SME

Šesták: Inde sa podniká horšie

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie,

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie, že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.


Jeho podnikateľský príbeh je podobný príbehu Slavomíra Hatinu. Podobne ako Hatina, aj šéf najväčšej stavebnej firmy na Slovensku DDM Group začínal ako radový zamestnanec v časoch hlbokého socializmu vo firme, ktorú neskôr spolu s ďalšími kolegami kúpil. Postupne sa cez niekoľko funkcií vypracoval až na vrchol.

Začiatkom 90. rokov šéfoval Šesták vtedy štátnemu podniku Doprastav. Prišla možnosť dostať sa k akciám firmy cez zamestnaneckú privatizáciu. Bolo to obdobie divokej privatizácie počas vlády Vladimíra Mečiara.

Firma na celý život

Podobne ako väčšina vtedajších privatizérov sa k akciám firmy dostal Šesták so svojimi partnermi v roku 1995 relatívne lacno. Podobne ako výrazná menšina, napríklad spomínaný Hatina, firmu nerozobral a nerozkradol. Dnes je z nej fungujúci podnik. Slovenská jednotka na stavebnom trhu, ktorá konkuruje aj zahraničným firmám.

Do Doprastavu nastúpil pred vyše 40. rokmi ako stavebný asistent. Hovorí, že už vtedy sa preňho začalo podnikanie.

Do privatizácie sa vraj nehrnul. Po roku 1989 sa od Doprastavu odčlenili niektoré dôležité zložky, ako živičný závod, ktorý v tom čase robil skoro celý zisk Doprastavu. O firmu prejavovala záujem belgická CFE, ktorá v tom čase stavala v Bruseli centrum Európskej komisie. S Fondom národného majetku sa im podarilo dohodnúť zaujímavé podmienky. Málilo sa im a snažili sa cenu ešte viac stlačiť. „Keď sa to dostávalo do stavu, že chceli Doprastav prakticky zadarmo, povedal som si spolu s ostatnými, že sa pustíme do zamestnaneckej akciovky a kúpime firmu sami.“ Vláda im odklepla vyše 51-percentný podiel, neskôr ďalších 12 percent.

Doprastavu pomohlo, keď sa v polovici 90. rokov rozbehla výstavba diaľnic. Medzitým sa zúčastnili súťaže o českú stavebnú jednotku Metrostav, v ktorej nečakane získali dvojtretinový podiel. Tak postupne vznikol DDM Group, teda Doprastav, Doas, Metrostav. „Dnes je to najväčší holding stavebných firiem na bývalom československom trhu.“ Ročne urobí obrat okolo 1,6 miliardy eur.

Po akvizícii Metrostavu sa Šestákovi a spol. začalo dariť. Prišli veľké zákazky železničné koridory, rôzne haly pre nových investorov, automobilky, ale napríklad aj Samsung. Pre pivovar Heineken robili sladovňu, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Zákazky majú aj v Azerbajdžane, susednom Poľsku, Česku či Maďarsku. Hlavným biznisom sú stále diaľnice.

Práca ho baví, v podnikaní sa našiel. Za socializmu nemal také možnosti ako dnes. „Viete, vtedy sa v skutočnosti nestavalo, len sa plnil plán,“ hodnotí stavebníctvo spred vyše 20 rokov. „Tvárili sme sa, že obrovský zástup ľudí veľa produkuje, ale produktivita bola veľmi nízka. Podnikanie nebolo založené na ekonomických, ale politických princípoch, čo bol hlavný problém.“ Podniky boli obmedzované aj tým, že vyše 90 percent zisku odvádzali štátu, na rozvoj nezostalo.

K projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP), cez ktoré vláda plánuje postaviť desiatky kilometrov nových diaľnic, je zdržanlivý. Myslí si však, že PPP nenahradia klasické financovanie štátu. „Málo využívame eurofondy, tu vidím veľké možnosti.“ Odsúhlasovanie euro projektov trvá aj niekoľko mesiacov, proces je zdĺhavý. „U nás je to tak, že buď sa nerobí, alebo sa chce, aby všetko bolo hotové už zajtra,“ hodnotí postoj kompetentných k europrojektom.

Závisť od susedov

Najväčším problémom pre podnikanie na Slovensku je podľa Šestáka slabá vymožiteľnosť práva. Pocítil to pri stavbe Mosta Apollo. Pre strnulosť súdov sa stavba skoro nedokončila. Rakúski konkurenti chceli spochybniť ich projekt otáčania mostnej konštrukcie na vodnej hladine. Napokon to zvládli. ­ S Rakúšanmi sa súdia dodnes, aj pre pomalosť slovenských súdov. Za Apollo však dostali cenu v Nice aj vo Washingtone.

Po skúseností zo zahraničia, najmä z bývalých sovietskych republík, Šesták tvrdí: „Podmienky na podnikanie by u nás iste mohli byť aj lepšie. Môžem si to myslieť, ale musím existovať aj v podmienkach, aké tú sú, o tom je demokracia. Sú krajiny, kde je to oveľa horšie.“

Viac na www.leaders.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu