BRATISLAVA. Zrušenie privatizácie letiska, predĺženie monopolu Slovenskej pošty na listové zásielky, elektronický systém výberu mýta, ale najmä výstavba diaľnic. To všetko má na starosti minister Ľubomír Vážny. A podľa premiéra to robí dobre.
„Pán minister má moju maximálnu podporu,“ povedal Robert Fico po včerajšej kontrole rezortu. Mal aj zopár pripomienok. Týkali sa najmä urýchlenia výstavby diaľnic nad rámec programového vyhlásenia vlády.
Diaľnice
„Nemohol som vyjadriť spokojnosť s tým, ako plníme uznesenia a úlohy, ktoré sme si v tomto duchu postavili,“ povedal. Dôvody však boli podľa neho objektívne. Prekvapil, keď zdôraznil, že pri urýchľovaní diaľnic treba dávať pozor, aby tlačenie na rýchlosť zároveň nezapríčinilo príliš vysokú cenu, čo by ohrozilo ich zmysel.
Predchodca Vážneho v ministerskom kresle má pre jeho prácu pochopenia menej. Poslanec za SDKÚ Pavol Prokopovič hovorí o minulých dvoch rokoch ako o strate času. „Minister ho stratil prešľapovaním na mieste a nerozhodnosťou, ako sa bude postupovať pri výstavbe diaľnic,“ povedal.
Fico naopak Vážnemu ponúkol svoju oporu. „Ak potrebuje zákony v skrátenom legislatívnom konaní, bude ich mať. Ak potrebuje úľavy v úspore pracovníkov, bude ich mať.“
Rozhodnutie pustiť sa masívne do diaľnic je dobré aj podľa Ľubomíra Palčáka, riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline. „Možno aj zlé rozhodnutie je lepšie ako žiadne,“ povedal. Celkovo si minister prvé dva roky podľa neho viedol skôr dobre než zle.
Fico a Vážny majú zrejme aj podporu koaličných partnerov. Miroslav Kotian (HZDS) z výboru pre hospodársku politiku hodnotí Vážneho dvojročnicu tiež optimisticky. Chápe, prečo nie je jednoduché rozbehnúť výstavbu diaľnic. „Bol napríklad problém s pozemkami a mnohými inými vecami,“ povedal. Preto sa zmenil aj zákon.
Zákon o vyvlastňovaní pozemkov, cez ktoré majú viesť diaľnice, je momentálne na Ústavnom súde. Podpredseda opozičnej SDKÚ Ivan Mikloš kritizuje aj ďalšie kroky Vážneho vo funkcii.
Mikloš: Je tam korupcia
„Tento rezort je jeden z najhoršie fungujúcich v tejto vláde, najmä z hľadiska miery netransparentnosti a korupcie, zle pripravených megalomanských projektov PPP a z hľadiska tendrov, či už na diaľnice, alebo na mýto,“ povedal Mikloš.
On ako aj Prokopovič hovoria, že ministerstvo dopravy riadia sponzori strany Smer. „Vôbec neprekvapuje, že predseda vlády osobne kryje netransparentnosť a tieto kšefty,“ povedal Mikloš.
Kotian z SNS nesúhlasí. „Vždy sú nejaké podozrenia, keď sa o tender zaujíma viacero záujemcov. Potom sa u tých neúspešných prejaví nespokojnosť a snažia sa nejako získať zákazku,“ povedal.
Eurofondy sú slabou stránkou
Mikloš a Prokopovič tvrdia, že chybou bolo i zrušenie privatizácie bratislavského letiska. Premiér má v tomto smere jasno. Krízovému manažmentu podľa jeho vlastných slov povedal pod hrozbou personálnych zmien, že štátny tender na výstavbu terminálu musí byť vyhlásený v júli tohto roka.
Problém má minister údajne aj s eurofondmi. „Operačný program doprava má hodnotu 3,2 miliardy eur. Zo strany štátu má byť financovaná necelá miliarda tejto sumy,“ povedal Prokopovič. Tvrdí, že Vážny ich vôbec nevyužíva. Väčšiu pozornosť by mal eurofondom Vážny venovať aj podľa Fica.
Počas prvého polčasu stihol minister aj zopár drobnejších zmien. „Vo vodnej doprave sa podarilo zaviesť riečny informačný systém, ktorý umožní bezpečnejšu dopravu a my sme sa tým zaradili medzi európske vodné cesty,“ povedal Palčák. Tiež si myslí, že šéfovať takému rezortu chce silné nervy a podporu vládnych inštitúcií.