SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Mýto môže za 13 rokov vyniesť 120 miliárd

BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 mld. Sk.

Ročne to predstavuje priemerne 9,23 mld. Sk. Odhaduje to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. "Podľa zahraničných skúseností prijateľná výška réžie je 12 % až 15 % ročného príjmu, teda okolo 1,29 mld. Sk, za trinásť rokov prevádzky spolu 16,8 mld. Sk. Pri odhadovanej cene systému, podľa zahraničných skúseností prepočítaných na podmienky SR, sa môže cena samotného systému bez prevádzky pohybovať v rozpätí 6 až 9,8 mld. Sk," uvádza ďalej Palčák v analýze venovanej zavedeniu elektronického mýta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Príjmy z elektronického mýta môžu podľa šéfa VÚD urýchliť proces využitia rozvojového potenciálu z pohľadu nárastu HDP najmä vo východných regiónoch Slovenska. Jeho uplatnenie totiž závisí od dostupnej dopravnej infraštruktúry. "Bolo by veľmi zlým riešením, keby súčasný tender na mýto skončil neúspešne a rozhodnutie by sa posunulo do budúcnosti," varuje Palčák. Slovensko podľa neho potrebuje pre svoj ďalší rozvoj diaľnice ako soľ, pričom pre Slovensko je z hľadiska členitosti cestnej siete výhodnejší satelitný systém.

Pri téme zavedenia elektronického mýta v súčasnosti podľa Palčáka rezonujú najmä otázky o priebehu tendra, postojoch jeho účastníkov, ministerstva dopravy či Národnej diaľničnej spoločnosti. "Rozoberajú sa neoficiálne, ale potvrdené informácie o ponúkaných cenách, efektivite a ďalších kritériách. Veľmi ale chýba odborná diskusia. A práve v tomto prípade ide o vysoko sofistikovanú aplikáciu inteligentných dopravných systémov," pokračuje Palčák. Zároveň dodáva, že ich zavádzanie a používanie môže jedine odvrátiť hroziaci kolaps v cestnej doprave v nasledujúcich rokoch nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Prezentácia jednotlivých navrhovaných systémov by podľa neho bola zaujímavá pre odbornú verejnosť, v súčasnom štádiu tendra by však mohla skĺznuť do reklamy alebo útokov na konkurenciu.

Riaditeľ VÚD oceňuje, že účastníci mýtneho tendra mohli navrhnúť ktorúkoľvek technológiu vzhľadom na neutralitu zadania dodávky systému. Vyhlasovateľ súťaže aj uchádzači sa tak vyhli tzv. českej ceste, čiže rozdeleniu systému na dve etapy s rizikom dvoch rôznych technológií. "Z pohľadu vývoja a postupných implementácií elektronických mýtnych systémov v Európe je slovenský zámer odlišný v zadaní, pretože vopred určuje postup rozširovania systému do konečnej kilometráže v roku 2021. V zmysle smernice Európskej komisie (EK) z roku 2006 už povinnosť platby mýta určuje aj pre cesty 1. triedy," dodáva Palčák. Cesty 1. triedy totiž konkurujú hlavným medzinárodným trasám cestnej nákladnej dopravy, a tá by sa mohla na ne odchýliť. Na rozdiel od Českej republiky je slovenské zadanie navyše viazané aj smernicou EK z roku 2004 o interoperabilite.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  2. Môže ťa štúdium baviť?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 17 925
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 259
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 770
  4. Ktorá farba je tá tvoja? 7 782
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 693
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 727
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 657
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 757
  9. Angličtina nielen pre maturantov 4 592
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 461

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Modlitba zafungovala

Dobrí kresťania sa nedávno modlili, aby u nás neplatil dohovor proti násiliu na ženách a dobrý pán Boh im vyhovel.

Minúta po minúte: Očakáva sa rozsudok v kauze falšovania zmeniek

Prokurátor žiada dvadsaťročné väzenie, obhajcovia oslobodenie.

Bývalý policajný viceprezident Jaroslav Málik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Potrebujete zásoby? A zavrú pre koronavírus hranice?

Otázky a odpovede o novej nákaze.

Podcast Dobré Ráno.

Neprehliadnite tiež

Facebook zakáže zavádzajúce reklamy súvisiace s koronavírusom

Spoločnosť sa pridala k sociálnym platformám ako TikTok a Pinterest.

Ilustračné foto.

Rakúsko sa obáva dôsledkov koronavírusu na svoju ekonomiku

Austrian Airlines poslali domov 150 až 200 zamestnancov.

Lietadlo spoločnosti Austrian Airlines.

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.

ÚVO pokutoval Finančnú správu za dodatkovanie zmlúv, daniari zvažujú súd

Finančná správa podpísala sporné dodatky k zmluve v rokoch 2016 a 2018.

Finančné riaditeľstvo.