V Prievidzi vyrobili už 250 ultraľahkých lietadiel

Prievidza 13. júna (TASR) - Už 250 dvojmiestnych ultraľahkých lietadiel typu Dynamic WT 9 vyrobili od roku 2001 v neveľkej firme Aerospol spol. s r. o.

v Prievidzi. Jubilejné lietadlo si dnes prišiel prevziať zákazník z Francúzska.

Dynamic WT 9 patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku, a to pre svoje výborné letové vlastnosti a spoľahlivosť. Vo Francúzsku sú tieto lietadlá veľmi populárne, uviedol konštruktér lietadla a spoločník vo firme Tadeáš Wala. Do tejto krajiny ich doteraz predali 40 a na ďalších desať majú nové objednávky. Lietajú však na nich aj v ďalších krajinách Európy, ale takisto v Austrálii, na Novom Zélande i v Amerike. Nových zákazníkov stále pribúda. Preto v tomto roku musia postaviť novú výrobnú halu, ktorá bude slúžiť aj na servis týchto lietadiel. Lietadlo popri tom neustále vylepšujú a prispôsobujú zvyšujúcim sa nárokom na bezpečnosť cestujúcich a prísnym certifikačným podmienkam v jednotlivých štátoch, konštatoval Wala.

Postaviť malé motorové lietadlo, ktoré by bolo nielen bezpečné, ale relatívne dostupné aj pre širšiu verejnosť, bolo dlhoročným snom konštruktéra Walu. V minulosti sa profesijne zaoberal konštruovaním banských výstuží a iných zariadení pre podzemie, ale zároveň jeho vášňou bolo lietanie na bezmotorových lietadlách. Dovedna 11 rokov bol členom československej reprezentácie a už vtedy lietal na vetroni vlastnej konštrukcie. Po roku 1989 začal vetrone vyrábať. V priestoroch prievidzského letiska založil malú dielňu a neskôr aj spoločnosť Aerospol a potom sa konečne pustil do realizácie svojho sna.

Desať rokov trvalo, kým bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s benzínovým motorom, ktorý dostal certifikát najskôr na Slovensku, potom v Českej republike a Nemecku a neskôr aj v ďalších európskych i zámorských krajinách. Uznávaní odborníci tvrdia, že Dynamic, je v triede ultraľahkých lietadiel niečo ako mercedes medzi automobilmi a sú prekvapení, že sa zrodilo bez účasti veľkého konštruktérskeho a výrobného zázemia.

Je vyrobené z moderných kompozitných materiálov a jeho hmotnosť je iba 275 kg. Dosiahne maximálnu rýchlosť 270 km, ale dokáže letieť aj rýchlosťou 60 km za hodinu. Optimálnou je však 200-kilometrová rýchlosť. Výhodou je, že motor spotrebúva klasický 95-oktánový bezolovnatý benzín. Plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a bezpečne znesie na zem posádku i so strojom. Sú vhodné aj na vynášanie bezmotorových lietadiel do stanovenej výšky napríklad pri plachtárskych súťažiach.

Cena lietadla Dynamic WT 9, podľa rozsahu technického vybavenia je 2,5 až 3 milióny Sk (82.451,11 až 98.941,33 eur).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  4. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  8. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  9. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 63 698
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 698
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 879
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 590
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 7 928
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 7 179
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 803
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 902
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 541
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 200

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ututlané dejiny československého fetu

Pred novembrom 1989 u nás fetovali desaťtisíce ľudí.

PLUS

Živel, ktorý postavil vo Viedni najvýstrednejšie domy

Na jeho originálne budovy sa chodia pozerať milióny ľudí.

PÍŠE GUY VERHOFSTADT – FÓRUM

Takto vyzerá revolúcia, ktorú Európa potrebuje

Neodohrá sa však v parížskych či bruselských uliciach.

Neprehliadnite tiež

Hyundai a Kia budú čeliť v USA spoločnej žalobe

Majitelia viacerých modelov tvrdia, že ich autá sú rizikové pre hrozbu ich vznietenia.

Politici by mali v januári riešiť dopad brexitu na Slovensko

Špeciálne stretnutie zvolá premiér Peter Pellegrini v januári.

Rozčúlilo by to každého, tvrdí Pellegrini o rozmrazení platov

Pellegrini považuje za chybu, že sa platy neriešili už skôr.

Nemecké dráhy a odbory sa dohodli na platoch

vytvoriť novú ukrajinskú cirkev nezávislú od Moskvy.