ALTERNATÍVNE PALIVÁ SKÚŠAJÚ VIACERÉ AUTOMOBILKY

Benzínu bude konkurovať vodík

O pár rokov možno budeme už len spomínať na benzín či naftu.

BRATISLAVA. Dnes do áut tankujeme benzín, naftu či LPG.Ich ceny však rýchlo stúpajú a na­značujú tak možný koniec ropnej dominancie. Riešiť nedostatok ropy sú automobilky nútené aj pre prísne emisné normy. Hľadajú preto riešenia a naskytá sa ich hneď niekoľko – vodík, elektrina či rôzne kombinácie. Vývoj ukazuje, že vodíkové pumpy môžu byť realitou už o 15 rokov. Najnovšie sa auto na vodík dostalo už do skutočnej pásovej výroby.

Vodík, elektrina alebo iné?

Na jednu nádrž vodíka prejde Honda Clarity okolo 400 kilometrov. Priemerné auto zvládne na nádrž benzínu asi o dvadsať kilometrov menej. Stavať vodíkové pumpy je však ešte priskoro. S vodíkom to totiž nie je také jednoduché. „Treba riešiť napríklad jeho výrobu. To znamená vyrábať ho jednoduchšie a vo veľkom,“ povedal Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity. Tak by mohla klesnúť aj cena vodíka, ktorý je v súčsnosti tri­ až päťkrát drahší ako benzín.

Súhlasí aj dopravný expert Jozef Drahovský. Dodáva, že vodík je okrem iného aj výbušný a horľavý. Vodík však perspektívu má. Lešinský to menej optimisticky vidí s elektrinou.

„Museli by ste presvedčiť všetkých ľudí, aby si kupovali drahé autá, s drahým elektromotorom a ešte aj s rizikom, že nebude meď,“ povedal. Tiež by si potom museli každé tri roky kupovať drahé baterky.

Aj podľa Drahovského je veľmi dôležité, ako sa bude vyvíjať trh s elektrobatériami. Na cestách už vidno prvé kombinácie rôznych druhov palív. Podľa Drahovského je najefektívnejšia kombinácia elektriny a benzínu či nafty. „Na to je vybudovaná sieť staníc a takisto nie je problém nechať na noc auto dobíjať,“ povedal. Podľa prvých áut brázdiacich cesty s alternatívnym pohonom možno uvažovať aj o tom, kto sa uberá akým smerom.

Bez daní to nebude

Honda a jej vodíkové smerovanie je zrejmé. Toyota sa často pozerá po elektrine. Peugeot naposledy oznámil zámer spolupracovať s Mitsubishi na výrobe elektromobilov. Podľa Petra Šveca, riaditeľa úseku komunikácie trnavského závodu Peu­geot, si koncern zatiaľ necháva dvere otvorené. Firma pracuje na viacerých alternatívach.

Konečné rozhodnutie o technológii budúcnosti zrejme nemá zatiaľ ani kórejská Kia. „Najnovšími štúdiami s nulovými emisiami sú Volks­wagen Space UP! Blue či Tiguan HyMotion. Majú elektromotor napájaný palivovými článkami,“ povedal Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu Slovakia.

Autá budúcnosti by nemali byť drahšie ako dnešné a palivá možno lacnejšie. Sú s tým však spojené aj ďalšie veci „Akýkoľvek novodobý trend sa objaví, tak je predpoklad, že bude zaťažený spotrebnými daňami. Čiže tá zdanlivá výhoda určite padne,“ povedal Drahovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 327
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 142
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 690
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 060
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 223
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 216
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 087
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 985
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 851
  10. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 827

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.