AKTUALIZOVANÉ 16:10

Vylúčený Kapsch považuje priebeh tendra na mýto za škandál

Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny.

BRATISLAVA 12. júna (SITA) - Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny a netransparentný. Celý tender bol podľa nej vyhlásený špeciálne v prospech jedného uchádzača.

Vo štvrtok to na tlačovej besede novinárom povedali vedúci predstavitelia spoločnosti Kapsch TrafficCom - jej majiteľ a predseda predstavenstva Georg Kapsch a člen predstavenstva Erwin Toplak. Dôvody Národnej diaľničnej spoločnosti na vylúčenie Kapschu zo súťaže naďalej považujú za neoprávnené a nepresvedčivé, a preto spolu s ďalšími dvoma vyradenými uchádzačmi podali koncom mája námietku na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Svoje argumenty proti vylúčeniu zo súťaže vo štvrtok vysvetľujú zástupcovia troch neúspešných účastníkov na ÚVO aj osobne.

"Sme presvedčení, že sme podali perfektnú ponuku, preto sa proti takémuto postupu musíme brániť," uviedol Georg Kapsch. Tender na výber mýta podľa neho nebol od samého začiatku otvorený, ale prispôsobený určitému uchádzačovi.

Za podozrivé pritom označil, že bývalé konzorcium Satways s účasťou spoločností Siemens a Slovak Telekom, ktoré bolo považované za favorita, napokon krátko pred termínom nepredložilo ponuku. Siemens sa pritom stal neskôr dodávateľom skupiny SanToll a Ibertax, a táto dvojica zostala napokon v súťaži ako jediná s najvyššou cenovou ponukou za vybudovanie mýtneho systému.

G. Kapsch ďalej tvrdí, že ostatní traja uchádzači v tendri ponúkli úplne nereálnu mieru efektivity výberu mýta. "Ponuka SanToll-u ako jediná bola vyššia ako požadovala NDS, a to by bol právny dôvod na zrušenie tendra," myslí si G. Kapsch.

Člen predstavenstva Erwin Toplak považuje za škandál nielen priebeh tendra, ale aj argumenty NDS o vyradení troch uchádzačov a okolnosti, za akých má byť víťazom súťaže skupina SanToll a Ibertax. V prípade, že ÚVO zamietne námietku proti vyradeniu z tendra, Kapsch sa podľa neho neplánuje odvolať na Európsku komisiu. Spor by mal totiž podľa neho byť rozhodnutý na Slovensku.

Námietky voči vylúčeniu z tendra na výber mýta predložili na ÚVO 23. a 26. mája tohto roku skupina dodávateľov Slovakpass, vedená talianskou spoločnosťou Autostrade, konzorcium na čele s rakúskym Kapsch TrafficCom a slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk vedené firmou Elektrovod Holding, a.s. ÚVO má rozhodnúť o námietkach podľa zákona o verejnom obstarávaní v tridsať dňovej lehote od ich podania.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.

Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620.

Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov.

NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa k procesu verejného obstarávania na prevádzkovateľa elektronického výberu mýta v súčasnosti nevyjadruje. "Nekomentujeme to," uviedol pre TASR hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Rovnako reagovalo aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 306
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 020
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 899
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 250
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 467
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 599
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 274
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 486
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 758
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop