CENA OCELE PRUDKO STÚPA. AUTOMOBILKY MUSIA HĽADAŤ ĎALŠIE SPÔSOBY, AKO UŠETRIŤ

Pre oceliarne nastali dobré časy

Desať­ až 20 tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

Vyrobiť auto bude automobilky stáť viac peňazí než doteraz. Oceľ totiž za rok zdražela takmer dvojnásobne.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Desať­ až 20 ­tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

BRATISLAVA. Jeden z najväč­ších výrobcov ocele spoločnosť Arcelor Mittal ohlásila 60–percentné zvýšenie cien ocele. V Európe firma kontroluje približne 50 percent trhu.

Cena ocele však už dlhší čas stúpa. Za posledný rok sa takmer zdvojnásobila. Zatiaľ čo v júni minulého roka stála jedna tona takmer 500 eur, dnes je to vyše 800 eur.

Pre automobilový priemysel, na ktorom stojí a padá slovenská ekonomika, to znamená zvýšenú záťaž. Otázkou je, koľko z nákladov na výrobu auta tvorí oceľ a o koľko tak jej zdraženie môže zvýšiť cenu nových áut.

„Ak vezmeme do úvahy, že dve tretiny hmotnosti osobného auta tvorí železo a oceľ, tak v priemernom aute je menej ako tona ocele. Pri takomto raste cien by sa cena auta mohla zvýšiť o zhruba desať­ až 20­tisíc korún,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu Iness.

Obyčajná aritmetika tu však neplatí. Aspoň krátkodobo.

Naše automobilky ceny nebudú zvyšovať

Napríklad v žilinskej Kii sa oceľ na výrobných nákladoch podieľa zhruba tromi percentami. Automobilka sa však ceny pre oceľ dvíhať nechystá. Podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka kórejská spoločnosť síce zaznamenala zvýšenie cien ocele od dodávateľov, nejde však až o takú výraznú položku, o akej hovorila spoločnosť Arcelor Mittal.

Podobne ako Kia, aj Volkswagen zdražovanie ocele zaznamenal. „Zvýšenie cien sa niekedy v budúcnosti dotkne aj Volkswagenu. V súčasnosti v spoločnosti prebieha veľké množstvo opatrení, ktoré majú zabezpečiť absorbovanie týchto vplyvov do maximálnej možnej miery,“ povedal hovorca bratislavského závodu nemeckej automobilky Vladimír Machalík.

Všetko sa ukáže neskôr

Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu Slovenska hovorí, že drahšia oceľ bude najprv problémom pre výrobcov komponentov pre automobilový priemysel. „Tí majú zazmluvnené svoje dodávky s odberateľmi,“ povedala. Ani po vypršaní starých kontraktov sa drahšia oceľ záujemcov o kúpu nového auta nemusí týkať. Podľa Novákovej je totiž stále priestor na iné riešenia. „Bude to záležať napríklad od toho, ako automobilky dokážu predajom jednej skupiny modelov vyvážiť straty iných druhov modelov,“ povedala.

O tom, že automobilky prenesú vyššie náklady na oceľ na kupujúcich, pochybuje aj Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. „Do akej miery sa nákladové tlaky premietnu do konečných cien, ovplyvní relatívne intenzívna konkurencia a slabší rast trhu s novými automobilmi,“ povedal Vaňo.

Ďurana si myslí, že sa v tomto smere o odbyt našich automobiliek netreba báť. Vyvážame totiž najmä do západných krajín Európy. Ak by aj ceny áut vzrástli pre drahšiu oceľ, pre kupujúcich na Západe by išlo len o mierne zdražovanie, čo by nemalo našim automobilkám spôsobiť problémy s odbytom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 288
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 542
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 260
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 205
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 090
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 169
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 067
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 034
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 419
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 335

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Máme potenciál byť jednou z najlepších krajín.

BLOG TRANSPARENCY

Vláda ide skryť z verejnej súťaže tendre za sto miliónov ročne

O týždeň začne platiť zmena zákona o verejnom obstarávaní.

Neprehliadnite tiež

Ropný kartel schválil predĺženie dohody o znížení ťažby

OPEC chce dosiahnuť rast cien ropy aj pokles jej nadmerných zásob v svetových skladoch.

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.

Aston Martin sa vrátil po desiatich rokoch k zisku

Prispel k tomu najmä vysoký dopyt po novom modeli DB11.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.