Parkovanie zdarma končí

Vďaka zmene zákona o miestnych daniach sa v niektorých mestách dalo a dá parkovať zadarmo. Samosprávy však hľadajú spôsob, ako prísť k peniazom za parkovné. Na jeho vyberanie zakladajú firmy alebo vyberajú „mýto“ za vstup do centra miest.

V niektorých mestách sa dá parkovať aj zadarmo. Onedlho to už zrejme nebude realita.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)


BRATISLAVA. Trenčín či Košice vodiči milujú. Dôvod je jednoduchý, zatiaľ sa v nich neplatí za parkovanie na verejných parkoviskách a miestnych komunikáciách. Toto sa však zrejme zmení.

No nielen tieto dve mestá si uvedomujú, že ich rozpočty sú vďaka nevyberaniu alebo nedostatočnému vyberaniu parkovného o niekoľko miliónov ľahšie. Právne vákuum, ktoré v oblasti vyberania parkovného vzniklo minulý rok po novelizácii zákona o miestnych daniach, chcú nahradiť vlastným návrhom.

Samosprávne organizácie Združenie krajských miest K8, ZMOS a Únia miest Slovenska pripravili návrh, podľa ktorého by mohli i naďalej legálne vyberať poplatky za parkovanie. S vládou a kompetentnými ministerstvami už začali o návrhu rokovať. Legislatívny návrh by mohol nadobudnúť reálne kontúry na jeseň.

Mestá majú sľúbenú podporu

„Neformálne rokovania o našom návrhu už prebehli,“ povedal Marián Minarovič, generálny sekretár Únie miest Slovenska. Išlo však o neoficiálne stretnutia, Minarovič ich preto nechcel bližšie špecifikovať. Povedal akurát toľko, že existuje istá nádej na podporu návrhu samosprávy na novelizáciu zákona o pozemných komunikáciách.

Návrhom zákona samosprávne organizácie podľa primátora Trnavy Štefana Bošňáka sledujú to, žeby si obce a mestá mohli uplatniť vlastnícke právo k pozemkom, ako aj k častiam miestnych komunikácii, ktoré je nevyhnutné vyhradiť na dočasné parkovanie. Potom by mohli vyberať parkovné.

Tým by sa právny stav vrátil pred novelizáciu zákona o miestnych daniach. Na základe jej minuloročnej novely totiž samosprávy už nemôžu vyberať daň za dočasné parkovanie áut. Navrhovatelia novely vtedy argumentovali, že daň za dočasné parkovanie je len „dočasná“, a preto ju nie je možné spravovať ani vyberať.

Pre centrá veľkých miest a turisticky atraktívnych obcí, ktoré sú vystavené enormnému náporu áut, tak vznikol problém regulácie parkovania.

Ideálne riešenie neexistuje

Mestá nemožnosť vyberania parkovného riešili rôzne. Niektoré ho spočiatku ignorovali a parkovné vyberali naďalej. Iné ho zrušili - tento stav stále platí v Trenčíne a v Košiciach.

Vo východoslovenskej metropole by však podľa hovorkyne mesta Jany Geročovej mal tento týždeň prísť na rokovanie mestského zastupiteľstva návrh Všeobecne záväzného nariadenia (VZN), podľa ktorého by sa za parkovanie v centre mesta platila daň z parkovania. „Prvých 30 minút by malo byť zadarmo.“ Za zvyšný čas by sa platilo paušálne 80 korún a nebolo by rozhodujúce, či vodič parkuje hodinu alebo celý deň. Podľa Geročovej by teda malo ísť o klasický daňový výmer miestnej dane za zabranie verejného priestranstva. Daň má vyberať mestská polícia. Na parkovaní v centre mesta by tak mali ušetriť vodiči, ktorí v ňom budú parkovať celý deň. Mesto však stratí. Pri klasickom výbere poplatku za parkovanie by totiž vodiči za celodenné parkovanie zaplatili oveľa viac.

Podobný prístup už zvolili v Trnave. „Schválili sme zaplatenie dane za vjazd a zotrvanie v historickom centre mesta,“ povedal Štefan Bošnák. Poplatok za vjazd a zotrvanie v centre je 30 korún.

Väčšina krajských miest zverila vyberanie parkovného firmám s majetkovou účasťou mesta alebo čisto súkromným firmám. Tento scenár si zvolilo napríklad bratislavské Staré mesto. Súkromná spoločnosť bude od 30. júna vyberať parkovné aj v Prešove.

Na parkovnom zarábali mestá milióny

Krajské mestá v minulom roku, keď s vyberaním parkovného nebol problém, zarobili na poplatkoch milióny korún. V Trenčíne 4,2 milióna, v Nitre 4,7 milióna, v Trnave podľa odhadu 8 až 10 miliónov a napríklad v Košiciach až 30 miliónov korún. Tieto príjmy išli do mestských rozpočtov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 700
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 851
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 389
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 479
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 416
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 261
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 505
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 643
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 450
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop