SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky
PORTRÉT NA SOBOTU

Černák: Viagru bude vyrábať aj Zentiva v Hlohovci

Farmaceutický biznis stojí na dôvere. Tú sa novej značke Zentiva počas piatich rokov existencie vybudovať podarilo, tvrdí šéf slovenskej a rumunskej časti ALEXANDER ČERNÁK.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Svoju kariéru začal ako detský lekár. Nemocnicu opustil v polovici 90. rokov, keď presedlal na farmáciu. V čase vzniku Zentivy už stál na čele českej firmy Léčivá. Zodpovedal za predaj pre Slovensko.

V roku 1998 vstúpil do Léčiv americký investor, v roku 2003 aj do Slovakofarmy, následne prišlo k spojeniu českých Léčiv so slovenskou Slovakofarmou. Fúzia sa pripravovala viac ako rok. Tak sa z dvoch firiem, význam­ných na lokálnych trhoch, stala nadnárodná farmaceutická spoločnosť - Zentiva. Dostal sa na čelo jej slovenskej časti.

Zhluk písmen z počítača

Značky Léčivá a Slovakofarma boli zapísané hlboko v povedomí ľudí. Na lokálnych trhoch niečo znamenali, ich výrobky sa predávali aj na stredo­ a východoeurópskych trhoch, hoci tam nepatrili medzi silných hráčov. „Jedinou možnosťou, ako zvýšiť svoju váhu mimo lokálnych trhov, bolo spojiť sa,“ hovorí Černák.

Vznik Zentivy nebol vnímaný ako konflikt dvoch strán, českej a slovenskej, ale skôr ako snaha spojiť sily a vytvoriť niečo nové. To sa im podľa neho za 5 rokov fungovania aj podarilo: každý tretí predaný liek na Slovensku aj v Čechách je práve Zentiva. Vyrábajú okrem Slovenska a Čiech už aj v Turecku a Rumunsku.

Názov Zentiva vznikol ako zhluk písmen náhodne vybraných počítačom. „Chceli sme vytvoriť taký názov, ktorý si každý ľahko zapamätá, vysloví, a pritom nič neznamená.“ Novú značku bolo treba dostať do povedomia ľudí. Aby ju prijali za „svoju“ značku. A to nielen zamestnanci, ale aj zákazníci.

Práve dôvera je vo farmaceutickom biznise kľúčová. „Keďže účinok lieku sa nedá dopredu overiť, je na výrobcovi, aby zaručil, že po jeho užití sa dostaví želaný efekt.“ To sa podľa neho dá len cez budovanie dôvery. Tú zamestnaneckú podporujú aj takzvané firemné dni, ich tradíciu zdedila Zentiva od Léčiv.

So Zentivou prišla do firmy aj angličtina. Tá je teraz hlavným komunikačným jazykom. Nielen medzi top manažérmi, ale aj medzi bežnými zamestnancami. Zentiva zamestnáva ľudí rôznych národností. Manažéri medzi pobočkami rotujú. „Využívame tak skúsenosti ľudí, ktorí už predtým pracovali vo farmácii, hoci aj v konkurencii.“ Práve tak udržiavajú jednotnú úroveň firmy aj v lokálnych poboč­kách.

Alexander Černák sám stojí na čele slovenskej aj rumunskej časti. Priznáva, že necestuje pravidelne. „Veď sa dá vytvoriť telemost Praha – Hlohovec – Bukurešť.“

Slovenská viagra

V posledných rokoch sa situácia vo farmaceutickom biznise podľa Černáka mení. Ide o to, že počet nových liekov postupne klesá. „Je ťažké prísť s niečím naozaj prevratným,“ hovorí. Podľa neho sa farmaceutický výskum už dostal k hranici, kde sa nedá vymyslieť niečo úplne nové.

Mení sa aj trh. Kedysi platilo, že po príchode generika sa originálny liek z trhu stiahol. Teraz súťažia vedľa seba „originalisti a my generici“. Zentiva sa totiž orientuje na výrobu generík. Ide o lieky, ktoré vychádzajú z originálneho patentu, teda obsahujú rovnakú účinnú látku, ale od originálu sa líšia cenou a spôsobom výroby.

„Keď sa skončí patentová ochrana, je pripravených 5, 6 až 9 generických výrobcov, aby prišli na trh so svojím generikom,“ hovorí. Vyvinúť liek trvá generickej firme minimálne 5 rokov. Preto je dôležité plánovanie. Výskum sa nedá robiť chaoticky. „Nemôžete sa zo dňa na deň len tak rozhodnúť, že ideme vyrobiť nejaký liek.“

Pri výrobe, samozrejme, nevidia dokumenty originálnych výrobcov. „Poznáme len chemickú látku, akú má štruktúru, teda, čo to je. Takže musíme nájsť postup, ako ju vyrobiť,“ hovorí Černák. Často používajú úplne iné postupy, ako originálny výrobca.

Pre producenta generík teda „stačí“ prísť nato, ako sa dopracovať k originálnemu chemickému vzorcu. Nepo­trebujú drahé klinické štúdie, čo sa premieta v nižšej cene týchto liekov. Odvolajú sa len na originálneho výrobcu a dokážu, že vyrobili to isté.

„Pri viagre sa nám to už podarilo,“ hovorí Černák. Teraz sa čaká už len na registráciu. Tú majú získať už počas budúceho roku. Potom by sa už mohla rozbehnúť výroba slovenskej „viagry“ v Hlohovci. „Názov už máme vybratý.“ Je to však ešte tajomstvo. Názov lieku sa zvyčajne vyberá tak, aby súvisel s chorobou alebo účinnou látkou.

Riadi cez partnerstvo

„Nevstávam s tým, že si pozerám akcie Zentivy na pražskej burze.“ Za dôležitejšie ako krátkodobý vývoj akcií, ktorý ho síce zaujíma, považuje dlhodobé trendy. „Tie sú zaujímavé pre serióznych investorov, nie špekulantov,“ hovorí Černák.

Pôsobí dojmom človeka, ktorého nič nerozhádže a v akejkoľvek situácii si zachová svoju tvár. To sa mu osvedčilo aj v riadení. „S kolegami, ale aj podriadenými vychádzam prostredníctvom partnerstva.“ Sám zažil riadenie, keď niekto ponižoval svojich zamestnancov „ako nejakých sluhov“.

Strachom sa síce dá niečo dosiahnuť, lenže nie je to podľa neho perspektívny spôsob komunikácie. „Ak nastane problém, treba síce od ľudí vyžadovať záujem a nasadenie, ale treba aj voliť vhodné formy. Keď chceme výsledky, potrebujeme ľudí, ktorí sú ochotní robiť navyše. Kvalitné stroje má každý.“

Viac na www.leaders.sk
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 833
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 463
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 424
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 525
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 499
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 373
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 232
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 056
  9. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 005
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Mercedes-Benz sa spája so spoločnosťami Stellantis a TotalEnergies.


SITA 50m
Britský premiér Boris Johnson (vľavo) na stretnutí s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome.

Britániu kritizoval aj Joe Biden.


TASR 3 h
Zber hrozna vo viniciach PD Vinohrady v Rači.

Vinári zároveň poukazujú na nepredané zásoby z minulého a predminulého roka.


TASR 3 h
Ministerka pre investície Veronika Remišová.

Pôvodnú dotáciu 1,1 milióna eur navýšili o ďalší milión.


TASR 4 h

Blogy SME

  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 630
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 747
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 076
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 495
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 053
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 458
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 825
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 691
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu