PORTRÉT NA SOBOTU

Černák: Viagru bude vyrábať aj Zentiva v Hlohovci

Farmaceutický biznis stojí na dôvere. Tú sa novej značke Zentiva počas piatich rokov existencie vybudovať podarilo, tvrdí šéf slovenskej a rumunskej časti ALEXANDER ČERNÁK.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Svoju kariéru začal ako detský lekár. Nemocnicu opustil v polovici 90. rokov, keď presedlal na farmáciu. V čase vzniku Zentivy už stál na čele českej firmy Léčivá. Zodpovedal za predaj pre Slovensko.

V roku 1998 vstúpil do Léčiv americký investor, v roku 2003 aj do Slovakofarmy, následne prišlo k spojeniu českých Léčiv so slovenskou Slovakofarmou. Fúzia sa pripravovala viac ako rok. Tak sa z dvoch firiem, význam­ných na lokálnych trhoch, stala nadnárodná farmaceutická spoločnosť - Zentiva. Dostal sa na čelo jej slovenskej časti.

Zhluk písmen z počítača

Značky Léčivá a Slovakofarma boli zapísané hlboko v povedomí ľudí. Na lokálnych trhoch niečo znamenali, ich výrobky sa predávali aj na stredo­ a východoeurópskych trhoch, hoci tam nepatrili medzi silných hráčov. „Jedinou možnosťou, ako zvýšiť svoju váhu mimo lokálnych trhov, bolo spojiť sa,“ hovorí Černák.

Vznik Zentivy nebol vnímaný ako konflikt dvoch strán, českej a slovenskej, ale skôr ako snaha spojiť sily a vytvoriť niečo nové. To sa im podľa neho za 5 rokov fungovania aj podarilo: každý tretí predaný liek na Slovensku aj v Čechách je práve Zentiva. Vyrábajú okrem Slovenska a Čiech už aj v Turecku a Rumunsku.

Názov Zentiva vznikol ako zhluk písmen náhodne vybraných počítačom. „Chceli sme vytvoriť taký názov, ktorý si každý ľahko zapamätá, vysloví, a pritom nič neznamená.“ Novú značku bolo treba dostať do povedomia ľudí. Aby ju prijali za „svoju“ značku. A to nielen zamestnanci, ale aj zákazníci.

Práve dôvera je vo farmaceutickom biznise kľúčová. „Keďže účinok lieku sa nedá dopredu overiť, je na výrobcovi, aby zaručil, že po jeho užití sa dostaví želaný efekt.“ To sa podľa neho dá len cez budovanie dôvery. Tú zamestnaneckú podporujú aj takzvané firemné dni, ich tradíciu zdedila Zentiva od Léčiv.

So Zentivou prišla do firmy aj angličtina. Tá je teraz hlavným komunikačným jazykom. Nielen medzi top manažérmi, ale aj medzi bežnými zamestnancami. Zentiva zamestnáva ľudí rôznych národností. Manažéri medzi pobočkami rotujú. „Využívame tak skúsenosti ľudí, ktorí už predtým pracovali vo farmácii, hoci aj v konkurencii.“ Práve tak udržiavajú jednotnú úroveň firmy aj v lokálnych poboč­kách.

Alexander Černák sám stojí na čele slovenskej aj rumunskej časti. Priznáva, že necestuje pravidelne. „Veď sa dá vytvoriť telemost Praha – Hlohovec – Bukurešť.“

Slovenská viagra

V posledných rokoch sa situácia vo farmaceutickom biznise podľa Černáka mení. Ide o to, že počet nových liekov postupne klesá. „Je ťažké prísť s niečím naozaj prevratným,“ hovorí. Podľa neho sa farmaceutický výskum už dostal k hranici, kde sa nedá vymyslieť niečo úplne nové.

Mení sa aj trh. Kedysi platilo, že po príchode generika sa originálny liek z trhu stiahol. Teraz súťažia vedľa seba „originalisti a my generici“. Zentiva sa totiž orientuje na výrobu generík. Ide o lieky, ktoré vychádzajú z originálneho patentu, teda obsahujú rovnakú účinnú látku, ale od originálu sa líšia cenou a spôsobom výroby.

„Keď sa skončí patentová ochrana, je pripravených 5, 6 až 9 generických výrobcov, aby prišli na trh so svojím generikom,“ hovorí. Vyvinúť liek trvá generickej firme minimálne 5 rokov. Preto je dôležité plánovanie. Výskum sa nedá robiť chaoticky. „Nemôžete sa zo dňa na deň len tak rozhodnúť, že ideme vyrobiť nejaký liek.“

Pri výrobe, samozrejme, nevidia dokumenty originálnych výrobcov. „Poznáme len chemickú látku, akú má štruktúru, teda, čo to je. Takže musíme nájsť postup, ako ju vyrobiť,“ hovorí Černák. Často používajú úplne iné postupy, ako originálny výrobca.

Pre producenta generík teda „stačí“ prísť nato, ako sa dopracovať k originálnemu chemickému vzorcu. Nepo­trebujú drahé klinické štúdie, čo sa premieta v nižšej cene týchto liekov. Odvolajú sa len na originálneho výrobcu a dokážu, že vyrobili to isté.

„Pri viagre sa nám to už podarilo,“ hovorí Černák. Teraz sa čaká už len na registráciu. Tú majú získať už počas budúceho roku. Potom by sa už mohla rozbehnúť výroba slovenskej „viagry“ v Hlohovci. „Názov už máme vybratý.“ Je to však ešte tajomstvo. Názov lieku sa zvyčajne vyberá tak, aby súvisel s chorobou alebo účinnou látkou.

Riadi cez partnerstvo

„Nevstávam s tým, že si pozerám akcie Zentivy na pražskej burze.“ Za dôležitejšie ako krátkodobý vývoj akcií, ktorý ho síce zaujíma, považuje dlhodobé trendy. „Tie sú zaujímavé pre serióznych investorov, nie špekulantov,“ hovorí Černák.

Pôsobí dojmom človeka, ktorého nič nerozhádže a v akejkoľvek situácii si zachová svoju tvár. To sa mu osvedčilo aj v riadení. „S kolegami, ale aj podriadenými vychádzam prostredníctvom partnerstva.“ Sám zažil riadenie, keď niekto ponižoval svojich zamestnancov „ako nejakých sluhov“.

Strachom sa síce dá niečo dosiahnuť, lenže nie je to podľa neho perspektívny spôsob komunikácie. „Ak nastane problém, treba síce od ľudí vyžadovať záujem a nasadenie, ale treba aj voliť vhodné formy. Keď chceme výsledky, potrebujeme ľudí, ktorí sú ochotní robiť navyše. Kvalitné stroje má každý.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 588
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 165
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 892
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 473
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 432
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 140
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 551
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 425
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 359
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.