v Prievidzi. Jubilejné lietadlo si dnes prišiel prevziať zákazník z Francúzska.
Dynamic WT 9 patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku, a to pre svoje výborné letové vlastnosti a spoľahlivosť. Vo Francúzsku sú tieto lietadlá veľmi populárne, uviedol konštruktér lietadla a spoločník vo firme Tadeáš Wala. Do tejto krajiny ich doteraz predali 40 a na ďalších desať majú nové objednávky. Lietajú však na nich aj v ďalších krajinách Európy, ale takisto v Austrálii, na Novom Zélande i v Amerike. Nových zákazníkov stále pribúda. Preto v tomto roku musia postaviť novú výrobnú halu, ktorá bude slúžiť aj na servis týchto lietadiel. Lietadlo popri tom neustále vylepšujú a prispôsobujú zvyšujúcim sa nárokom na bezpečnosť cestujúcich a prísnym certifikačným podmienkam v jednotlivých štátoch, konštatoval Wala.
Postaviť malé motorové lietadlo, ktoré by bolo nielen bezpečné, ale relatívne dostupné aj pre širšiu verejnosť, bolo dlhoročným snom konštruktéra Walu. V minulosti sa profesijne zaoberal konštruovaním banských výstuží a iných zariadení pre podzemie, ale zároveň jeho vášňou bolo lietanie na bezmotorových lietadlách. Dovedna 11 rokov bol členom československej reprezentácie a už vtedy lietal na vetroni vlastnej konštrukcie. Po roku 1989 začal vetrone vyrábať. V priestoroch prievidzského letiska založil malú dielňu a neskôr aj spoločnosť Aerospol a potom sa konečne pustil do realizácie svojho sna.
Desať rokov trvalo, kým bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s benzínovým motorom, ktorý dostal certifikát najskôr na Slovensku, potom v Českej republike a Nemecku a neskôr aj v ďalších európskych i zámorských krajinách. Uznávaní odborníci tvrdia, že Dynamic, je v triede ultraľahkých lietadiel niečo ako mercedes medzi automobilmi a sú prekvapení, že sa zrodilo bez účasti veľkého konštruktérskeho a výrobného zázemia.
Je vyrobené z moderných kompozitných materiálov a jeho hmotnosť je iba 275 kg. Dosiahne maximálnu rýchlosť 270 km, ale dokáže letieť aj rýchlosťou 60 km za hodinu. Optimálnou je však 200-kilometrová rýchlosť. Výhodou je, že motor spotrebúva klasický 95-oktánový bezolovnatý benzín. Plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a bezpečne znesie na zem posádku i so strojom. Sú vhodné aj na vynášanie bezmotorových lietadiel do stanovenej výšky napríklad pri plachtárskych súťažiach.
Cena lietadla Dynamic WT 9, podľa rozsahu technického vybavenia je 2,5 až 3 milióny Sk (82.451,11 až 98.941,33 eur).