Chicago 5. júna (TASR) - Mnohé maloobchodné reťazce v USA dosiahli v máji vyššie tržby, ako sa očakávalo. Najmä diskonty a tzv. dolárové obchody, teda predajne, kde cena jednotlivých tovarov nedosahuje dvojciferné číslo, prilákali viac zákazníkov, ktorí sa snažia v neistej situácii ušetriť peniaze.
Najväčší maloobchodný reťazec na svete Wal-Mart Stores zaznamenal v máji 3,9-% rast tržieb v predajniach, ktoré otvoril minulý rok. Analytici očakávali, že obrat Wal-Martu stúpne len o 1,6 %. Ak sa do celkových tržieb zaráta aj predaj benzínu, obrat reťazca stúpol v máji o 4,4 %.
Už na tržbách pocítil reťazec vplyv ekonomického balíčka stimulov, ktorý uvoľnila vláda na pomoc hospodárstvu. Jednorazové daňové úľavy pre ľudí s nízkymi a strednými príjmami, ako aj pre dôchodcov vyplatené koncom apríla sa prejavili na májových tržbách. V pokladniciach reťazca skončili šeky od vlády v hodnote 350 miliónov USD (6,86 miliardy Sk).
Na spotrebiteľské výdavky pripadá asi 70 % ekonomickej aktivity v USA, preto ich odborníci pozorne sledujú. Analytici predpovedali v máji slabé výsledky maloobchodu, veď dôvera spotrebiteľov minulý mesiac klesla na 16-ročné minimum. Ale podľa predbežnej správy agentúry Thomson Financial, z 23 obchodných reťazcov, ktoré agentúra hodnotí, tržby 13 prekonali očakávania, tri dosiahli prognózované výsledky a sedem reťazcov malo nižší obrat.
Informovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.