PORTRÉT NA SOBOTU

Šesták: Inde sa podniká horšie

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie,

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie, že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.


Jeho podnikateľský príbeh je podobný príbehu Slavomíra Hatinu. Podobne ako Hatina, aj šéf najväčšej stavebnej firmy na Slovensku DDM Group začínal ako radový zamestnanec v časoch hlbokého socializmu vo firme, ktorú neskôr spolu s ďalšími kolegami kúpil. Postupne sa cez niekoľko funkcií vypracoval až na vrchol.

Začiatkom 90. rokov šéfoval Šesták vtedy štátnemu podniku Doprastav. Prišla možnosť dostať sa k akciám firmy cez zamestnaneckú privatizáciu. Bolo to obdobie divokej privatizácie počas vlády Vladimíra Mečiara.

Firma na celý život

Podobne ako väčšina vtedajších privatizérov sa k akciám firmy dostal Šesták so svojimi partnermi v roku 1995 relatívne lacno. Podobne ako výrazná menšina, napríklad spomínaný Hatina, firmu nerozobral a nerozkradol. Dnes je z nej fungujúci podnik. Slovenská jednotka na stavebnom trhu, ktorá konkuruje aj zahraničným firmám.

Do Doprastavu nastúpil pred vyše 40. rokmi ako stavebný asistent. Hovorí, že už vtedy sa preňho začalo podnikanie.

Do privatizácie sa vraj nehrnul. Po roku 1989 sa od Doprastavu odčlenili niektoré dôležité zložky, ako živičný závod, ktorý v tom čase robil skoro celý zisk Doprastavu. O firmu prejavovala záujem belgická CFE, ktorá v tom čase stavala v Bruseli centrum Európskej komisie. S Fondom národného majetku sa im podarilo dohodnúť zaujímavé podmienky. Málilo sa im a snažili sa cenu ešte viac stlačiť. „Keď sa to dostávalo do stavu, že chceli Doprastav prakticky zadarmo, povedal som si spolu s ostatnými, že sa pustíme do zamestnaneckej akciovky a kúpime firmu sami.“ Vláda im odklepla vyše 51-percentný podiel, neskôr ďalších 12 percent.

Doprastavu pomohlo, keď sa v polovici 90. rokov rozbehla výstavba diaľnic. Medzitým sa zúčastnili súťaže o českú stavebnú jednotku Metrostav, v ktorej nečakane získali dvojtretinový podiel. Tak postupne vznikol DDM Group, teda Doprastav, Doas, Metrostav. „Dnes je to najväčší holding stavebných firiem na bývalom československom trhu.“ Ročne urobí obrat okolo 1,6 miliardy eur.

Po akvizícii Metrostavu sa Šestákovi a spol. začalo dariť. Prišli veľké zákazky železničné koridory, rôzne haly pre nových investorov, automobilky, ale napríklad aj Samsung. Pre pivovar Heineken robili sladovňu, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Zákazky majú aj v Azerbajdžane, susednom Poľsku, Česku či Maďarsku. Hlavným biznisom sú stále diaľnice.

Práca ho baví, v podnikaní sa našiel. Za socializmu nemal také možnosti ako dnes. „Viete, vtedy sa v skutočnosti nestavalo, len sa plnil plán,“ hodnotí stavebníctvo spred vyše 20 rokov. „Tvárili sme sa, že obrovský zástup ľudí veľa produkuje, ale produktivita bola veľmi nízka. Podnikanie nebolo založené na ekonomických, ale politických princípoch, čo bol hlavný problém.“ Podniky boli obmedzované aj tým, že vyše 90 percent zisku odvádzali štátu, na rozvoj nezostalo.

K projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP), cez ktoré vláda plánuje postaviť desiatky kilometrov nových diaľnic, je zdržanlivý. Myslí si však, že PPP nenahradia klasické financovanie štátu. „Málo využívame eurofondy, tu vidím veľké možnosti.“ Odsúhlasovanie euro projektov trvá aj niekoľko mesiacov, proces je zdĺhavý. „U nás je to tak, že buď sa nerobí, alebo sa chce, aby všetko bolo hotové už zajtra,“ hodnotí postoj kompetentných k europrojektom.

Závisť od susedov

Najväčším problémom pre podnikanie na Slovensku je podľa Šestáka slabá vymožiteľnosť práva. Pocítil to pri stavbe Mosta Apollo. Pre strnulosť súdov sa stavba skoro nedokončila. Rakúski konkurenti chceli spochybniť ich projekt otáčania mostnej konštrukcie na vodnej hladine. Napokon to zvládli. ­ S Rakúšanmi sa súdia dodnes, aj pre pomalosť slovenských súdov. Za Apollo však dostali cenu v Nice aj vo Washingtone.

Po skúseností zo zahraničia, najmä z bývalých sovietskych republík, Šesták tvrdí: „Podmienky na podnikanie by u nás iste mohli byť aj lepšie. Môžem si to myslieť, ale musím existovať aj v podmienkach, aké tú sú, o tom je demokracia. Sú krajiny, kde je to oveľa horšie.“

Viac na www.leaders.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 67 796
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 725
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 198
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 108
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 800
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 817
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 4 524
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 941
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 918
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 543

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Agent 007 sa celé roky predstavoval zle. Jeho pravé meno je iné

V archívoch objavili skutočného Jamesa Bonda.

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

Podcast Dejiny

Historici ho označujú za najväčšieho vojvodcu a stratéga staroveku

Alexander Veľký stále fascinuje.

Neprehliadnite tiež

V Česku za posledné roky ožíva bývanie v družstevných bytoch

Družstevné byty sa v Česku stávajú čoraz obľúbenejšími.

Výroba áut v Iráne po zavedení sankcií USA výrazne klesla

Produkcia áut v Iráne medziročne klesla klesla o 57 percent.

Živých kaprov u niektorých predajdov viac nekúpite

Ceny rybacieho mäsa išli hore, dôvodom sú horúce letá.

Tesla po znížení cla v Číne zlacní autá

Americká automobilka zlacní v Číne modely S sedan a X.

Rusi uviedli do prevádzky komplex na skvapalňovanie plynu

Závod na ťažbu a skvapalňovanie zemného plynu sa nachádza na polostrove Jamal.