Paríž víta poľského inštalatéra

Slováci a obyvatelia nových členských krajín Európskej únie odvčera nepotrebujú pracovné povolenie vo Francúzsku. Bariérou však môže byť znalosť jazyka.

Varšava na francúzske obavy zareagovala vtipnou reklamou: Inštalatérov sa netreba báť.(Zdroj: REUTERS)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Pojem poľský inštalatér bol pred troma rokmi pre Francúzov ešte hrozbou. Skloňoval sa sociálny dumping a hovorilo sa o tom, že lacná pracovná sila z východu vystrnadí domácich.

Aj preto Francúzi odmietli v referende ústavnú zmluvu EÚ a vôbec neuvažovali, že by otvorili svoj pracovný trh podľa vzoru Veľkej Británie, Írska či Škandinávie.

Časy sa menia a po nástupe prezidenta Nicolasa Sarkozyho vyrukoval Paríž s novou iniciatívou. Presne štyri roky po rozšírení únie na východ sa rozhodol zrušiť všetky pracovné obmedzenia. „Robotníci z Poľska a východnej Európy sú u nás vítaní. Svet sa zmenil a aj Francúzsko je teraz otvorené,“ vyhlásila ministerka financií Christine Lagarde.

Stop budú mať naďalej Rumuni a Bulhari, ktorí do únie vstupovali vlani.

Práce je dosť

Stratégia korešponduje s novým dôrazom Paríža na privilegované vzťahy so strednou Európou. „Obrázok inštalatéra je už zabudnutý. Vo Francúzsku máme 500–tisíc voľných pracovných miest. Dnes potrebujeme Európu, ktorá sa posúva vpred a je otvorená,“ hovorí minister práce Xavier Bertrand.

Podľa neho Francúzi začínajú chápať, že otvorené hranice pre robotníkov z východu neznamenajú zvýšenie nezamestnanosti.

Otvorenie trhu presadzovali podnikateľské skupiny, ale súhlasili s ním aj odborári. „Máme pozitívnu skúsenosť so Španielmi. Keď vstupovali do únie, mali nízke platy a my sme mali obavy, že prídu k nám. Nič sa však nestalo a dnes je životná úroveň v oboch krajinách rovnaká,“ hovorí predstaviteľ odborovej skupiny CFDT Marcel Grignard.

Briti boli múdrejší

Paríž dnes dokonca pripúšťa, že mal s gestom vyjsť oveľa skôr. „Briti urobili dobre, keď sa rozhodli otvoriť svoj pracovný trh. My sme urobili chybu,“ povedal Jacques Attali, ktorý predsedal vládnej Komisii pre rast Francúzska a bol prvým prezidentom Európskej banky na obnovu a rozvoj (EBRD). O to, či bude Francúzsko dostatočne atraktívne pre Slovákov, sa nebojí. „Naša krajina je krajšia a máme aj lepšie počasie,“ porovnáva s britským ostrovmi.

Podľa štatistík je najviac voľných miest v hoteloch, reštauráciách, stavebníctve, ale žiadaní sú aj odborníci z finan­čníctva a počítačového priemyslu.

Slováci sa nehrnú

Slovenská ambasáda vo Francúzsku neočakáva masívny prílev Slovákov. Skôr ich ráta na stovky, maximálne niekoľko tisícok. „Odhadujeme, že to bude oveľa, oveľa nižšie číslo ako na Britských ostrovoch,“ hovorí konzul Daniel Belanský. Do kráľovstva odišlo po rozšírení únie v roku 2004 vyše 40­tisíc Slovákov.

„Umiestniť sa na tunajšom trhu práce znamená najmä solídne ovládanie francúzskeho jazyka. To je najväčšia bariéra,“ dodáva Belanský.

Po rozhodnutí Paríža potrebujú Slováci na území únie pracovné povolenia už iba v Nemecku, Rakúsku a Belgicku. Berlín a Viedeň zrejme využijú možnosť ponechať ich až do roku 2011.

Voľné miesta

živnostníci – klampiari, pokrývači, inštalatéri, automechanici,

hoteliérstvo, reštauračné služby,

finančníctvo, IT–priemysel,

poľnohospodárstvo – sezónne práce napríklad zber hrozna,

najprosperujúcejšie regióny: Paríž a aglomerácia, Lyon, Lille, Štrasburg (Alsasko–Lotrinsko),

minimálna hodinová mzda je vo Francúzsku je 8,44 eura.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 204
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 298
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 777
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 610
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 451
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 083
  7. Kam do tepla v januári? 2 218
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 937
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 796
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 091

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.

V USA dražili Hitlerov mercedes, nikto ho nekúpil

Nikto nebol ochotný zaplatiť ani minimálne požadovanú cenu.

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.