PORTRÉT NA SOBOTU

Šesták: Inde sa podniká horšie

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie,

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie, že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.


Jeho podnikateľský príbeh je podobný príbehu Slavomíra Hatinu. Podobne ako Hatina, aj šéf najväčšej stavebnej firmy na Slovensku DDM Group začínal ako radový zamestnanec v časoch hlbokého socializmu vo firme, ktorú neskôr spolu s ďalšími kolegami kúpil. Postupne sa cez niekoľko funkcií vypracoval až na vrchol.

Začiatkom 90. rokov šéfoval Šesták vtedy štátnemu podniku Doprastav. Prišla možnosť dostať sa k akciám firmy cez zamestnaneckú privatizáciu. Bolo to obdobie divokej privatizácie počas vlády Vladimíra Mečiara.

Firma na celý život

Podobne ako väčšina vtedajších privatizérov sa k akciám firmy dostal Šesták so svojimi partnermi v roku 1995 relatívne lacno. Podobne ako výrazná menšina, napríklad spomínaný Hatina, firmu nerozobral a nerozkradol. Dnes je z nej fungujúci podnik. Slovenská jednotka na stavebnom trhu, ktorá konkuruje aj zahraničným firmám.

Do Doprastavu nastúpil pred vyše 40. rokmi ako stavebný asistent. Hovorí, že už vtedy sa preňho začalo podnikanie.

Do privatizácie sa vraj nehrnul. Po roku 1989 sa od Doprastavu odčlenili niektoré dôležité zložky, ako živičný závod, ktorý v tom čase robil skoro celý zisk Doprastavu. O firmu prejavovala záujem belgická CFE, ktorá v tom čase stavala v Bruseli centrum Európskej komisie. S Fondom národného majetku sa im podarilo dohodnúť zaujímavé podmienky. Málilo sa im a snažili sa cenu ešte viac stlačiť. „Keď sa to dostávalo do stavu, že chceli Doprastav prakticky zadarmo, povedal som si spolu s ostatnými, že sa pustíme do zamestnaneckej akciovky a kúpime firmu sami.“ Vláda im odklepla vyše 51-percentný podiel, neskôr ďalších 12 percent.

Doprastavu pomohlo, keď sa v polovici 90. rokov rozbehla výstavba diaľnic. Medzitým sa zúčastnili súťaže o českú stavebnú jednotku Metrostav, v ktorej nečakane získali dvojtretinový podiel. Tak postupne vznikol DDM Group, teda Doprastav, Doas, Metrostav. „Dnes je to najväčší holding stavebných firiem na bývalom československom trhu.“ Ročne urobí obrat okolo 1,6 miliardy eur.

Po akvizícii Metrostavu sa Šestákovi a spol. začalo dariť. Prišli veľké zákazky železničné koridory, rôzne haly pre nových investorov, automobilky, ale napríklad aj Samsung. Pre pivovar Heineken robili sladovňu, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Zákazky majú aj v Azerbajdžane, susednom Poľsku, Česku či Maďarsku. Hlavným biznisom sú stále diaľnice.

Práca ho baví, v podnikaní sa našiel. Za socializmu nemal také možnosti ako dnes. „Viete, vtedy sa v skutočnosti nestavalo, len sa plnil plán,“ hodnotí stavebníctvo spred vyše 20 rokov. „Tvárili sme sa, že obrovský zástup ľudí veľa produkuje, ale produktivita bola veľmi nízka. Podnikanie nebolo založené na ekonomických, ale politických princípoch, čo bol hlavný problém.“ Podniky boli obmedzované aj tým, že vyše 90 percent zisku odvádzali štátu, na rozvoj nezostalo.

K projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP), cez ktoré vláda plánuje postaviť desiatky kilometrov nových diaľnic, je zdržanlivý. Myslí si však, že PPP nenahradia klasické financovanie štátu. „Málo využívame eurofondy, tu vidím veľké možnosti.“ Odsúhlasovanie euro projektov trvá aj niekoľko mesiacov, proces je zdĺhavý. „U nás je to tak, že buď sa nerobí, alebo sa chce, aby všetko bolo hotové už zajtra,“ hodnotí postoj kompetentných k europrojektom.

Závisť od susedov

Najväčším problémom pre podnikanie na Slovensku je podľa Šestáka slabá vymožiteľnosť práva. Pocítil to pri stavbe Mosta Apollo. Pre strnulosť súdov sa stavba skoro nedokončila. Rakúski konkurenti chceli spochybniť ich projekt otáčania mostnej konštrukcie na vodnej hladine. Napokon to zvládli. ­ S Rakúšanmi sa súdia dodnes, aj pre pomalosť slovenských súdov. Za Apollo však dostali cenu v Nice aj vo Washingtone.

Po skúseností zo zahraničia, najmä z bývalých sovietskych republík, Šesták tvrdí: „Podmienky na podnikanie by u nás iste mohli byť aj lepšie. Môžem si to myslieť, ale musím existovať aj v podmienkach, aké tú sú, o tom je demokracia. Sú krajiny, kde je to oveľa horšie.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 967
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 971
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 704
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 836
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 571
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 723
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 723
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 666
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 604

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Krajcer: Najväčšiu podporu v koalícii má Rezník, zaujímavá je kandidatúra Ruttkaya

Exminister kultúry pre SME hovorí, že aj koaliční poslanci ho presviedčali, aby kandidoval.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Hráčov NHL mohla odradiť zlá skúsenosť.

Neprehliadnite tiež

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.