EÚ sa nedohodla na redukciách emisií CO2

Skupina siedmich nových členských krajín Európskej únie vedená Maďarskom na dnešnom zasadnutí Rady EÚ pre životné prostredie neuspela s návrhom na prepracovanie plánu Európskej komisie na zníženie emisií oxidu uhličitého.

Brusel/Luxemburg 5. júna (TASR) - Skupina siedmich nových členských krajín Európskej únie (EÚ) vedená Maďarskom na dnešnom zasadnutí Rady EÚ pre životné prostredie neuspela s návrhom na prepracovanie plánu Európskej komisie na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2).

Dvadsaťsedemčlenný blok prijal ambiciózny plán znížiť emisie CO2 do roku 2020 o pätinu v porovnaní s úrovňami v roku 1990. Do toho istého roku chce EÚ ako celok zvýšiť tiež podiel energie z obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe na 20 % a zvýšiť podiel biopalív v doprave na 10 %.

Celkový cieľ pre redukciu emisií je rozdelený medzi jednotlivé krajiny podľa objemu ich emisií a ekonomickej sily, pričom únia vychádza z údajov v roku 2005, teda prvom roku, keď boli k dispozícii údaje všetkých jej členov.

Avšak emisie CO2 v krajinách strednej a východnej Európy v období 1990-2005 aj kvôli slabosti ekonomík týchto postkomunistických štátov výrazne poklesli, a preto skupina nových členov únie vrátane Slovenska požadovala, aby sa pri prerozdeľovaní cieľov zohľadnila táto redukcia. Tento návrh však nenašiel podporu u ostatných krajín.

Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas informoval, že ministri debatovali o niekoľkých návrhoch predložených zo strany viacerých členských krajín. Podľa slovinského ministra životného prostredia Janeza Podobnika je výsledkom dnešných rokovaní podpora stanoveného cieľa a ambiciózneho harmonogramu zo strany členských štátov, ktoré sú otvorené spolupráci a rokovaniam s cieľom dospieť do konca roka k definitívnej dohode.

Rada sa dnes zaoberala tiež návrhom EK, aby sa do roku 2012 dosiahlo zníženie emisií CO2 vypúšťaných automobilmi z terajších 160 gramov na kilometer na 120 gramov na kilometer. Pokles by sa mal dosiahnuť na 130 gramov na kilometer prostredníctvom úspornejších motorov a redukcia o ďalších desať gramov na kilometer by sa docielila prostredníctvom nových technológií, ktoré sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. V prípade nedodržania limitov navrhuje EK pokuty, ktoré by sa mali v období 2012 - 2015 postupne zvyšovať.

Návrh vyvolal rozpory medzi Bruselom a automobilovým priemyslom, predovšetkým výrobcami veľkých a ťažkých vozidiel s väčším objemom emisií. Slovinské predsedníctvo prišlo tiež s návrhom, aby sa stanovil dlhodobý cieľ spočívajúci v znížení emisií na 95 gramov na kilometer do roku 2020.

Z tzv. pokrokovej správy, ktorú predsedníctvo dnes ministrom predložilo na základe výsledkov doterajších rokovaní, okrem iného vyplýva, že názory členských krajín na jednotlivé body návrhu sú odlišné. Niektoré štáty napríklad požadujú zníženie navrhovaných sankcií alebo určitú flexibilitu v tejto otázke. Zatiaľ čo EK navrhuje rok 2012 ako cieľový, objavili sa aj požiadavky, aby sa termín pre nové ciele pre autá odložil na rok 2015.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 676
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 838
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 315
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 994
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 005
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 364
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 304
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 109
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 054
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 635

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.