Parkovanie zdarma končí

Vďaka zmene zákona o miestnych daniach sa v niektorých mestách dalo a dá parkovať zadarmo. Samosprávy však hľadajú spôsob, ako prísť k peniazom za parkovné. Na jeho vyberanie zakladajú firmy alebo vyberajú „mýto“ za vstup do centra miest.

V niektorých mestách sa dá parkovať aj zadarmo. Onedlho to už zrejme nebude realita.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)


BRATISLAVA. Trenčín či Košice vodiči milujú. Dôvod je jednoduchý, zatiaľ sa v nich neplatí za parkovanie na verejných parkoviskách a miestnych komunikáciách. Toto sa však zrejme zmení.

No nielen tieto dve mestá si uvedomujú, že ich rozpočty sú vďaka nevyberaniu alebo nedostatočnému vyberaniu parkovného o niekoľko miliónov ľahšie. Právne vákuum, ktoré v oblasti vyberania parkovného vzniklo minulý rok po novelizácii zákona o miestnych daniach, chcú nahradiť vlastným návrhom.

Samosprávne organizácie Združenie krajských miest K8, ZMOS a Únia miest Slovenska pripravili návrh, podľa ktorého by mohli i naďalej legálne vyberať poplatky za parkovanie. S vládou a kompetentnými ministerstvami už začali o návrhu rokovať. Legislatívny návrh by mohol nadobudnúť reálne kontúry na jeseň.

Mestá majú sľúbenú podporu

„Neformálne rokovania o našom návrhu už prebehli,“ povedal Marián Minarovič, generálny sekretár Únie miest Slovenska. Išlo však o neoficiálne stretnutia, Minarovič ich preto nechcel bližšie špecifikovať. Povedal akurát toľko, že existuje istá nádej na podporu návrhu samosprávy na novelizáciu zákona o pozemných komunikáciách.

Návrhom zákona samosprávne organizácie podľa primátora Trnavy Štefana Bošňáka sledujú to, žeby si obce a mestá mohli uplatniť vlastnícke právo k pozemkom, ako aj k častiam miestnych komunikácii, ktoré je nevyhnutné vyhradiť na dočasné parkovanie. Potom by mohli vyberať parkovné.

Tým by sa právny stav vrátil pred novelizáciu zákona o miestnych daniach. Na základe jej minuloročnej novely totiž samosprávy už nemôžu vyberať daň za dočasné parkovanie áut. Navrhovatelia novely vtedy argumentovali, že daň za dočasné parkovanie je len „dočasná“, a preto ju nie je možné spravovať ani vyberať.

Pre centrá veľkých miest a turisticky atraktívnych obcí, ktoré sú vystavené enormnému náporu áut, tak vznikol problém regulácie parkovania.

Ideálne riešenie neexistuje

Mestá nemožnosť vyberania parkovného riešili rôzne. Niektoré ho spočiatku ignorovali a parkovné vyberali naďalej. Iné ho zrušili - tento stav stále platí v Trenčíne a v Košiciach.

Vo východoslovenskej metropole by však podľa hovorkyne mesta Jany Geročovej mal tento týždeň prísť na rokovanie mestského zastupiteľstva návrh Všeobecne záväzného nariadenia (VZN), podľa ktorého by sa za parkovanie v centre mesta platila daň z parkovania. „Prvých 30 minút by malo byť zadarmo.“ Za zvyšný čas by sa platilo paušálne 80 korún a nebolo by rozhodujúce, či vodič parkuje hodinu alebo celý deň. Podľa Geročovej by teda malo ísť o klasický daňový výmer miestnej dane za zabranie verejného priestranstva. Daň má vyberať mestská polícia. Na parkovaní v centre mesta by tak mali ušetriť vodiči, ktorí v ňom budú parkovať celý deň. Mesto však stratí. Pri klasickom výbere poplatku za parkovanie by totiž vodiči za celodenné parkovanie zaplatili oveľa viac.

Podobný prístup už zvolili v Trnave. „Schválili sme zaplatenie dane za vjazd a zotrvanie v historickom centre mesta,“ povedal Štefan Bošnák. Poplatok za vjazd a zotrvanie v centre je 30 korún.

Väčšina krajských miest zverila vyberanie parkovného firmám s majetkovou účasťou mesta alebo čisto súkromným firmám. Tento scenár si zvolilo napríklad bratislavské Staré mesto. Súkromná spoločnosť bude od 30. júna vyberať parkovné aj v Prešove.

Na parkovnom zarábali mestá milióny

Krajské mestá v minulom roku, keď s vyberaním parkovného nebol problém, zarobili na poplatkoch milióny korún. V Trenčíne 4,2 milióna, v Nitre 4,7 milióna, v Trnave podľa odhadu 8 až 10 miliónov a napríklad v Košiciach až 30 miliónov korún. Tieto príjmy išli do mestských rozpočtov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 071
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 228
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 761
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 388
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 708
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 649
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 338
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 992
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 978
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 828

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 224 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

EKONOMIKA

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník.

Neprehliadnite tiež

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

Predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.