Paríž 12. júna (TASR) - Francúzsko plánuje odkúpiť deväť percent najväčších lodeníc v krajine v obave, že nový juhokórejský vlastník by výrobu luxusných zaoceánskych parníkov mohol presunúť do ázijských lodeníc.
Tento krok je súčasťou francúzskeho modelu ochrany "strategických záujmov," ktorý začala krajina uplatňovať v roku 2005 za vlády Dominiqua de Villepina.
Spoločnosť Chantiers de l'Atlantique v západnom Francúzsku, ktorá postavila aj známy zaoceánsky parník Queen Mary 2, kúpili v roku 2006 od francúzskeho Alstomu nórske lodenice Aker Yards. O rok neskôr však 39-% podiel nórskych lodeníc prešiel do rúk juhokórejskej firmy STX Shipbuilding, čo vo Francúzsku vyvolalo obavy z budúcnosti Chantiers de l'Atlantique a ich 3000 zamestnancov. Paríž preto chce odkúpiť menšinový podiel vo francúzskych lodeniciach a svoj podiel neskôr možno aj zvýšiť.
Alstom pred dvoma rokmi predal Akeru celkovo 75 % francúzskych lodeníc, 25 % si ešte ponechal s tým, že ich dodatočne predá v roku 2010. Podľa zdroja blízkeho firme nie je vylúčené, že tých 25 % kúpi francúzska vláda a jej podiel by sa tak zvýšil na 34 %, čo je dosť na prípadné zablokovanie akéhokoľvek (pre Paríž) nepopulárneho kroku zo strany väčšinového vlastníka.
Obdobný problém je aj vo Fínsku. Podľa dnešnej informácie fínskeho denníka Kauppalehti by juhokórejské STX mohli uzavrieť fínske lodenice patriace pod Aker Yards, ktoré sa práve tak ako francúzske lodenice sústreďujú na výrobu zaoceánskych lodí. Juhokórejčania poukazujú na nedostatok objednávok zo strany zákazníkov.
Výroba veľkých zaoceánskych lodí je jeden z mála sektorov stavby lodí, kde ešte Ázia nedominuje. Aker Yards však má vo výrobe v poslednom čase problémy spojené najmä s vysokými nákladmi a meškaním dodávok.
Na tento stav zareagovala aj fínska vláda. Tá tiež hľadá možnosť ako získať podiel vo fínskych lodeniciach spadajúcich pod Aker Yards, aby udržala výrobu veľkých lodí v krajine.
Informovala o tom agentúra Reuters.