SME
Pondelok, 17. február, 2020 | Meniny má Miloslava
AKTUALIZOVANÉ 16:28

Fico: Beztunelové úseky diaľnic stihneme

Fico nie je spokojný s tempom prípravy stavby ciest za súkromné peniaze, ktoré majú do konca roka 2010 vyplniť chýbajúce úseky medzi Bratislavou a Košicami.

Minister dopravy Ľubomír Vážny a premiér Robert Fico.Minister dopravy Ľubomír Vážny a premiér Robert Fico.(Zdroj: SME - Pavol Funtál)

Bratislava. - Premiér Robert Fico nie je spokojný s tempom prípravy stavby ciest za súkromné peniaze, ktoré majú do konca roka 2010 vyplniť chýbajúce úseky diaľničnej siete medzi Bratislavou a Košicami.

Fico to dnes povedal novinárom po stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Ministerstvo už vypísalo tendre na tri balíky súkromných diaľnic, celkovo by sa formou verejno-súkromného partnerstva malo v najbližších rokoch v krajine postaviť asi 150 kilometrov ciest.

"Nemohol som dnes vyjadriť spokojnosť (...). Uznesenia, ktoré sme si dali na urýchlenú výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií, nejdú tak, ako som možno očakával. Je to téma, kde maximálne budem tlačiť," vyhlásil Fico.

Vážny je tiež nespokojný

Plnenie vytýčených termínov v súťažiach na stavbu a prevádzku viacerých úsekov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji a rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice skomplikovali odvolania záujemcov. V prvom prípade dokonca ministerstvo podalo žalobu na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý mu nariadil vrátiť do hry vylúčených uchádzačov. Neskôr ju však úrad stiahol. Ministerstvo už dostalo dve ponuky na prvé úseky diaľnic za súkromné peniaze.

"Nespokojný som aj ja. Ideme strašne rýchlo, nechceme to tak uponáhľať, aby sme zničili celý projekt," poznamenal Vážny. Ministerstvo dopravy pre urýchlenie prípravy a stavby diaľnic upravilo viaceré zákony, okrem iného zjednodušilo pravidlá vyvlastňovanie pozemkov pod cesty.

Tunely sa nestihnú

Fico zdôraznil, že do roku 2010 musí byť bezpodmienečne ukončená časť R1 z Nitry do Banskej Bystrice. "Na tom budeme trvať aj za cenu, že by sme mali robiť mimoriadne opatrenia," dodal. Plynulý prechod po R1 až do Banskej Bystrice by mal byť podľa Fica o dva roky alternatívou pre motoristov, ktorí sa chcú rýchlejšie presunúť zo západu krajiny na východ.

Ficov kabinet chce dostavať diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami do roku 2010 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi v okolí Žiliny.

"Beztunelové úseky by mali byť do roku 2010 zrealizované. Očakávam, že do roku 2010 budú môcť ľudia nerušenie po R 1 prejsť z Nitry až do Banskej Bystrice. Na tom budeme trvať aj za cenu, že by sme mali robiť mimoriadne opatrenia," zdôraznil Fico s tým, že je to alternatíva práve komplikovaným tunelovým úsekom.

Vo svojom programe si stanovil postaviť 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest bez súkromného kapitálu. Podľa premiéra sa za polovicu volebného obdobia súčasnej vlády odovzdalo do užívania 65 kilometrov diaľnic.

Fico pohrozil personálnymi zmenami

Premiér Robert Fico dnes pohrozil personálnymi zmenami vo vedení bratislavského letiska, ak sa bude odďaľovať spustenie stavby nového terminálu. Nová hala by mala byť postavená do roku 2010. Ficov kabinet už dvakrát menil šéfa štátnej letiskovej spoločnosti. Od vlaňajšieho októbra vedie najväčšie slovenské letisko Karol Biermann, ktorý vo funkcii vystriedal Františka Stolárika.

"Pod hrozbou personálnych zmien som povedal, že už nemienim tolerovať akékoľvek odklady, pokiaľ ide o rekonštrukciu, respektíve výstavbu nového terminálu," vyhlásil dnes pred novinármi Fico po stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Nový terminál musí byť postavený do roku 2010, dodal.

Letisková spoločnosť by mala vypísať tender na stavbu terminálu za zhruba 2,9 miliardy korún na budúci mesiac. V novembri chce vybrať víťaza a začať s prácami. Súčasný terminál zvládne ročne vybaviť asi 2,6 milióna cestujúcich, vlani bránami letiska prešlo 2,02 milióna pasažierov. Nová hala má o dva roky stačiť pre odbavenie zhruba 3,5 milióna cestujúcich.

Štát by mal prispieť letisku na stavbu nového terminálu asi dvoma miliardami korún, vláda však zatiaľ tieto peniaze neschválila. Zvyšných zhruba 850 miliónov Sk si letisko pravdepodobne bude musieť zabezpečiť prostredníctvom komerčného úveru. Podľa skoršieho vyjadrenia Vážneho sa v projekte nepočíta so štátnymi zárukami.

Stavebné práce na hlavnej stavbe nového terminálu na bratislavskom letisku by sa mali začať začiatkom roka 2009. Dokončenie je plánované do júna 2010, do začiatku charterovej sezóny. Agentúru SITA o tom v piatok informovala hovorkyňa spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. Dana Madunická.

Mýto by sa malo stihnúť

Ak bude zmluva s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta podpísaná v júni tohto roku, systém môže byť zavedený v plánovanom termíne začiatkom roku 2009. Informoval o tom v piatok minister dopravy Ľubomír Vážny.

V opačnom prípade by mal byť mýtny systém sprevádzkovaný neskôr. "V zásade nespôsobuje nám ani to vážne problémy. V programovom vyhlásení vlády sme sa zaviazali, že zabezpečíme elektronické mýto," pokračoval Vážny. Bežiaci tender na dodávateľa mýtneho systému, ktorý organizuje Národná diaľničná spoločnosť, je podľa ministra dopravy veľmi náročný. Vážny ďalej uviedol, že je pripravený aj režim neúplnej prevádzky mýtneho systému v prvom kvartáli budúceho roka.

"Momentálne rozhoduje o mýte SMK. Celý problém elektronického mýta je na Úrade pre verejné obstarávanie, vzhľadom na to, že boli podané námietky a celé sa to preveruje," uviedol na túto tému premiér Fico. Ako dodal, úrad je pod kontrolou SMK, pretože ho vedie vysoký politický predstaviteľ tejto strany. Lepšia kontrola podľa premiéra už ani nemôže byť. Úrad nech preverí všetky pripomienky, všetko, čo treba, aby neboli pochybnosti, že tento tender bol v poriadku, dodal Fico.

"Budem rešpektovať akékoľvek rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie," vyhlásil premiér. Elektronický výber mýta má byť sprevádzkovaný pre vozidlá a autobusy nad 3,5 tony v rozsahu približne 2 400 kilometrov pozemných

Fico pripomenul, že navrhne, aby sa ceny diaľničných známok pre osobnú dopravu nezvyšovali ani v roku 2009. Pokiaľ nebude rozšírená diaľničná sieť na Slovensku, nie je podľa premiéra korektné zvyšovať cenu diaľničných známok.

SDKÚ: Fico pokrytecky mlčí

Vláda Roberta Fica podľa poslanca SDKÚ-DS a exministra dopravy Pavla Prokopoviča v roku 2006 prebrala vo vysokom štádiu rozostavanosti viac ako 100 kilometrov diaľnic, ktoré teraz s veľkou pompou dokončuje. Budúci nástupca terajšieho ministra dopravy nebude mať podľa opozičného politika čo dokončovať. Prokopovič reagoval na výroky premiéra počas piatkového kontrolného dňa na ministerstve dopravy, kde popri inom vyslovil nespokojnosť s tempom výstavby diaľnic.

"O dôvodoch ale pokrytecky mlčal. Škoda, že nepovedal, koľko kilometrov diaľnic začala jeho vláda stavať za posledné dva roky," uviedol ďalej Prokopovič na Ficovu adresu. Premiér na tlačovej besede v tejto súvislosti povedal, že počas súčasnej vlády bolo ukončených 65 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a rovnaké množstvo by malo byť odovzdané do užívania do konca jej funkčného obdobia v roku 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  3. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  4. Darujte od srdca pre rozum
  5. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  6. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  7. Získajte výnos až 15 % ročne
  8. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili
  9. Kvízová hra o Gorile :) volebnú noc osvieži, po voľbách nesklame
  10. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime?
  1. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  2. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  3. Liptov in wintertime
  4. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  5. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  7. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  8. Ani úrazy zubov neohrozia prípravy na ples, svadbu či rokovanie
  9. Poklepanie základného kameňa viacúčelovej športovej haly na EUBA
  10. EXIMBANKA SR prináša ďalšie možnosti pre Vaše rozvojové projekty
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 380
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 18 304
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 921
  4. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 170
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 275
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 884
  7. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 406
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 997
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 821
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 5 763

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Zásadný rozdiel

Dosť bolo zlomyseľného posmievania sa veriacim, že ich viera sa vzťahom k realite nijako nelíši od teórie plochej Zeme.

Šéfka úradu, ktorý straší investigatívcov pokutou, pracovala pre Kočnera

Video zachytáva, ako Kočner inštaluje tajnú kameru v kancelárii generálneho prokurátora.

Soňa Pőtheová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Hľadá sa nový premiér. Zn.: OĽaNO

Ako by mohla vyzerať opozičná vláda.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Ďalšia v poradí, ktorú vyplavila Kočnera knižnica

Video nie je problém, tým sú vyhrážky novinárom.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Ekonomika Japonska klesla vo 4. kvartáli najvýraznejšie za päť a pol roka

Výsledok je omnoho horší aj v porovnaní s odhadmi analytikov.

Ilustračné foto.

Trump hrozí obmedzením spolupráce krajinám využívajúcim techniku Huawei

Washington vyvíja na spojencov tlak, aby zakázali použitie techniky od spoločnosti Huawei.

Ilustračná fotografia.

Nemecko zaostáva v Únii v tempe rastu minimálnej mzdy

Nemecko zaviedlo minimálnu mzdu pomerne neskoro.

Ilustračné foto.

Pripravte sa na tvrdé rokovania, odkázal Britom francúzsky minister

Rokovania ešte ani nezačali a Brusel sa dostal s Londýnom do sporu.

Jean-Yves Le Drian.