúhlasovanie euro projektov trvá aj niekoľko mesiacov, proces je zdĺhavý. „U nás je to tak, že buď sa nerobí, alebo sa chce, aby všetko bolo hotové už zajtra,“ hodnotí postoj kompetentných k europrojektom.

Závisť od susedov

Najväčším problémom pre podnikanie na Slovensku je podľa Šestáka slabá vymožiteľnosť práva. Pocítil to pri stavbe Mosta Apollo. Pre strnulosť súdov sa stavba skoro nedokončila. Rakúski konkurenti chceli spochybniť ich projekt otáčania mostnej konštrukcie na vodnej hladine. Napokon to zvládli. ­ S Rakúšanmi sa súdia dodnes, aj pre pomalosť slovenských súdov. Za Apollo však dostali cenu v Nice aj vo Washingtone.

Po skúseností zo zahraničia, najmä z bývalých sovietskych republík, Šesták tvrdí: „Podmienky na podnikanie by u nás iste mohli byť aj lepšie. Môžem si to myslieť, ale musím existovať aj v podmienkach, aké tú sú, o tom je demokracia. Sú krajiny, kde je to oveľa horšie.“

Viac na www.leaders.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 754
  2. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 19 221
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 509
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 732
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 195
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 693
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 398
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 877
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 881
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

Neprehliadnite tiež

Šéfa Audi zadržali pre snahu o ovplyvňovanie svedkov

V prípade viny hrozí Stadlerovi trest odňatia slobody až na desať rokov.

Tesla žaluje bývalého zamestnanca, mal napadnúť jej výrobný softvér

Bývalý zamestnanec sa mal priznať, že napísal softvér, ktorý hekol výrobný systém Tesly.

Európsky súd nám prikázal platiť za Duckého zmenku. Stále sa tak nestalo

Tri roky sa prípad nikam nepohol, zmenku zaplatí SPP alebo štát. Dovtedy sa každý deň dlh zvýši o dvetisíc eur.

Ako platíte štátu vyššie dane a ani o tom neviete

Vďaka tichému zdaneniu sa do štátnej kasy dostalo o 250 miliónov eur viac.

Poslanci schválili návrh zákona o dani z poistenia

Nová daň sa dotkne produktov neživotného poistenia.