O cenách rozhodne trh a konkurenčné prostredie

Bratislava 5. júla (TASR) Obyvatelia Slovenska začnú od 1. januára 2009 používať spoločnú európsku menu euro. Výmena meny je mimoriadne citlivou problematikou ...

Bratislava 5. júla (TASR) Obyvatelia Slovenska začnú od 1. januára 2009 používať spoločnú európsku menu euro. Výmena meny je mimoriadne citlivou problematikou a nie každý ju vníma rovnako. Oblasť, kde to ľudia najviac vnímajú, je obchod. Preto na túto oblasť sa sústreďuje najviac pozornosti. K problematike obchodu, čo čaká najmä maloobchodnú sieť v súvislosti s prijatím eura, sa vyjadril predseda Sekcie obchodu pri Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore (SOPK) a šéf Coop Bratislava Adrián Ďurček:

-Zavedenie spoločnej európskej meny na Slovensku sa stáva skutočnosťou. Čo to znamená predovšetkým pre obchodníkov?-

Tak, ako každý, keď robí nejakú zmenu v rodine, potrebuje pokojnú atmosféru, tak je to aj vo firmách. Keď firma robí štrukturálnu zmenu, potrebuje nielen rozhodnutie šéfa firmy, ale potrebuje podporu celého kolektívu a šéf firmy je povinný tým svojim to vysvetliť, lebo nikto nevykoná nič sám. Preto aj on na to potrebuje pokojnú atmosféru a naozaj konkrétne argumenty. Zoberte si čo je s eurokampaňou a s prípravami na euro. Keď si zoberieme, ako píšu naše noviny a médiá, výsledok je vlastne práve opačný. Vnáša sa taká nepokojnosť medzi ľudí a ľudia nepoznajú pravý obraz toho, čo ich čaká a vytvárajú sa rôzne bubliny, ktoré nie sú tvorené argumentmi, ale sú tvorené vymyslenými fámami. Za veľmi nešťastné považujem prípravu zákona, ktorým chceme potrestať obchodníka, ktorý ešte skôr, ako začal euro ako menu používať, už má byť podozrivý z toho, že to ide zneužiť. To je naozaj strašný stav. My potrebujeme skutočne vo firmách vážne procesy zvládnuť. Na to potrebujem relatívny pokoj, ale čo je najdôležitejšie, potrebujeme mať pokojného zákazníka. Zákazníka, ktorý bude informovaný korektne a správne. Pre obchodníka nie je užitočné to, keď sa on bojí.

-Vo verejnosti je rozšírený názor, že prechod na novú menu bude znamenať automaticky zvýšenie cien.-

Koruna alebo euro alebo dolár to znamená mena, to nie je hodnota, ktorá vlastne tvorí cenu. Cena sa tvorí na základe dopytu a ponuky a jej najväčším koordinátorom je konkurenčné prostredie a jeho kvalita. Kvalita konkurenčného prostredia dokáže vždy udržať cenu v prospech spotrebiteľa. Konkurencia je silnejšia ako vízia ktoréhokoľvek šéfa firmy. Každý z nás by logicky chcel zarobiť čo najviac, ale zarobíme iba toľko, koľko nám umožní trh. Ak sme nedokázali zjednotiť sa so všetkými reťazcami a nedokázali sme okradnúť zákazníka v korunách, nedokážeme to ani v eurách. My zo dňa na deň z 31. decembra na 1. januára nezmeníme našu marketingovú komunikáciu, sortimentnú štruktúru ani filozofiu cenovej politiky. My len zmeníme menu, s ktorou budeme s naším zákazníkom komunikovať. V skutočnosti nie je zdravé hovoriť o tom, že obchodník je schopný to zneužiť. Jeho naozaj drží v rukách konkurencia. Áno, môže to zneužiť ten, ktorý má v rukách monopolné alebo dominantné postavenie. Ale tu môžem zodpovedne povedať za celú sekciu obchodu pri Slovenskej obchodnej komore a za obchod ako taký, že nikto nemá zatiaľ na Slovensku dominantné, nehovoriac o monopolnom postavení a pokiaľ sa veľké obchodné reťazce nedohodli v 50 krajinách sveta, kde svojím spôsobom prevádzkujú svoju sieť, tak sa nedohodnú ani na Slovensku.

-Znamená to, že ceny sa zvyšovať nebudú?-

Chcem povedať, že aj opačné vyjadrenia sú nezdravé, keď niekto povie, že on nezvýši ceny ani o korunu. Napríklad naša firma nie je veľká, robí len čosi vyše tri miliardy Sk obratu, ale prechod softvérových a hardvérových produktov nás stál zatiaľ 5,6 milióna korún. Okrem toho nie sú v tom náklady, ktoré prídu a prídu vážne náklady pre každého podnikateľa hneď od 2. januára. Vtedy otvoríme všetci hneď po sviatkoch svoje obchody. My budeme zmenárňami prvých 16 dní. My budeme musieť mať dostatok nových euromincí a europeňazí a ten dostatok bude niekoľkonásobný v porovnaní so súčasnou potrebou. Práve naša firma potrebuje týchto peňazí v objeme 7700 kilogramov. Na 16 dní. To jest 7,7 tony mincí. To si vyžaduje vážne náklady na novú logistiku. S firmou, ktorú dnes používame, to dnes robíme jedenkrát denne, budeme robiť štyri razy za deň. Totižto náš trezor by sa v Terne v Auparku prepadol, keďže podlaha nie je stavaná na tonu, ktorú potrebujeme v trezore uskladniť. Treba si uvedomiť, že naozaj budeme zmenárňou. V Slovinsku, keď sme si to boli pozrieť, oni potrebovali zhruba sedemnásobné množstvo peňazí na to, aby dokázali obslúžiť všetkých zákazníkov, ktorí prídu nielen preto, aby si nakúpili, ale využijú to, že kurz je všade rovnaký a zamenia si peniaze. My musíme byť na to pripravení. Okrem toho máme ďalšiu povinnosť. Peniaze sa musia deliť na dve skupiny. Nemôže sa napríklad v jednom trezore uschovať mena slovenská koruna a mena euro. Nie sme schopní sa dopredu dostatočne predzásobiť, pretože tá mena do 31. decembra je plech a 1. januára je to vážna hodnota. Toto sú vážne problémy, ktoré podnikateľov čakajú a ak budeme hovoriť korektne, každý podnikateľ si potrebuje do ceny zaúčtovať náklady, lebo taká je cenová filozofia. Ja neviem povedať dnes, koľko nám trh umožní si vlastne z týchto nákladov a ako rýchlo zúčtovať do cien, lebo naozaj o tom rozhodne trh. Nie minister spravodlivosti svojím zákonom, nie my svojimi úvahami, ale trh ako taký.

-A vaše želanie na záver?-

Bol by som strašne rád, keby sme využili posledných šesť mesiacov na to, aby sme sa venovali iba korektným argumentom, aby sme aj médiá používali najmä na ekonomické argumenty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 866
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 425
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 372
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 157
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 928
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 918
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 786
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 618
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 813
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 672

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.