Chorvátsko a Maďarsko podporujú výmenu akcií MOL a INA

ZAHREB 6. júla (SITA, Reuters) – Premiéri Chorvátska a Maďarska v sobotu odobrili plány na výmenu akcií v národných ropných spoločnostiach INA a MOL. Táto transakcia by sa mala uskutočniť ešte v tomto ...

ZAHREB 6. júla (SITA, Reuters) – Premiéri Chorvátska a Maďarska v sobotu odobrili plány na výmenu akcií v národných ropných spoločnostiach INA a MOL. Táto transakcia by sa mala uskutočniť ešte v tomto roku. Ako premiéri uviedli, podporujú pokračovanie rozhovorov medzi firmami a taktiež plány vzájomnej výmeny akcií, ak sa na tom obe strany dohodnú, pričom ďalší vývoj závisí už len na vlastníkoch a manažmente firiem.

V spoločnosti INA vlastní MOL 25-percentný podiel, pričom záhrebská vláda vlastní v INA 44 %, pričom 14 % akcií rozdelila vojnovým veteránom a zamestnancom a 17 % umiestnila na záhrebskom a londýnskom akciovom trhu. Keď podiel chorvátskej vlády poklesol vo firme INA pod 50 %, bola povinná začať nové rokovania s MOLom o pozmenení akcionárskej zmluvy, pričom MOL uviedol, že chce svoj podiel v INA zvýšiť. Chorvátska vláda taktiež musí podľa zákona znížiť podiel v spoločnosti INA na 25 % ešte pred vstupom krajiny do Európskej únie (EÚ), do ktorej by Chorvátsko malo vstúpiť približne v roku 2011.

Výmena akcií by pomohla MOLu zvýšiť svoj podiel bez použitia hotovosti, keď maďarská firma už takýmto spôsobom vymenila akcie so spriatelenými bankami a aj českou ropnou firmou ČEZ. MOL prekonal v roku 2003 ponuku OMV pri uchádzaní sa o spoločnosť INA, keď záhrebská vláda predala 25 % v INA maďarskej firme za 505 mil. USD. INA je aktívna v hľadaní plynu a ropy ako aj ich ťažby v Afrike a na Blízkom Východe, pričom je dominantným distribútorom paliva v Chorvátsku a taktiež participuje na obchodoch v susediacich štátoch.

Na Slovensku pôsobí maďarský MOL prostredníctvom rafinérskej spoločnosti Slovnaft, a.s., v ktorej drží 98,4 % akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.