DPMK dlhodobo pociťuje nedostatok vodičov

Košice 7. júla (TASR) - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a. s., podobne ako aj ostatné dopravné podniky, už dlhší čas zaznamenáva nedostatok vodičov ...

Košice 7. júla (TASR) - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a. s., podobne ako aj ostatné dopravné podniky, už dlhší čas zaznamenáva nedostatok vodičov mestskej hromadnej dopravy, hlavne autobusov.

Pre rok 2008 je plánovaný počet 380 vodičov autobusu, 40 vodičov trolejbusov a vodičov električiek je 119. Ako informovali TASR z vedenia, v súčasnosti chýba DPMK približne 12 vodičov pre autobusy, traja pre trolejbusy a 12 vodičov električiek, a to napriek tomu, že vypomáhajú zamestnanci z iných pracovísk na kratší pracovný čas.

Vlani prijali do pracovného pomeru 42 vodičov autobusu, ale 33 odišlo. Aj teraz v letných mesiacoch očakávajú v DPMK väčší počet odchádzajúcich vodičov autobusu. Z tých, s ktorými v roku 2007 rozviazali pracovný pomer, približne 70 % odišlo podľa vedenia z finančných dôvodov (nízka mzda), približne 18 % pre vzťahy na pracovisku a alkohol, zvyšné percentá tvorili zdravotné dôvody, odchod do starobného dôchodku a iné.

Podľa predsedu Základnej organizácie OZ Doprava č. 2 Vladislava Stankoviča je jednou z hlavných príčin nedostatku vodičov neochota vedenia riešiť mzdovú otázku vodičov inak, ako u ostatných zamestnancov, napriek tomu, že je nedostatok hlavne v tejto profesii.

Ako ďalej uviedol pre TASR, odmeny tvoria štvrtinu príjmu vodičov, ale platí neprimerane veľa kritérií, ktoré musia splniť, aby ich získali.

Keďže vodičov je stále menej a potreba mesta v pláne tzv. vozokilometrov klesá minimálne, enormne stúpajú podľa Stankoviča požiadavky na prácu nadčas. Ako poznamenal v tejto súvislosti, dovolenková a ročná odmena a rovnako aj nárok na počet dovolenkových dní sa pritom u vodičov nepočíta zo skutočne odpracovaných hodín. Ani pri odchode do dôchodku sa im práca nadčas nepočíta. Na dôchodok majú nárok tak ako všetci, po 62. roku života, ale oni prácou nadčas odpracovali niekoľko rokov navyše.

Dopravné prostriedky v DPMK sú podľa Stankoviča zastarané, s častými poruchami, ale na obnovu nie sú financie. "Ak chce vodič pracovať, je nútený vyjsť z garáže aj s dopravným prostriedkom, ktorý už dávno nemá čo robiť na ceste."

Nároky na psychickú záťaž vodičov vplyvom zahusťovania dopravy neustále rastú. Stankovič poukazuje na to, že kedysi bola dopravná situácia jednoduchšia, ale bezpečnostné prestávky boli pravidelné. Dnes sa podniky MHD snažia cestovné poriadky zhusťovať tak, aby vykryli potrebu za chýbajúcich vodičov aj na úkor bezpečnosti.

"Už niekoľko rokov sa márne snažíme o meranie kritérií pracovných záťaží aj u vodičov MHD. Ak sa cítia psychicky a fyzicky vyčerpaní, idú k lekárovi a nenastúpia do práce, čo je v zmysle dopravných predpisov ich povinnosť. Podnik však hľadá možnosti ako im prekážku v práci za takýto deň neuznať, respektíve im kráti odmeny. Odmeny sú pritom len za odpracovaný čas," dodal odborový predák k príčinám fluktuácie vodičov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 776
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 054
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 436
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 420
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 382
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 445
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 718
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop