Stroj, ktorého prepravná kapacita je 37 ton nákladu, by sa mal stať základom budúcej európskej vojenskej prepravnej flotily.
Prototyp A400M mal vyrolovať z montážnej haly závodu Airbusu v Seville už vlani. Oneskorenie prác na jeho vývoji zaťažilo rozpočet výrobcu sumou 1,4 miliardy eur (42,47 miliardy Sk). V rozpore s doterajšou tradíciou armádnych produktov sa lietadlo stalo obchodným šlágrom už pred zaradením do riadnej prevádzky. Doteraz dostal naň výrobca 192 objednávok, z nich 180 prišlo od európskeho úradu pre nákup vojenskej techniky OCCAR. Každý z nich stojí 100 miliónov eur (3,03 miliardy Sk).
Oneskorenie montážnych prác na prvom stroji sa prejaví aj v posunutí termínu začatia ich odovzdávania zákazníkom asi o šesť až 12 mesiacov. Francúzsko dostane prvé A400M v roku 2010, nemecký bundeswehr príde na rad v roku 2011.
Európske armády si doteraz museli prenajímať dopravné lietadlá v zahraničí najmä od Ukrajiny a Ruska. A400M bude mať pri rovnakom výkone asi o 20 % nižšiu spotrebu paliva než prenajímané stroje.
Nemecko kupuje 60 A400M, Francúzsko 50, Španielsko 27, Británia 25 a Turecko ich chce 10. Medzi záujemcami o nové vojenské dopravné lietadlo majú záujem aj Juhoafrická republika a Malajzia.
Informovala o tom agentúra DPA.