Mýto môže za 13 rokov vyniesť 120 miliárd korún

Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 miliárd korún.

BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 mld. Sk.

Ročne to predstavuje priemerne 9,23 mld. Sk. Odhaduje to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. "Podľa zahraničných skúseností prijateľná výška réžie je 12 % až 15 % ročného príjmu, teda okolo 1,29 mld. Sk, za trinásť rokov prevádzky spolu 16,8 mld. Sk. Pri odhadovanej cene systému, podľa zahraničných skúseností prepočítaných na podmienky SR, sa môže cena samotného systému bez prevádzky pohybovať v rozpätí 6 až 9,8 mld. Sk," uvádza ďalej Palčák v analýze venovanej zavedeniu elektronického mýta.

Príjmy z elektronického mýta môžu podľa šéfa VÚD urýchliť proces využitia rozvojového potenciálu z pohľadu nárastu HDP najmä vo východných regiónoch Slovenska. Jeho uplatnenie totiž závisí od dostupnej dopravnej infraštruktúry. "Bolo by veľmi zlým riešením, keby súčasný tender na mýto skončil neúspešne a rozhodnutie by sa posunulo do budúcnosti," varuje Palčák. Slovensko podľa neho potrebuje pre svoj ďalší rozvoj diaľnice ako soľ, pričom pre Slovensko je z hľadiska členitosti cestnej siete výhodnejší satelitný systém.

Pri téme zavedenia elektronického mýta v súčasnosti podľa Palčáka rezonujú najmä otázky o priebehu tendra, postojoch jeho účastníkov, ministerstva dopravy či Národnej diaľničnej spoločnosti. "Rozoberajú sa neoficiálne, ale potvrdené informácie o ponúkaných cenách, efektivite a ďalších kritériách. Veľmi ale chýba odborná diskusia. A práve v tomto prípade ide o vysoko sofistikovanú aplikáciu inteligentných dopravných systémov," pokračuje Palčák. Zároveň dodáva, že ich zavádzanie a používanie môže jedine odvrátiť hroziaci kolaps v cestnej doprave v nasledujúcich rokoch nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Prezentácia jednotlivých navrhovaných systémov by podľa neho bola zaujímavá pre odbornú verejnosť, v súčasnom štádiu tendra by však mohla skĺznuť do reklamy alebo útokov na konkurenciu.

Riaditeľ VÚD oceňuje, že účastníci mýtneho tendra mohli navrhnúť ktorúkoľvek technológiu vzhľadom na neutralitu zadania dodávky systému. Vyhlasovateľ súťaže aj uchádzači sa tak vyhli tzv. českej ceste, čiže rozdeleniu systému na dve etapy s rizikom dvoch rôznych technológií. "Z pohľadu vývoja a postupných implementácií elektronických mýtnych systémov v Európe je slovenský zámer odlišný v zadaní, pretože vopred určuje postup rozširovania systému do konečnej kilometráže v roku 2021. V zmysle smernice Európskej komisie (EK) z roku 2006 už povinnosť platby mýta určuje aj pre cesty 1. triedy," dodáva Palčák. Cesty 1. triedy totiž konkurujú hlavným medzinárodným trasám cestnej nákladnej dopravy, a tá by sa mohla na ne odchýliť. Na rozdiel od Českej republiky je slovenské zadanie navyše viazané aj smernicou EK z roku 2004 o interoperabilite.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 114
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 559
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 811
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 270
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 498
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 277
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 050
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 869
  9. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 813
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: V Bratislave sa opäť protestuje proti korupcii

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

KOMENTÁRE

Aj v Nemecku sa ukazuje kontinuita a megatrend

Garantom odkazu je Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.