Fico: Nie som celkom spokojný

Úvahy o tom, že meškanie diaľničných tendrov môže stáť ministra dopravy jeho miesto, včera premiér pribrzdil. Meškanie nepriamo priznal, no ministra podporil.

Kontrola na ministerstve dopravy dopadla pre jeho šéfa dobre. Premiér Fico síce nie je úplne spokojný s rýchlosťou výstavby diaľnic, Ľubomír Vážny má však jeho podporu.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Zrušenie privatizácie letiska, predĺženie monopolu Slovenskej pošty na listové zásielky, elektronický systém výberu mýta, ale najmä výstavba diaľnic. To všetko má na starosti minister Ľubomír Vážny. A podľa premiéra to robí dobre.

„Pán minister má moju maximálnu podporu,“ povedal Robert Fico po včerajšej kontrole rezortu. Mal aj zopár pripomienok. Týkali sa najmä urýchlenia výstavby diaľnic nad rámec programového vyhlásenia vlády.

Diaľnice

„Nemohol som vyjadriť spokojnosť s tým, ako plníme uznesenia a úlohy, ktoré sme si v tomto duchu postavili,“ povedal. Dôvody však boli podľa neho objektívne. Prekvapil, keď zdôraznil, že pri urýchľovaní diaľnic treba dávať pozor, aby tlačenie na rýchlosť zároveň neza­príčinilo príliš vysokú cenu, čo by ohrozilo ich zmysel.

Predchodca Vážneho v ministerskom kresle má pre jeho prácu pochopenia menej. Poslanec za SDKÚ Pavol Prokopovič hovorí o minulých dvoch rokoch ako o strate času. „Minister ho stratil prešľapovaním na mieste a nerozhodnosťou, ako sa bude postupovať pri výstavbe diaľnic,“ povedal.

Fico naopak Vážnemu ponúkol svoju oporu. „Ak potrebuje zákony v skrátenom legislatívnom konaní, bude ich mať. Ak potrebuje úľavy v úspore pracovníkov, bude ich mať.“

Rozhodnutie pustiť sa masívne do diaľnic je dobré aj podľa Ľubomíra Palčáka, riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline. „Možno aj zlé rozhodnutie je lepšie ako žiadne,“ povedal. Celkovo si minister prvé dva roky podľa neho viedol skôr dobre než zle.

Fico a Vážny majú zrejme aj podporu koaličných partnerov. Miroslav Kotian (HZDS) z výboru pre hospodársku politiku hodnotí Vážneho dvojročnicu tiež optimisticky. Chápe, prečo nie je jednoduché rozbehnúť výstavbu diaľnic. „Bol napríklad problém s pozemkami a mnohými inými vecami,“ povedal. Preto sa zmenil aj zákon.

Zákon o vyvlastňovaní pozemkov, cez ktoré majú viesť diaľnice, je momentálne na Ústavnom súde. Podpredseda opozičnej SDKÚ Ivan Mikloš kritizuje aj ďalšie kroky Vážneho vo funkcii.

Mikloš: Je tam korupcia

„Tento rezort je jeden z najhoršie fungujúcich v tejto vláde, najmä z hľadiska miery netransparentnosti a korupcie, zle pripravených megalomanských projektov PPP a z hľadiska tendrov, či už na diaľnice, alebo na mýto,“ povedal Mikloš.

On ako aj Prokopovič hovoria, že ministerstvo dopravy riadia sponzori strany Smer. „Vôbec neprekvapuje, že predseda vlády osobne kryje netransparent­nosť a tieto kšefty,“ povedal Mikloš.

Kotian z SNS nesúhlasí. „Vždy sú nejaké podozrenia, keď sa o tender zaujíma viacero záujemcov. Potom sa u tých neúspešných prejaví nespokojnosť a snažia sa nejako získať zákazku,“ povedal.

Eurofondy sú slabou stránkou

Mikloš a Prokopovič tvrdia, že chybou bolo i zrušenie privatizácie bratislavského letiska. Premiér má v tomto smere jasno. Krízovému manažmentu podľa jeho vlastných slov povedal pod hrozbou personálnych zmien, že štátny tender na výstavbu terminálu musí byť vyhlásený v júli tohto roka.

Problém má minister údajne aj s eurofondmi. „Operačný program doprava má hodnotu 3,2 miliardy eur. Zo strany štátu má byť financovaná necelá miliarda tejto sumy,“ povedal Prokopovič. Tvrdí, že Vážny ich vôbec nevyužíva. Väčšiu pozornosť by mal eurofondom Vážny venovať aj podľa Fica.

Počas prvého polčasu stihol minister aj zopár drobnejších zmien. „Vo vodnej doprave sa podarilo zaviesť riečny informačný systém, ktorý umožní bezpečnejšu dopravu a my sme sa tým zaradili medzi európske vodné cesty,“ povedal Palčák. Tiež si myslí, že šéfovať takému rezortu chce silné nervy a podporu vládnych inštitúcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 888
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 497
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 494
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 234
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 630
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 578
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 909
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 681
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop