Sťažnosti zaplatia obchodníci

Už rok platia náklady na reklamáciu len obchodníci. Novela to nezmenila. Nakoniec to uškodí zákazníkom, tvrdia podnikatelia.

Novela zákona mala preniesť bremeno reklamácií čiastočne aj na zákazníka, ak by sa dokázalo, že výrobok reklamoval neoprávnene. Nestalo sa.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ak budete reklamovať tovar u obchodníka, a vy sa s ním nezhodnete, vašu sťažnosť prešetrí certifikovaný znalec. Ten rozhodne, či je vaša reklamácia oprávnená. Keby aj nebola, nestane sa vám vôbec nič. Podľa platného zákona o ochrane spotrebiteľa platí všetky náklady práve obchodník. Je teda úplne jedno, či je chyba na tovare spôsobená výrobcom alebo zákazníkom.

Takéto riešenie podnikatelia pokladali za nespravodlivé. Ministerstvo hospodárstva vypočulo ich kritické hlasy a pripravilo novelu. Tá mala riešiť ich neprimerané zaťaženie. Lenže všetko dopadlo úplne inak. Cez vládu prešla nakoniec v takej podobe, ktorá potvrdila súčasný stav: bremeno reklamácií zostalo na predávajúcich.

Zákazníci sa o bremeno nedelia

„Pôvodný návrh garantoval, že predávajúci bude hradiť náklady len na odborné posúdenie, ak sa potvrdí oprávnenosť reklamácie,“ povedal Tibor Gregor, výkonný riaditeľ klubu 500. Inak mal podľa pôvodnej verzie návrhu platiť posúdenie zákazník. Tým sa malo zabrániť zneužívaniu reklamácií.

Nový návrh podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka hovorí, že „ak sa spotrebiteľ domnieva, že výrobok je chybný, predávajúci bude musieť hradiť všetky náklady spojené s odborným posúdením výrobku. A to aj v prípade, keď sa dokáže, že výrobok nebol chybný, alebo chybu zapríčinil sám spotrebiteľ“.

Celé bremeno dokazovania je teda na obchodníkovi. „V prípade neoprávnenej reklamácie novela naďalej neumožňuje preniesť ani časť nákladov súvisiacich s odborným posúdením na zákazníka,“ povedal riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina.

Kto to pocíti najviac

Podľa obchodníkov môže dôjsť k nárastu počtu reklamácií, a to najmä špekulatívnych, lebo ani neoprávnená reklamácia vrecko zákazníka nezaťaží. „Najviac bude postihnutý predaj tovarov a služieb, nezáleží na tom, akých,“ povedal Hošták.

Podľa niektorých obchodníkov sa to, že musia niesť všetky náklady reklamácií, v budúcnosti určite prejaví na zvyšovaní cien. „Cena posudku je často vyššia, ako cena samotného výrobku,“ povedal Radovan Klimáček, výkonný riaditeľ Baťa Slovensko. Novela ide v skutočnosti proti spotrebiteľovi, tvrdí.

Keď sa zodpovedným za náklady reklamácie stal len obchodník, percento reklamácií sa podľa niektorých obchodníkov výrazne zvýšilo. Klimáček v tejto súvislosti upozorňuje, že náklady obchodníka sú približne rovnaké pri oprávnenej, ako aj neoprávnenej reklamácii.

Prvýkrát na problém ohľadne novely zákona o ochrane spotrebiteľa upozornil minulý týždeň Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska.

Euronáklady znášajú len firmy

Ak sa do novely zákona­ ­­o ochrane spotrebiteľa nepremietol záujem podnikateľov ohľadom reklamácií, ďalší paragraf, ktorý sa tam dostal, ide tiež proti nim.

Zakazuje totiž obchodníkovi zvyšovať ceny jeho výrobkov a služieb pre náklady súvisiace so zavedením eura. „Euro tak má byť len na náklady podnikateľov,“ povedal Oravec.

Ak by prešla novela Trestného zákona z dielne ministerstva spravodlivosti, kriminalizujúca zvyšovanie cien, podnikatelia sa nebudú môcť odvolať na zvýšené náklady súvisiace napríklad s kúpou europokladne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 246
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 833
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 814
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 567
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 917
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 897
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 576
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 570
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.