CENA OCELE PRUDKO STÚPA. AUTOMOBILKY MUSIA HĽADAŤ ĎALŠIE SPÔSOBY, AKO UŠETRIŤ

Pre oceliarne nastali dobré časy

Desať­ až 20 tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

Vyrobiť auto bude automobilky stáť viac peňazí než doteraz. Oceľ totiž za rok zdražela takmer dvojnásobne.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Desať­ až 20 ­tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

BRATISLAVA. Jeden z najväč­ších výrobcov ocele spoločnosť Arcelor Mittal ohlásila 60–percentné zvýšenie cien ocele. V Európe firma kontroluje približne 50 percent trhu.

Cena ocele však už dlhší čas stúpa. Za posledný rok sa takmer zdvojnásobila. Zatiaľ čo v júni minulého roka stála jedna tona takmer 500 eur, dnes je to vyše 800 eur.

Pre automobilový priemysel, na ktorom stojí a padá slovenská ekonomika, to znamená zvýšenú záťaž. Otázkou je, koľko z nákladov na výrobu auta tvorí oceľ a o koľko tak jej zdraženie môže zvýšiť cenu nových áut.

„Ak vezmeme do úvahy, že dve tretiny hmotnosti osobného auta tvorí železo a oceľ, tak v priemernom aute je menej ako tona ocele. Pri takomto raste cien by sa cena auta mohla zvýšiť o zhruba desať­ až 20­tisíc korún,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu Iness.

Obyčajná aritmetika tu však neplatí. Aspoň krátkodobo.

Naše automobilky ceny nebudú zvyšovať

Napríklad v žilinskej Kii sa oceľ na výrobných nákladoch podieľa zhruba tromi percentami. Automobilka sa však ceny pre oceľ dvíhať nechystá. Podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka kórejská spoločnosť síce zaznamenala zvýšenie cien ocele od dodávateľov, nejde však až o takú výraznú položku, o akej hovorila spoločnosť Arcelor Mittal.

Podobne ako Kia, aj Volkswagen zdražovanie ocele zaznamenal. „Zvýšenie cien sa niekedy v budúcnosti dotkne aj Volkswagenu. V súčasnosti v spoločnosti prebieha veľké množstvo opatrení, ktoré majú zabezpečiť absorbovanie týchto vplyvov do maximálnej možnej miery,“ povedal hovorca bratislavského závodu nemeckej automobilky Vladimír Machalík.

Všetko sa ukáže neskôr

Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu Slovenska hovorí, že drahšia oceľ bude najprv problémom pre výrobcov komponentov pre automobilový priemysel. „Tí majú zazmluvnené svoje dodávky s odberateľmi,“ povedala. Ani po vypršaní starých kontraktov sa drahšia oceľ záujemcov o kúpu nového auta nemusí týkať. Podľa Novákovej je totiž stále priestor na iné riešenia. „Bude to záležať napríklad od toho, ako automobilky dokážu predajom jednej skupiny modelov vyvážiť straty iných druhov modelov,“ povedala.

O tom, že automobilky prenesú vyššie náklady na oceľ na kupujúcich, pochybuje aj Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. „Do akej miery sa nákladové tlaky premietnu do konečných cien, ovplyvní relatívne intenzívna konkurencia a slabší rast trhu s novými automobilmi,“ povedal Vaňo.

Ďurana si myslí, že sa v tomto smere o odbyt našich automobiliek netreba báť. Vyvážame totiž najmä do západných krajín Európy. Ak by aj ceny áut vzrástli pre drahšiu oceľ, pre kupujúcich na Západe by išlo len o mierne zdražovanie, čo by nemalo našim automobilkám spôsobiť problémy s odbytom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 872
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 532
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 003
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 889
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 503
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 667
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 329
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 208
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 009
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 757

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Microsoft meškal so záplatami, neopravil dve vážne chyby vo Windowse

Počítače firiem nemusia byť chránené proti všetkým slabinám systému.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

AUTO

Zamestnanci Googlu: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Nechali si vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Neprehliadnite tiež

Rast inflácie v eurozóne sa zrýchlil

Miera inflácie v 19 krajinách, ktoré zaviedli euro, sa v januári zvýšila o 1,8 percenta.

Kurz eura padol na 6-týždňové minimum

Euro neskôr zmazalo časť strát.

Zisk Rosnefti mierne klesol

Ropné firmy na celom svete začiatkom vlaňajška zápasili s výrazným poklesom cien ropy.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop