CENA OCELE PRUDKO STÚPA. AUTOMOBILKY MUSIA HĽADAŤ ĎALŠIE SPÔSOBY, AKO UŠETRIŤ

Pre oceliarne nastali dobré časy

Desať­ až 20 tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

Vyrobiť auto bude automobilky stáť viac peňazí než doteraz. Oceľ totiž za rok zdražela takmer dvojnásobne.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Desať­ až 20 ­tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

BRATISLAVA. Jeden z najväč­ších výrobcov ocele spoločnosť Arcelor Mittal ohlásila 60–percentné zvýšenie cien ocele. V Európe firma kontroluje približne 50 percent trhu.

Cena ocele však už dlhší čas stúpa. Za posledný rok sa takmer zdvojnásobila. Zatiaľ čo v júni minulého roka stála jedna tona takmer 500 eur, dnes je to vyše 800 eur.

Pre automobilový priemysel, na ktorom stojí a padá slovenská ekonomika, to znamená zvýšenú záťaž. Otázkou je, koľko z nákladov na výrobu auta tvorí oceľ a o koľko tak jej zdraženie môže zvýšiť cenu nových áut.

„Ak vezmeme do úvahy, že dve tretiny hmotnosti osobného auta tvorí železo a oceľ, tak v priemernom aute je menej ako tona ocele. Pri takomto raste cien by sa cena auta mohla zvýšiť o zhruba desať­ až 20­tisíc korún,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu Iness.

Obyčajná aritmetika tu však neplatí. Aspoň krátkodobo.

Naše automobilky ceny nebudú zvyšovať

Napríklad v žilinskej Kii sa oceľ na výrobných nákladoch podieľa zhruba tromi percentami. Automobilka sa však ceny pre oceľ dvíhať nechystá. Podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka kórejská spoločnosť síce zaznamenala zvýšenie cien ocele od dodávateľov, nejde však až o takú výraznú položku, o akej hovorila spoločnosť Arcelor Mittal.

Podobne ako Kia, aj Volkswagen zdražovanie ocele zaznamenal. „Zvýšenie cien sa niekedy v budúcnosti dotkne aj Volkswagenu. V súčasnosti v spoločnosti prebieha veľké množstvo opatrení, ktoré majú zabezpečiť absorbovanie týchto vplyvov do maximálnej možnej miery,“ povedal hovorca bratislavského závodu nemeckej automobilky Vladimír Machalík.

Všetko sa ukáže neskôr

Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu Slovenska hovorí, že drahšia oceľ bude najprv problémom pre výrobcov komponentov pre automobilový priemysel. „Tí majú zazmluvnené svoje dodávky s odberateľmi,“ povedala. Ani po vypršaní starých kontraktov sa drahšia oceľ záujemcov o kúpu nového auta nemusí týkať. Podľa Novákovej je totiž stále priestor na iné riešenia. „Bude to záležať napríklad od toho, ako automobilky dokážu predajom jednej skupiny modelov vyvážiť straty iných druhov modelov,“ povedala.

O tom, že automobilky prenesú vyššie náklady na oceľ na kupujúcich, pochybuje aj Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. „Do akej miery sa nákladové tlaky premietnu do konečných cien, ovplyvní relatívne intenzívna konkurencia a slabší rast trhu s novými automobilmi,“ povedal Vaňo.

Ďurana si myslí, že sa v tomto smere o odbyt našich automobiliek netreba báť. Vyvážame totiž najmä do západných krajín Európy. Ak by aj ceny áut vzrástli pre drahšiu oceľ, pre kupujúcich na Západe by išlo len o mierne zdražovanie, čo by nemalo našim automobilkám spôsobiť problémy s odbytom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 784
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 842
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 803
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 446
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 284
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 168
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 784
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 682
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 459
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 254

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu