ALTERNATÍVNE PALIVÁ SKÚŠAJÚ VIACERÉ AUTOMOBILKY

Benzínu bude konkurovať vodík

O pár rokov možno budeme už len spomínať na benzín či naftu.

BRATISLAVA. Dnes do áut tankujeme benzín, naftu či LPG.Ich ceny však rýchlo stúpajú a na­značujú tak možný koniec ropnej dominancie. Riešiť nedostatok ropy sú automobilky nútené aj pre prísne emisné normy. Hľadajú preto riešenia a naskytá sa ich hneď niekoľko – vodík, elektrina či rôzne kombinácie. Vývoj ukazuje, že vodíkové pumpy môžu byť realitou už o 15 rokov. Najnovšie sa auto na vodík dostalo už do skutočnej pásovej výroby.

Vodík, elektrina alebo iné?

Na jednu nádrž vodíka prejde Honda Clarity okolo 400 kilometrov. Priemerné auto zvládne na nádrž benzínu asi o dvadsať kilometrov menej. Stavať vodíkové pumpy je však ešte priskoro. S vodíkom to totiž nie je také jednoduché. „Treba riešiť napríklad jeho výrobu. To znamená vyrábať ho jednoduchšie a vo veľkom,“ povedal Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity. Tak by mohla klesnúť aj cena vodíka, ktorý je v súčsnosti tri­ až päťkrát drahší ako benzín.

Súhlasí aj dopravný expert Jozef Drahovský. Dodáva, že vodík je okrem iného aj výbušný a horľavý. Vodík však perspektívu má. Lešinský to menej optimisticky vidí s elektrinou.

„Museli by ste presvedčiť všetkých ľudí, aby si kupovali drahé autá, s drahým elektromotorom a ešte aj s rizikom, že nebude meď,“ povedal. Tiež by si potom museli každé tri roky kupovať drahé baterky.

Aj podľa Drahovského je veľmi dôležité, ako sa bude vyvíjať trh s elektrobatériami. Na cestách už vidno prvé kombinácie rôznych druhov palív. Podľa Drahovského je najefektívnejšia kombinácia elektriny a benzínu či nafty. „Na to je vybudovaná sieť staníc a takisto nie je problém nechať na noc auto dobíjať,“ povedal. Podľa prvých áut brázdiacich cesty s alternatívnym pohonom možno uvažovať aj o tom, kto sa uberá akým smerom.

Bez daní to nebude

Honda a jej vodíkové smerovanie je zrejmé. Toyota sa často pozerá po elektrine. Peugeot naposledy oznámil zámer spolupracovať s Mitsubishi na výrobe elektromobilov. Podľa Petra Šveca, riaditeľa úseku komunikácie trnavského závodu Peu­geot, si koncern zatiaľ necháva dvere otvorené. Firma pracuje na viacerých alternatívach.

Konečné rozhodnutie o technológii budúcnosti zrejme nemá zatiaľ ani kórejská Kia. „Najnovšími štúdiami s nulovými emisiami sú Volks­wagen Space UP! Blue či Tiguan HyMotion. Majú elektromotor napájaný palivovými článkami,“ povedal Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu Slovakia.

Autá budúcnosti by nemali byť drahšie ako dnešné a palivá možno lacnejšie. Sú s tým však spojené aj ďalšie veci „Akýkoľvek novodobý trend sa objaví, tak je predpoklad, že bude zaťažený spotrebnými daňami. Čiže tá zdanlivá výhoda určite padne,“ povedal Drahovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 777
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 634
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 870
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 084
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 837
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 388
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 877
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 850
  9. Jarné prázdniny pri mori? 3 731
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 417

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop