SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
PORTRÉT NA SOBOTU

Šesták: Inde sa podniká horšie

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie,

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.

Keď v 60. rokoch minulého storočia nastúpil do Doprastavu ako stavebný asistent, ešte netušil, že približne o 30 rokov sa stane spolumajiteľom firmy, ktorá je dnes jednotkou na slovenskom trhu. Keď sa ho opýtate, na čo je v živote hrdý, bez váhania povie, že na Most Apollo. Šéf DDM Group Ivan Šesták.


Jeho podnikateľský príbeh je podobný príbehu Slavomíra Hatinu. Podobne ako Hatina, aj šéf najväčšej stavebnej firmy na Slovensku DDM Group začínal ako radový zamestnanec v časoch hlbokého socializmu vo firme, ktorú neskôr spolu s ďalšími kolegami kúpil. Postupne sa cez niekoľko funkcií vypracoval až na vrchol.

Začiatkom 90. rokov šéfoval Šesták vtedy štátnemu podniku Doprastav. Prišla možnosť dostať sa k akciám firmy cez zamestnaneckú privatizáciu. Bolo to obdobie divokej privatizácie počas vlády Vladimíra Mečiara.

Firma na celý život

Podobne ako väčšina vtedajších privatizérov sa k akciám firmy dostal Šesták so svojimi partnermi v roku 1995 relatívne lacno. Podobne ako výrazná menšina, napríklad spomínaný Hatina, firmu nerozobral a nerozkradol. Dnes je z nej fungujúci podnik. Slovenská jednotka na stavebnom trhu, ktorá konkuruje aj zahraničným firmám.

Do Doprastavu nastúpil pred vyše 40. rokmi ako stavebný asistent. Hovorí, že už vtedy sa preňho začalo podnikanie.

Do privatizácie sa vraj nehrnul. Po roku 1989 sa od Doprastavu odčlenili niektoré dôležité zložky, ako živičný závod, ktorý v tom čase robil skoro celý zisk Doprastavu. O firmu prejavovala záujem belgická CFE, ktorá v tom čase stavala v Bruseli centrum Európskej komisie. S Fondom národného majetku sa im podarilo dohodnúť zaujímavé podmienky. Málilo sa im a snažili sa cenu ešte viac stlačiť. „Keď sa to dostávalo do stavu, že chceli Doprastav prakticky zadarmo, povedal som si spolu s ostatnými, že sa pustíme do zamestnaneckej akciovky a kúpime firmu sami.“ Vláda im odklepla vyše 51-percentný podiel, neskôr ďalších 12 percent.

Doprastavu pomohlo, keď sa v polovici 90. rokov rozbehla výstavba diaľnic. Medzitým sa zúčastnili súťaže o českú stavebnú jednotku Metrostav, v ktorej nečakane získali dvojtretinový podiel. Tak postupne vznikol DDM Group, teda Doprastav, Doas, Metrostav. „Dnes je to najväčší holding stavebných firiem na bývalom československom trhu.“ Ročne urobí obrat okolo 1,6 miliardy eur.

Po akvizícii Metrostavu sa Šestákovi a spol. začalo dariť. Prišli veľké zákazky železničné koridory, rôzne haly pre nových investorov, automobilky, ale napríklad aj Samsung. Pre pivovar Heineken robili sladovňu, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Zákazky majú aj v Azerbajdžane, susednom Poľsku, Česku či Maďarsku. Hlavným biznisom sú stále diaľnice.

Práca ho baví, v podnikaní sa našiel. Za socializmu nemal také možnosti ako dnes. „Viete, vtedy sa v skutočnosti nestavalo, len sa plnil plán,“ hodnotí stavebníctvo spred vyše 20 rokov. „Tvárili sme sa, že obrovský zástup ľudí veľa produkuje, ale produktivita bola veľmi nízka. Podnikanie nebolo založené na ekonomických, ale politických princípoch, čo bol hlavný problém.“ Podniky boli obmedzované aj tým, že vyše 90 percent zisku odvádzali štátu, na rozvoj nezostalo.

K projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP), cez ktoré vláda plánuje postaviť desiatky kilometrov nových diaľnic, je zdržanlivý. Myslí si však, že PPP nenahradia klasické financovanie štátu. „Málo využívame eurofondy, tu vidím veľké možnosti.“ Odsúhlasovanie euro projektov trvá aj niekoľko mesiacov, proces je zdĺhavý. „U nás je to tak, že buď sa nerobí, alebo sa chce, aby všetko bolo hotové už zajtra,“ hodnotí postoj kompetentných k europrojektom.

Závisť od susedov

Najväčším problémom pre podnikanie na Slovensku je podľa Šestáka slabá vymožiteľnosť práva. Pocítil to pri stavbe Mosta Apollo. Pre strnulosť súdov sa stavba skoro nedokončila. Rakúski konkurenti chceli spochybniť ich projekt otáčania mostnej konštrukcie na vodnej hladine. Napokon to zvládli. ­ S Rakúšanmi sa súdia dodnes, aj pre pomalosť slovenských súdov. Za Apollo však dostali cenu v Nice aj vo Washingtone.

Po skúseností zo zahraničia, najmä z bývalých sovietskych republík, Šesták tvrdí: „Podmienky na podnikanie by u nás iste mohli byť aj lepšie. Môžem si to myslieť, ale musím existovať aj v podmienkach, aké tú sú, o tom je demokracia. Sú krajiny, kde je to oveľa horšie.“

Viac na www.leaders.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  6. Študuj perspektívne programy!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 776
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 734
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 795
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 089
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 571
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 176
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 067
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 168
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h

OĽaNO by volilo podstatne menej ľudí.

10 h

Neprehliadnite tiež

Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

10 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

11 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h
Veronika Remišová.

"Naším spoločným cieľom je, aby sa eurofondy využívali transparentne," hovorí vicepremiérka.

17 h