DPMK dlhodobo pociťuje nedostatok vodičov

Košice 7. júla (TASR) - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a. s., podobne ako aj ostatné dopravné podniky, už dlhší čas zaznamenáva nedostatok vodičov ...

Košice 7. júla (TASR) - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a. s., podobne ako aj ostatné dopravné podniky, už dlhší čas zaznamenáva nedostatok vodičov mestskej hromadnej dopravy, hlavne autobusov.

Pre rok 2008 je plánovaný počet 380 vodičov autobusu, 40 vodičov trolejbusov a vodičov električiek je 119. Ako informovali TASR z vedenia, v súčasnosti chýba DPMK približne 12 vodičov pre autobusy, traja pre trolejbusy a 12 vodičov električiek, a to napriek tomu, že vypomáhajú zamestnanci z iných pracovísk na kratší pracovný čas.

Vlani prijali do pracovného pomeru 42 vodičov autobusu, ale 33 odišlo. Aj teraz v letných mesiacoch očakávajú v DPMK väčší počet odchádzajúcich vodičov autobusu. Z tých, s ktorými v roku 2007 rozviazali pracovný pomer, približne 70 % odišlo podľa vedenia z finančných dôvodov (nízka mzda), približne 18 % pre vzťahy na pracovisku a alkohol, zvyšné percentá tvorili zdravotné dôvody, odchod do starobného dôchodku a iné.

Podľa predsedu Základnej organizácie OZ Doprava č. 2 Vladislava Stankoviča je jednou z hlavných príčin nedostatku vodičov neochota vedenia riešiť mzdovú otázku vodičov inak, ako u ostatných zamestnancov, napriek tomu, že je nedostatok hlavne v tejto profesii.

Ako ďalej uviedol pre TASR, odmeny tvoria štvrtinu príjmu vodičov, ale platí neprimerane veľa kritérií, ktoré musia splniť, aby ich získali.

Keďže vodičov je stále menej a potreba mesta v pláne tzv. vozokilometrov klesá minimálne, enormne stúpajú podľa Stankoviča požiadavky na prácu nadčas. Ako poznamenal v tejto súvislosti, dovolenková a ročná odmena a rovnako aj nárok na počet dovolenkových dní sa pritom u vodičov nepočíta zo skutočne odpracovaných hodín. Ani pri odchode do dôchodku sa im práca nadčas nepočíta. Na dôchodok majú nárok tak ako všetci, po 62. roku života, ale oni prácou nadčas odpracovali niekoľko rokov navyše.

Dopravné prostriedky v DPMK sú podľa Stankoviča zastarané, s častými poruchami, ale na obnovu nie sú financie. "Ak chce vodič pracovať, je nútený vyjsť z garáže aj s dopravným prostriedkom, ktorý už dávno nemá čo robiť na ceste."

Nároky na psychickú záťaž vodičov vplyvom zahusťovania dopravy neustále rastú. Stankovič poukazuje na to, že kedysi bola dopravná situácia jednoduchšia, ale bezpečnostné prestávky boli pravidelné. Dnes sa podniky MHD snažia cestovné poriadky zhusťovať tak, aby vykryli potrebu za chýbajúcich vodičov aj na úkor bezpečnosti.

"Už niekoľko rokov sa márne snažíme o meranie kritérií pracovných záťaží aj u vodičov MHD. Ak sa cítia psychicky a fyzicky vyčerpaní, idú k lekárovi a nenastúpia do práce, čo je v zmysle dopravných predpisov ich povinnosť. Podnik však hľadá možnosti ako im prekážku v práci za takýto deň neuznať, respektíve im kráti odmeny. Odmeny sú pritom len za odpracovaný čas," dodal odborový predák k príčinám fluktuácie vodičov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 628
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 038
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 967
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 096
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 904
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 172
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 003
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 653
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 649
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 562

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.