SME

Fico: Nie som celkom spokojný

Úvahy o tom, že meškanie diaľničných tendrov môže stáť ministra dopravy jeho miesto, včera premiér pribrzdil. Meškanie nepriamo priznal, no ministra podporil.

Kontrola na ministerstve dopravy dopadla pre jeho šéfa dobre. Premiér Fico síce nie je úplne spokojný s rýchlosťou výstavby diaľnic, Ľubomír Vážny má však jeho podporu.Kontrola na ministerstve dopravy dopadla pre jeho šéfa dobre. Premiér Fico síce nie je úplne spokojný s rýchlosťou výstavby diaľnic, Ľubomír Vážny má však jeho podporu. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Zrušenie privatizácie letiska, predĺženie monopolu Slovenskej pošty na listové zásielky, elektronický systém výberu mýta, ale najmä výstavba diaľnic. To všetko má na starosti minister Ľubomír Vážny. A podľa premiéra to robí dobre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pán minister má moju maximálnu podporu,“ povedal Robert Fico po včerajšej kontrole rezortu. Mal aj zopár pripomienok. Týkali sa najmä urýchlenia výstavby diaľnic nad rámec programového vyhlásenia vlády.

Diaľnice

„Nemohol som vyjadriť spokojnosť s tým, ako plníme uznesenia a úlohy, ktoré sme si v tomto duchu postavili,“ povedal. Dôvody však boli podľa neho objektívne. Prekvapil, keď zdôraznil, že pri urýchľovaní diaľnic treba dávať pozor, aby tlačenie na rýchlosť zároveň neza­príčinilo príliš vysokú cenu, čo by ohrozilo ich zmysel.

SkryťVypnúť reklamu

Predchodca Vážneho v ministerskom kresle má pre jeho prácu pochopenia menej. Poslanec za SDKÚ Pavol Prokopovič hovorí o minulých dvoch rokoch ako o strate času. „Minister ho stratil prešľapovaním na mieste a nerozhodnosťou, ako sa bude postupovať pri výstavbe diaľnic,“ povedal.

Fico naopak Vážnemu ponúkol svoju oporu. „Ak potrebuje zákony v skrátenom legislatívnom konaní, bude ich mať. Ak potrebuje úľavy v úspore pracovníkov, bude ich mať.“

Rozhodnutie pustiť sa masívne do diaľnic je dobré aj podľa Ľubomíra Palčáka, riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline. „Možno aj zlé rozhodnutie je lepšie ako žiadne,“ povedal. Celkovo si minister prvé dva roky podľa neho viedol skôr dobre než zle.

Fico a Vážny majú zrejme aj podporu koaličných partnerov. Miroslav Kotian (HZDS) z výboru pre hospodársku politiku hodnotí Vážneho dvojročnicu tiež optimisticky. Chápe, prečo nie je jednoduché rozbehnúť výstavbu diaľnic. „Bol napríklad problém s pozemkami a mnohými inými vecami,“ povedal. Preto sa zmenil aj zákon.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o vyvlastňovaní pozemkov, cez ktoré majú viesť diaľnice, je momentálne na Ústavnom súde. Podpredseda opozičnej SDKÚ Ivan Mikloš kritizuje aj ďalšie kroky Vážneho vo funkcii.

Mikloš: Je tam korupcia

„Tento rezort je jeden z najhoršie fungujúcich v tejto vláde, najmä z hľadiska miery netransparentnosti a korupcie, zle pripravených megalomanských projektov PPP a z hľadiska tendrov, či už na diaľnice, alebo na mýto,“ povedal Mikloš.

On ako aj Prokopovič hovoria, že ministerstvo dopravy riadia sponzori strany Smer. „Vôbec neprekvapuje, že predseda vlády osobne kryje netransparent­nosť a tieto kšefty,“ povedal Mikloš.

Kotian z SNS nesúhlasí. „Vždy sú nejaké podozrenia, keď sa o tender zaujíma viacero záujemcov. Potom sa u tých neúspešných prejaví nespokojnosť a snažia sa nejako získať zákazku,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Eurofondy sú slabou stránkou

Mikloš a Prokopovič tvrdia, že chybou bolo i zrušenie privatizácie bratislavského letiska. Premiér má v tomto smere jasno. Krízovému manažmentu podľa jeho vlastných slov povedal pod hrozbou personálnych zmien, že štátny tender na výstavbu terminálu musí byť vyhlásený v júli tohto roka.

Problém má minister údajne aj s eurofondmi. „Operačný program doprava má hodnotu 3,2 miliardy eur. Zo strany štátu má byť financovaná necelá miliarda tejto sumy,“ povedal Prokopovič. Tvrdí, že Vážny ich vôbec nevyužíva. Väčšiu pozornosť by mal eurofondom Vážny venovať aj podľa Fica.

Počas prvého polčasu stihol minister aj zopár drobnejších zmien. „Vo vodnej doprave sa podarilo zaviesť riečny informačný systém, ktorý umožní bezpečnejšu dopravu a my sme sa tým zaradili medzi európske vodné cesty,“ povedal Palčák. Tiež si myslí, že šéfovať takému rezortu chce silné nervy a podporu vládnych inštitúcií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 745
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 073
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 624
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 419
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 115
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 074
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu