AKTUALIZOVANÉ 16:10

Vylúčený Kapsch považuje priebeh tendra na mýto za škandál

Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny.

BRATISLAVA 12. júna (SITA) - Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny a netransparentný. Celý tender bol podľa nej vyhlásený špeciálne v prospech jedného uchádzača.

Vo štvrtok to na tlačovej besede novinárom povedali vedúci predstavitelia spoločnosti Kapsch TrafficCom - jej majiteľ a predseda predstavenstva Georg Kapsch a člen predstavenstva Erwin Toplak. Dôvody Národnej diaľničnej spoločnosti na vylúčenie Kapschu zo súťaže naďalej považujú za neoprávnené a nepresvedčivé, a preto spolu s ďalšími dvoma vyradenými uchádzačmi podali koncom mája námietku na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Svoje argumenty proti vylúčeniu zo súťaže vo štvrtok vysvetľujú zástupcovia troch neúspešných účastníkov na ÚVO aj osobne.

"Sme presvedčení, že sme podali perfektnú ponuku, preto sa proti takémuto postupu musíme brániť," uviedol Georg Kapsch. Tender na výber mýta podľa neho nebol od samého začiatku otvorený, ale prispôsobený určitému uchádzačovi.

Za podozrivé pritom označil, že bývalé konzorcium Satways s účasťou spoločností Siemens a Slovak Telekom, ktoré bolo považované za favorita, napokon krátko pred termínom nepredložilo ponuku. Siemens sa pritom stal neskôr dodávateľom skupiny SanToll a Ibertax, a táto dvojica zostala napokon v súťaži ako jediná s najvyššou cenovou ponukou za vybudovanie mýtneho systému.

G. Kapsch ďalej tvrdí, že ostatní traja uchádzači v tendri ponúkli úplne nereálnu mieru efektivity výberu mýta. "Ponuka SanToll-u ako jediná bola vyššia ako požadovala NDS, a to by bol právny dôvod na zrušenie tendra," myslí si G. Kapsch.

Člen predstavenstva Erwin Toplak považuje za škandál nielen priebeh tendra, ale aj argumenty NDS o vyradení troch uchádzačov a okolnosti, za akých má byť víťazom súťaže skupina SanToll a Ibertax. V prípade, že ÚVO zamietne námietku proti vyradeniu z tendra, Kapsch sa podľa neho neplánuje odvolať na Európsku komisiu. Spor by mal totiž podľa neho byť rozhodnutý na Slovensku.

Námietky voči vylúčeniu z tendra na výber mýta predložili na ÚVO 23. a 26. mája tohto roku skupina dodávateľov Slovakpass, vedená talianskou spoločnosťou Autostrade, konzorcium na čele s rakúskym Kapsch TrafficCom a slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk vedené firmou Elektrovod Holding, a.s. ÚVO má rozhodnúť o námietkach podľa zákona o verejnom obstarávaní v tridsať dňovej lehote od ich podania.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.

Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620.

Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov.

NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa k procesu verejného obstarávania na prevádzkovateľa elektronického výberu mýta v súčasnosti nevyjadruje. "Nekomentujeme to," uviedol pre TASR hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Rovnako reagovalo aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 478
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 436
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 10 336
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 310
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 132
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 410
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 388
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 332
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 775
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 206

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

KOŠICE KORZÁR

Hámor na vrchol osemtisícovky nešliapne. Len sa ho dotkne

Stal sa najúspešnejším slovenským výškovým horolezcom.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways zrušila kvôli výpadku systému lety z Londýna

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.