Mýto môže za 13 rokov vyniesť 120 miliárd korún

Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 miliárd korún.

BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 mld. Sk.

Ročne to predstavuje priemerne 9,23 mld. Sk. Odhaduje to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. "Podľa zahraničných skúseností prijateľná výška réžie je 12 % až 15 % ročného príjmu, teda okolo 1,29 mld. Sk, za trinásť rokov prevádzky spolu 16,8 mld. Sk. Pri odhadovanej cene systému, podľa zahraničných skúseností prepočítaných na podmienky SR, sa môže cena samotného systému bez prevádzky pohybovať v rozpätí 6 až 9,8 mld. Sk," uvádza ďalej Palčák v analýze venovanej zavedeniu elektronického mýta.

Príjmy z elektronického mýta môžu podľa šéfa VÚD urýchliť proces využitia rozvojového potenciálu z pohľadu nárastu HDP najmä vo východných regiónoch Slovenska. Jeho uplatnenie totiž závisí od dostupnej dopravnej infraštruktúry. "Bolo by veľmi zlým riešením, keby súčasný tender na mýto skončil neúspešne a rozhodnutie by sa posunulo do budúcnosti," varuje Palčák. Slovensko podľa neho potrebuje pre svoj ďalší rozvoj diaľnice ako soľ, pričom pre Slovensko je z hľadiska členitosti cestnej siete výhodnejší satelitný systém.

Pri téme zavedenia elektronického mýta v súčasnosti podľa Palčáka rezonujú najmä otázky o priebehu tendra, postojoch jeho účastníkov, ministerstva dopravy či Národnej diaľničnej spoločnosti. "Rozoberajú sa neoficiálne, ale potvrdené informácie o ponúkaných cenách, efektivite a ďalších kritériách. Veľmi ale chýba odborná diskusia. A práve v tomto prípade ide o vysoko sofistikovanú aplikáciu inteligentných dopravných systémov," pokračuje Palčák. Zároveň dodáva, že ich zavádzanie a používanie môže jedine odvrátiť hroziaci kolaps v cestnej doprave v nasledujúcich rokoch nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Prezentácia jednotlivých navrhovaných systémov by podľa neho bola zaujímavá pre odbornú verejnosť, v súčasnom štádiu tendra by však mohla skĺznuť do reklamy alebo útokov na konkurenciu.

Riaditeľ VÚD oceňuje, že účastníci mýtneho tendra mohli navrhnúť ktorúkoľvek technológiu vzhľadom na neutralitu zadania dodávky systému. Vyhlasovateľ súťaže aj uchádzači sa tak vyhli tzv. českej ceste, čiže rozdeleniu systému na dve etapy s rizikom dvoch rôznych technológií. "Z pohľadu vývoja a postupných implementácií elektronických mýtnych systémov v Európe je slovenský zámer odlišný v zadaní, pretože vopred určuje postup rozširovania systému do konečnej kilometráže v roku 2021. V zmysle smernice Európskej komisie (EK) z roku 2006 už povinnosť platby mýta určuje aj pre cesty 1. triedy," dodáva Palčák. Cesty 1. triedy totiž konkurujú hlavným medzinárodným trasám cestnej nákladnej dopravy, a tá by sa mohla na ne odchýliť. Na rozdiel od Českej republiky je slovenské zadanie navyše viazané aj smernicou EK z roku 2004 o interoperabilite.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 998
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 056
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 873
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 862
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 601
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 736
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 747
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 630
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 547

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

DOMOV

Krajcer: Mečiarizmus sa už v RTVS nezopakuje, politici však pokušenie majú

Koaliční poslanci ho presviedčali, aby kandidoval.

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.