MINISTERSTVO ROKUJE S FINALISTAMI DIAĽNIČNÉHO TENDRA. UŽ VIE, ŽE TERMÍN 2010 JE NEREÁLNY

Fico hovorí o diaľnici opatrnejšie

Meškanie diaľničných tendrov prinútilo predsedu vlády, aby ustúpil od záväzku spojiť Košice a Bratislavu diaľnicou do roku 2010.

BRATISLAVA. Už je to rok, čo premiér Robert Fico predstavil myšlienku, že východ a západ krajiny bude spájať diaľnica už v roku 2010. Chuť stavať diaľnice rýchlo a cez úver od staviteľa, cez takzvané verejno­súkromné partnerstvo, ostala, ale termín 2010 už vládni činitelia spomínajú málo.

„Do konca volebného obdobia musí byť dokončené severné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami,“ povedal premiér približne pred rokom. Dnes premiér spomína viac záväzky, ktoré vyplývajú z programového vyhlásenia vlády. Podľa neho má vláda zabezpečiť vybudovanie 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Premiér dnes vysvetľuje, že skorší termín dokončenia je D1 záväzkom navyše.

Viditeľné je už aj meškanie tendrov. Pôvodne chcel minister dopravy Ľubomír Vážny podpisovať zmluvu s prvým koncesionárom tento rok v máji. Kto a za koľko bude bude stavať 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom, zďaleka nie je jasné.

Kde sú tendre dnes

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík najnovšie hovorí, že zmluvu s koncesio­nárom by mohli uzatvoriť v januári budúceho roka.

Ministerstvo v súčasnosti rokuje už len s dvoma finalistami tendra. Ide o konzorciá, ktorých členmi sú v jednom prípade napríklad Skanska a v druhom Doprastav a Váhostav. Vláda si pri ňom vyberá nielen dodávateľa, ale dohoduje sa aj cena a aj podmienky, za akých má firma diaľnicu dodať.

„Mali by byť hotové geologické prieskumy, projekty ku stavebnému povoleniu, už má byť určená trasa, ako aj všetky kritériá, ako diaľnice majú vyzerať,“ vysvetľuje opozičný poslanec Stanislav Janiš. Minister Vážny v júni priznal, že dialóg sa nevyvíja tak, ako si predstavoval, čím vysvetlil ďalšie šesťtýždňové posunutie súťaže o prvý balík.

„Ide predovšetkým o stupeň pripravenosti geologického prieskumu, ktorý by si v prípade kratšieho času s najväčšou pravdepodobnosťou vyžiadal vyšší takzvaný faktor rizika,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík.

Dodal, že väčšie riziko by potom koncesionár mohol premietnuť vo vyššej cene.

Hrozí predraženie

Geologický prieskum je podľa Janiša základom celej výstavby diaľnic. „Keďže úseky sú pomerne náročné, je tam veľa mostov či viaduktov, geologický prieskum je alfou a omegou celého projektu,“ povedal. Bez dobrého prieskumu sa podľa neho nedá ani viesť kvalitný koncesný dialóg. „Pravdepodobne majú problémy preto, že geologický prieskum nie je urobený tak, ako má byť, teda v potrebnom rozsahu. Svedčí to o amatérskej príprave,“ kritizoval Janiš, ktorý už viackrát vyčítal ministerstvu, že geologický prieskum zadalo ministerstvo priamo a nevyhlásilo naň verejnú súťaž.

Pripomenul, že projekty verejno­súkromného partnerstva diaľnice predražujú. „Treba zvážiť, či takéto predraženie stojí za takzvané urýchlenie,“ povedal. Keďže rok 2010 je podľa neho nereálny, mohol si štát radšej zobrať úver. „Takto je to len mrhanie peňazí,“ povedal Janiš.

Ostatné tendre plynulejšie

Štát ďalej pracuje aj na ďalších úsekoch spojenia západu a východu.

„V rámci druhého balíka PPP projektov začneme na budúci týždeň koncesný dialóg,“ povedal Jánošík. Úseky v tomto balíku sú podľa neho staveb­no­technicky najmenej náročné. Preto predpokladá, že zmluvu na druhý balík podpíše ministerstvo do konca tohto roka. „Na tretí balík nám boli minulý týždeň doručené doklady od štyroch záujemcov. V súčasnosti skúmame, či spĺňajú podmienky účasti dané zákonom a oznámením,“ Jánošík.

Na zdržaniach, ktoré spôsobili spomalenie, sa podieľalo aj ministerstvo dopravy. Po tom, čo minister Vážny rozhodol, koho zavolá do finále tendra na prvý balík ciest, sa jedno z konzorcií sa odvolalo na Úrad pre verejné obstarávanie. Ten mu dal za pravdu a vrátil ho do súťaže. Ministerstvo podalo na úrad žalobu, ktorú napokon bez vysvetlenia stiahlo.

Do tendra zasiahol aj minister financií Ján Počiatek. Ten predstavy ministerstva o výbere koncesionára hodnotil o niekoľko týždňov dlhšie, než sa predpokladalo. Aj výsledok koncesného dialógu musí prejsť schválením jeho ministerstva.

Tri balíky D1

1. balík – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. Súťažia o ne dve konzorciá. Prvé v zložení francúzskej firmy Vinci a švédskej Skanska. Proti nemu stojí francúzsky Bouygues v konzorciu s viacerými firmami – medzi nimi Váhostav a Doprastav.

2. balík – rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nem­cami. Ide o približne 50 kilometrov cesty.

3. balík – zahŕňa približne 29 kilometrov D1. Ide konkrétne o úseky od Hričovského Podhradia po Dubnú skalu, kde sa nachádza niekoľko tunelov.

Rýchle diaľnice sú dobrá vec, ale vzhľadom na to, že do roku 2010 nebudú, mohol si štát radšej zobrať úver, ako ísť do neznáma.

Stanislav Janiš, poslanec za SDKÚ


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 229
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 947
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 104
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 494
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 719
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 482
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 702
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 353
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop