ÚRAD MUSÍ EŠTE POSÚDIŤ JEDNU NÁMIETKU. VYRADENIE TROCH UCHÁDZAČOV POTVRDIL

SanToll má už na dosah mýto

Úrad pre verejné obstarávanie dal za pravdu Národnej diaľničnej spoločnosti. Najdrahšie konzorcium, ktoré v súťaži zostalo, však ešte nemá výhru istú. Úrad ešte rozhoduje o ďalšej námietke.

V súťaži o mýto Úrad pre verejné obstarávanie nevrátil do hry žiadne z vyradených konzorcií. Kým však nerozhodne o ďalšej námietke, štátna akciovka nemôže vyhlásiť víťaza.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Francúzsko­slo­venské konzorcium SanToll je o krok bližšie k získaniu najväčšej zákazky v histórii verejného obstarávania na Slovensku. V súťaži o to, kto vybuduje a sprevádzkuje elektronický výber mýta totiž včera Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá z tendra vyradila troch zvyšných uchádzačov o 20­miliardovú zákazku.

SanToll, ktorý do súťaže prišiel s najdrahšou ponukou v hodnote okolo 26 miliárd korún, však ešte výhru nemá istú.

Úrad totiž okrem toho, že dal v podstatnej časti za pravdu Národnej diaľničnej spoločnosti, ešte musí rozhodnúť o ďalšej námietke. Tú podalo konzorcium pod vedením rakúskeho Kapschu. Dovtedy Národná diaľničná nemôže vyhlásiť víťaza. O poslednej námietke musí úrad rozhodnúť najneskôr do tridsiatich dní. Erwin Toplak, člen predstavenstva Kap­schu, o nej povedal, že sa týka diskriminačného prístupu zo strany Národnej diaľničnej „pri posudzovaní technickej zhody ponúk a vysvetlení ponúk uchádzačov“.

Od Kapschu si však môžu vziať príklad aj ďalšie dve vyradené konzorciá. Sťažovať sa na diskrimináciu môžu totiž počas celej súťaže. Ako sa zachovajú, teraz nie je jasné.

Poruke sú súdy i Brusel

Svoje záujmy však môžu presadzovať aj na súde. „Môžu sa obrátiť na krajský súd,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová. Ak neuspejú, ešte stále je tu Najvyšší súd a obrátiť sa môžu aj na Európsku komisiu.

Ak sa však firmy budú dožadovať nápravy na súde, tender môže pokračovať. Ibaže by súd vydal predbežné opatrenie, ktorým by ukončenie súťaže pozastavil.

Slovakpass, ktorý ponúkol cenu zhruba o 6 miliárd lacnejšiu než SanToll, sa už obrátil na Európsku komisiu a hodlá využiť všetky právne prostriedky. Už dlhší čas upozorňuje, že tender je netransparentný. „Päťdesiat percent konzorcia SanToll je akciovka Ibertax. To je stále neznáma anonymná firma, ktorá bola založená na Cypre,“ povedal Peter Newole z konzorcia.

Keď jeden, tak jeden

Newole tiež naznačil, že za vyradením troch uchádzačov sú skryté záujmy: „Od stredajšieho postoja ministra dopravy Ľubomíra Vážneho už bolo jasné, že chce SanToll za akúkoľvek cenu, a to aj za predraženie v hodnote vyššej než 200 milió­nov eur.“ Minister Vážny predvčerom totiž povedal, že nižšia cenová ponuka za zákazku by bola prijateľnejšia, ale ak tá najvyššia bude jediná, je potrebné sa s ňou zmieriť.

((video))

Na nejasnosti upozorňuje aj opozícia. „Je to o tom, ako zabezpečiť, aby štátnu zákazku získala vopred určená spoločnosť s najdrahšou ponukou,“ povedal poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš.

Vážny obvinenia odmietol. „Národná diaľničná spoločnosť, podľa našich informácií postupuje v súlade so zákonom,“ povedal. Minister zároveň pripustil, že vybudovanie mýtneho systému bude meškať jeden alebo dva štvrťroky. Mýto sa podľa pôvodného plánu má začať vyberať od začiatku budúceho roka na diaľniciach, rýchlostných cestách a častiach ciest prvej triedy. Platiť by ho mali len autá nad 3,5 tony.

Čo sa zatiaľ stalo

september 2007 – Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž

marec 2008 – 4 konzorciá predložili ponuky

začiatok mája – NDS vyradila troch uchádzačov. Tí sa odvolali – neúspešne

koniec mája – vyradení podali námietku na Úrad pre verejné obstarávanie

2. júl – úrad potvrdil vyradenie troch ponúk zo súťaže, musí ešte rozhodnúť o ďalšej námietke konzorcia Kapsch



Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 877
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 596
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 189
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 481
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 925
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 677
  7. Kam do tepla v januári? 1 980
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 807
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 630
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 979

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.