Fico: Ak chcú privatizované vodárne eurofondy, musia rešpektovať EK

Ak budú chcieť do budúcnosti privatizované vodárenské spoločnosti financovať niektoré projekty z peňazí Európskej komisie, budú sa musieť dohodnúť vlastníci s prevádzkovateľmi na takých podmienkach a pravidlách, aké komisia požaduje.

BRATISLAVA 11. júna (SITA) - Ak budú chcieť do budúcnosti privatizované vodárenské spoločnosti financovať niektoré projekty z peňazí Európskej komisie (EK), budú sa musieť dohodnúť vlastníci s prevádzkovateľmi na takých podmienkach a pravidlách, aké komisia požaduje. V súvislosti s problémami privatizovaných vodární pri čerpaní eurofondov to v stredu vyhlásil premiér Robert Fico. "V súčasnosti tak všetko závisí iba od nich." Za najdôležitejšie však považuje, že nikto nebude vyradený z možnosti žiadať finančné prostriedky. Podľa premiéra pritom ani tak nejde o náš problém ako o problém EK. "Nastavila pravidlá tak, že buď podmienky splníte a môžete čerpať, alebo nesplníte a nemôžete čerpať," povedal. Podľa neho pritom nechceli postaviť zostatok Slovenska do pozície rukojemníkov k dvom vodárenským spoločnostiam, ktoré v minulosti legitímne uzatvorili zmluvy so strategickými partnermi. Upozornil, že sú naďalej vo vlastníctve miest a obcí, iba podpísali prevádzkové zmluvy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Privatizované vodárne avizovali problémy s čerpaním prostriedkov z eurofondov v máji. Týka sa to predovšetkým Podtatranskej a Stredoslovenskej vodárenskej spoločnosti, ktoré v rokoch 2004 a 2005 vytvorili oddelené prevádzkové spoločnosti a potom ich predali nadnárodnej korporácii Veolia, s ktorou sa dohodli na tridsaťročnom prevádzkovaní vodovodov a kanalizácií. Okrem nich bola prevádzka sprivatizovaná aj v Trenčíne, kde zmluva vyprší v roku 2020. Tridsaťročnú lehotu však EK považuje za vážnu prekážku pre čerpanie európskych fondov. Príliš dlhé obdobie prenájmu a súkromnej prevádzky vodovodov a kanalizácií totiž podľa nej predstavuje neprimerané zvýhodnenie privatizéra a neférovo obmedzuje hospodársku súťaž. Ak táto lehota nebude skrátená, môžu vodárenské firmy prísť o dotácie z eurofondov. "Vodárenské spoločnosti, ktoré uzavreli zmluvy o prevádzke a nájme vodovodov a kanalizácií so súkromnými firmami na obdobie, ktoré sa končí po roku 2022, nebudú môcť vôbec čerpať dotácie z európskych fondov," povedal koordinátor monitoringu fondov EÚ v organizácii Priatelia Zeme-CEPA Roman Havlíček. Dodal, že spoločnosti, ktoré uzavreli zmluvy končiace sa medzi rokmi 2015 a 2022, budú mať dotácie skrátené a iba tie vodárenské firmy, ktoré majú tieto zmluvy platné do roku 2015 alebo vôbec neprivatizovali, budú môcť žiadať plnú sumu.

Európska komisia nevylučuje privatizáciu a priori, ale v prípade, že poskytne dotácie na projekty, v ktorých figuruje súkromný prevádzkovateľ, požaduje také podmienky, ktoré nezvýhodňujú privatizérov na úkor verejných vlastníkov vodovodov a nedeformujú hospodársku súťaž, myslí si Havlíček. Za to, v akej nepríjemnej situácii sa ocitli dve vodárenské spoločnosti na Slovensku, môžu podľa neho predovšetkým ich manažéri a akcionári, "ktorým zrejme nedošlo, že privatizácia sa za istých okolností môže vylučovať s dotáciami z európskych fondov." Ak vláda ustúpi tlaku súkromných vodární, stretne sa s jednoznačným odmietnutím zo strany Európskej komisie. Ak akceptuje stanovisko Európskej komisie, potom bude musieť hľadať dodatočné finančné zdroje na dofinancovanie investícií v čistení odpadových vôd. Ak by Slovensko nesplnilo svoje záväzky v tejto oblasti, čakali by ho o pár rokov finančné sankcie, uvádza sa v tlačovej správe.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  4. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Aj v Poluse chránime Vaše srdcia
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  4. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  8. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  9. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  10. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 785
  2. Najužitočnejšia appka 17 723
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 088
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 637
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 818
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 394
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 735
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 020
  9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 400
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 233

Téma: Eurofondy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky.

SVET

Slovák na najvyššej pozícii Únie? Začal sa diplomatický boj

Šefčovič nie je outsider, no veľkú šancu nemá.

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Čo ste sa vždy hanbili spýtať nevidiaceho

S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.

Neprehliadnite tiež

V austrálskom Sydney spustili výstavbu nového medzinárodného letiska

Nové letisko Western Sydney Airport bude stáť 3,6 miliardy dolárov a má byť otvorené v roku 2026.

Porsche už viac nebude vyrábať dieselové autá

Porsche sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom.

Smartfóny vytlačia z peňaženiek karty, platiť sa bude dať aj prsteňmi

Firmy sú pri nových spôsoboch platby inovatívne.