New York 24. júna (TASR) - Podľa agentúry Bloomberg práve tajná správa od právnika a lobistu, ktorý zastupuje záujmy UPS, spustila vyšetrovanie daňových úradov v štáte Ohio voči FedExu.
Kenneth Kies, právnik a daňový poradca z Washingtonu, ktorého firme Federal Policy Group zaplatila UPS od roku 2002 okolo 540.000 USD (10,56 milióna Sk), poslal v decembri 2006 vyšetrovateľom v Ohiu 562-stranovú správu, v ktorej informuje, že FedEx svojich vodičov uvádzala v dokladoch ako zmluvných partnerov, a nie ako zamestnancov. Kópiu správy vrátane listu, v ktorom Kies žiadal o diskrétnosť, posunuli úrady v Ohiu agentúre Bloomberg.
Podľa úradov ešte nikdy nedostali "také podrobné údaje". Po vyšetrovaní v priebehu roka 2007 úrady práce v štáte Ohio stanovili, že vodiči FedExu mali byť vedení ako zamestnanci, čím firme vznikol nedoplatok na daniach a úrokoch vo výške 654.000 USD. Spoločnosť sa proti tomu odvolala.
Zverejnená správa poukazuje prvýkrát na to, že UPS mohla zohrať nepríjemnú úlohu vo vyšetrovaní najväčšieho rivala v oblasti logistiky a zásielkových služieb. FedEx a UPS patria medzi svetovú logistickú štvorku, spolu s nimi sem patria ešte DHL nemeckej spoločnosti Deutsche Post a holandská TNT.
Stratégia FedExu zamestnávať svojich 15.000 vodičov ako samostatných dodávateľov služieb poskytovala firme finančné zvýhodnenie voči UPS, ktorá svojich 91.800 vodičov viedla ako vlastných zamestnancov, čo znamená povinné odvody na dôchodkové a zdravotné zabezpečenie. Firmu FedEx tak mohol jeden vodič vyjsť o 30 % lacnejšie ako v prípade jeho zaradenia medzi zamestnancov.
Rivalita medzi firmami je veľká. Aj keď je FedEx menšou firmou než UPS, od roku 2002 si z amerického trhu so zásielkami odkrojil 9 % na úkor väčšieho konkurenta. Zistená účasť UPS v kauze je nepríjemná a firma podľa toho aj reagovala. "Čo sa týka našej firemnej politiky, nekonzultujeme s našimi poradcami ich aktivity," oznámila UPS mailom agentúre Bloomberg.
Spôsob klasifikácie zamestnancov FedExu začali vyšetrovať v 25 rôznych štátoch USA a viedli aj k hromadnej žalobe v prospech vodičov v 20 štátoch únie.
Spor medzi logistickými firmami môže mať však teraz neblahý vplyv na iné priemyselné sektory. Medzi spoločnosti, ktoré zamestnávajú takzvaných zmluvných partnerov (v USA je takouto formou zamestnaných asi 10,3 milióna ľudí), patria aj najväčší americký predajca produktov pre domácich majstrov a záhradkárov Home Depot, poisťovacia firma Allstate Corporation či kozmetická firma Avon. Okrem nich aj mnohé vydavateľstvá čelia vyšetrovaniu, či ich vodiči zabezpečujúci prepravu tlače, sú vedení ako zamestnanci alebo ako zmluvní partneri.