MINISTERSTVO ROKUJE S FINALISTAMI DIAĽNIČNÉHO TENDRA. UŽ VIE, ŽE TERMÍN 2010 JE NEREÁLNY

Fico hovorí o diaľnici opatrnejšie

Meškanie diaľničných tendrov prinútilo predsedu vlády, aby ustúpil od záväzku spojiť Košice a Bratislavu diaľnicou do roku 2010.

BRATISLAVA. Už je to rok, čo premiér Robert Fico predstavil myšlienku, že východ a západ krajiny bude spájať diaľnica už v roku 2010. Chuť stavať diaľnice rýchlo a cez úver od staviteľa, cez takzvané verejno­súkromné partnerstvo, ostala, ale termín 2010 už vládni činitelia spomínajú málo.

„Do konca volebného obdobia musí byť dokončené severné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami,“ povedal premiér približne pred rokom. Dnes premiér spomína viac záväzky, ktoré vyplývajú z programového vyhlásenia vlády. Podľa neho má vláda zabezpečiť vybudovanie 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Premiér dnes vysvetľuje, že skorší termín dokončenia je D1 záväzkom navyše.

Viditeľné je už aj meškanie tendrov. Pôvodne chcel minister dopravy Ľubomír Vážny podpisovať zmluvu s prvým koncesionárom tento rok v máji. Kto a za koľko bude bude stavať 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom, zďaleka nie je jasné.

Kde sú tendre dnes

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík najnovšie hovorí, že zmluvu s koncesio­nárom by mohli uzatvoriť v januári budúceho roka.

Ministerstvo v súčasnosti rokuje už len s dvoma finalistami tendra. Ide o konzorciá, ktorých členmi sú v jednom prípade napríklad Skanska a v druhom Doprastav a Váhostav. Vláda si pri ňom vyberá nielen dodávateľa, ale dohoduje sa aj cena a aj podmienky, za akých má firma diaľnicu dodať.

„Mali by byť hotové geologické prieskumy, projekty ku stavebnému povoleniu, už má byť určená trasa, ako aj všetky kritériá, ako diaľnice majú vyzerať,“ vysvetľuje opozičný poslanec Stanislav Janiš. Minister Vážny v júni priznal, že dialóg sa nevyvíja tak, ako si predstavoval, čím vysvetlil ďalšie šesťtýždňové posunutie súťaže o prvý balík.

„Ide predovšetkým o stupeň pripravenosti geologického prieskumu, ktorý by si v prípade kratšieho času s najväčšou pravdepodobnosťou vyžiadal vyšší takzvaný faktor rizika,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík.

Dodal, že väčšie riziko by potom koncesionár mohol premietnuť vo vyššej cene.

Hrozí predraženie

Geologický prieskum je podľa Janiša základom celej výstavby diaľnic. „Keďže úseky sú pomerne náročné, je tam veľa mostov či viaduktov, geologický prieskum je alfou a omegou celého projektu,“ povedal. Bez dobrého prieskumu sa podľa neho nedá ani viesť kvalitný koncesný dialóg. „Pravdepodobne majú problémy preto, že geologický prieskum nie je urobený tak, ako má byť, teda v potrebnom rozsahu. Svedčí to o amatérskej príprave,“ kritizoval Janiš, ktorý už viackrát vyčítal ministerstvu, že geologický prieskum zadalo ministerstvo priamo a nevyhlásilo naň verejnú súťaž.

Pripomenul, že projekty verejno­súkromného partnerstva diaľnice predražujú. „Treba zvážiť, či takéto predraženie stojí za takzvané urýchlenie,“ povedal. Keďže rok 2010 je podľa neho nereálny, mohol si štát radšej zobrať úver. „Takto je to len mrhanie peňazí,“ povedal Janiš.

Ostatné tendre plynulejšie

Štát ďalej pracuje aj na ďalších úsekoch spojenia západu a východu.

„V rámci druhého balíka PPP projektov začneme na budúci týždeň koncesný dialóg,“ povedal Jánošík. Úseky v tomto balíku sú podľa neho staveb­no­technicky najmenej náročné. Preto predpokladá, že zmluvu na druhý balík podpíše ministerstvo do konca tohto roka. „Na tretí balík nám boli minulý týždeň doručené doklady od štyroch záujemcov. V súčasnosti skúmame, či spĺňajú podmienky účasti dané zákonom a oznámením,“ Jánošík.

Na zdržaniach, ktoré spôsobili spomalenie, sa podieľalo aj ministerstvo dopravy. Po tom, čo minister Vážny rozhodol, koho zavolá do finále tendra na prvý balík ciest, sa jedno z konzorcií sa odvolalo na Úrad pre verejné obstarávanie. Ten mu dal za pravdu a vrátil ho do súťaže. Ministerstvo podalo na úrad žalobu, ktorú napokon bez vysvetlenia stiahlo.

Do tendra zasiahol aj minister financií Ján Počiatek. Ten predstavy ministerstva o výbere koncesionára hodnotil o niekoľko týždňov dlhšie, než sa predpokladalo. Aj výsledok koncesného dialógu musí prejsť schválením jeho ministerstva.

Tri balíky D1

1. balík – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. Súťažia o ne dve konzorciá. Prvé v zložení francúzskej firmy Vinci a švédskej Skanska. Proti nemu stojí francúzsky Bouygues v konzorciu s viacerými firmami – medzi nimi Váhostav a Doprastav.

2. balík – rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nem­cami. Ide o približne 50 kilometrov cesty.

3. balík – zahŕňa približne 29 kilometrov D1. Ide konkrétne o úseky od Hričovského Podhradia po Dubnú skalu, kde sa nachádza niekoľko tunelov.

Rýchle diaľnice sú dobrá vec, ale vzhľadom na to, že do roku 2010 nebudú, mohol si štát radšej zobrať úver, ako ísť do neznáma.

Stanislav Janiš, poslanec za SDKÚ


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 197
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 481
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 339
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 884
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 792
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 682
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 485
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 450
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 217
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 130

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Takto očividne kradnúť, to sa vymyká zvyklostiam, hovorieval Dzurinda

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.