St. Louis/New York 9. júla (TASR) - Projekt bude realizovať so súkromnou kanadskou spoločnosťou SkyHook. Boeing o tom informoval v utorok večer miestneho času v St.Louis. Nosnosť vzducholode bude 40 ton a náklad bez dotankovania prepraví do vzdialenosti 320 kilometrov.
SkyHook so sídlom v kanadskom Calgary vlastní patent na vzducholoď plnenú héliom JHL-40 (Jess Heavy Lifter). V oznámení sa uvádza, že Boeing dokončí jej vývoj a bude ju vyrábať. Prezident SkyHook Pete Jess povedal, že zoznam záujemcov o produkt je už teraz dlhý.
Vzducholode by sa mali začať využívať, keď úrady povolia ich prevádzku. Vzdušné plavidlo budú poháňať štyri rotory a náklad bude pod ním bude upevnený na lanách.
V Európe sa posledný pokus s výrobou vzducholodí nevydaril. Spoločnosť CargoLifter vznikla v Nemecku v roku 1996 vo Wiesbadene. O štyri roky vstúpila na burzu, aby si zabezpečila dostatok kapitálu na dokončenie vývoja niekoľkých modelov vzducholodí a na ich výrobu. V roku 2002 však skrachovala. Hoci ešte v júli toho istého roku vedenie spoločnosti podpísalo dohodu s Boeingom o spoločnom výskumu koncepcie budovania plavidiel ľahších ako vzduch.
Desiatky tisíc malých akcionárov investovali do projektu okolo 300 miliónov eur (9,04 miliardy Sk), lebo predpokladali, že výroba modelov vzducholodí CL-75 a CL-160 sa musí vydariť. CL-160 mala prepravovať náklad od 16 ton na veľmi dlhé vzdialenosti. V čase jej vývoja CargoLifter uvádzala, že vzducholoď dokáže prepraviť náklad aj medzi Európou a Amerikou.
Informovala o tom agentúra DPA.