ŠTÁT NEBUDE OD JÚLA ZAŤAŽOVAŤ POHONNÚ LÁTKU LPG SPOTREBNOU DAŇOU

LPG by malo od júla zlacnieť

Motorista by mal od júla za každý natankovaný liter skvapalneného propán­ butánu (LPG) ušetriť štyri koruny. To, či ušetrí naozaj, bude závisieť od vývoja cien ropy a rozhodnutia predajcov.

Kto jazdí na LPG, od júla po vypredaní zásob zaplatí za každý liter o štyri koruny menej.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Slovenskí motoristi, ktorí tankujú na čerpacích staniciach LPG, nebudú od júla v cene za liter tejto pohonnej látky platiť spotrebnú daň.

Ak by teda liter LPG stál rovnako ako dnes 22 korún, za každý liter by mal motorista zaplatiť len 18 korún.

Nejde pritom o vlastnú iniciatívu slovenskej vlády. Využila iba možnosť, ktorú jej dala európska smernica upravujúca zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny. „Týka sa to iba LPG, ktorý sa používa ako pohonná látka. Dôvodom je ekológia,“ povedal hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.

Štát vybral vlani na dani z minerálnych olejov 33,990 miliardy korún. Podiel spotrebnej dane z LPG na týchto príjmoch je podľa Šmála minimálny. Výpadok daňových príjmov teda nebude výrazný, no nevedel ho odhadnúť.

Predajcovia tvrdia, že zrušenie dane zohľadnia

Benzín ani nafta od spotrebnej dane z minerálnych olejov oslobodené nebudú a štát s tým nepočíta ani do budúcnosti.

Spotrebná daň sa na jednom litri benzínu podieľa 15,50 koruny a na motorovej nafte 14,50 koruny. Momentálna výška spotrebnej dane na LPG je viac ako štyri koruny za liter. Cena za liter LPG sa pohybuje zhruba na polovici cien benzínu a nafty.

Koľko motoristi oproti súčasnosti naozaj ušetria, bude závisieť od vývoja cien ropy na sveto­vých trhoch, ale aj od toho, ako sa zachovajú predajcovia.

Hovorca Slovnaftu Anton Molnár včera povedal, že ich cieľom je priemietnuť zmenu spotrebnej dane do maloobchodnej ceny pre koncového užívateľa v plnej výške.

„Určite to bude mať pozitívny vplyv, ale nie je to jediný faktor, ktorý ovplyvňuje cenu,“ povedala manažérka pre marketingovú komunikáciu spoločnosti Probugas Ľubomíra Černáková.

Po slovenských cestách v súčasnosti jazdí 60­ až 70­tisíc automobilov s pohonom LPG. Na benzín a naftu jazdí okolo pol milióna áut.

Montáž homologizovaného splynovacieho zariadenia LPG, ktorým sa doplní motor, stojí od 16­tisíc do 45­tisíc korún v závislosti od technológie a typu auta. Kto má napríklad Felíciu, prerobenie na pohon LPG ho vyj­de na necelých 20­tisíc korún. No ak má Fabiu, zaplatí 35­tisíc korún.

Úspora na kilometer jazdy je podľa predsedu Združenia LPG Michala Čechvalu približne jedna koruna. Motoristovi sa tak investícia vráti po najazdení v priemere 25–tisíc kilometrov. Úspora sa môže zvýšiť na 1,50 koruny na kilometer, ak ceny LPG nestúpnu a predajcovia uberú z ceny za liter celé štyri koruny.

„Pri spotrebe 8,5 až 9 litrov prejde auto na jedno natankovanie 450 až 500 kilometrov,“ povedal Čechvala. Je to o čosi menej ako pri benzínovej nádrži.

Ceny pohonných látok by do leta nemali rásť

LPG je zmes propánu a butánu, ktoré sa obchodujú na medzinárodných komoditných burzách. Kým v roku 2004 stála tona plynu v priemere 350 dolárov, v roku 2008 to už bolo takmer 800 dolárov za tonu. Za pos­ledný rok sa medzinárodné ceny butánu zvýšili o viac ako 60 percent a propánu o necelých 40 percent.

Podobne ako ceny benzínu a nafty, aj ceny LPG závisia od vývoja cien ropy na svetových trhoch. Barel ropy včera stál 122 dolárov. Analytici predpokladajú, že jej ceny už dosiahli vrchol a čaká ich korekcia. Preto by nemali do leta rásť ani ceny benzínu a nafty. „Ich výraznejšie zlacnenie, teda o viac ako 50 halierov, by som očakával najskôr o dva až tri týždne,“ povedal analytik spoločnosti Colosseum Štěpán Pírko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 750
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 148
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 690
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 128
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 294
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 253
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 035
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 990
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 822
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.