K znižovaniu emisií môže prispieť aj používanie hybridných motorov

Bratislava 4. júna (TASR) - Na množstvo emisií vplýva výraznou mierou aj automobilový priemysel. Najväčší podiel emisií znečisťujúcich látok z dopravnej ...

Bratislava 4. júna (TASR) - Na množstvo emisií vplýva výraznou mierou aj automobilový priemysel. Najväčší podiel emisií znečisťujúcich látok z dopravnej prevádzky v SR predstavuje osobná a nákladná doprava, pričom počet motorových vozidiel vzrástol od roku 1990 do roku 2007 o 17 percent. O rovnaké číslo vzrástli aj emisie z dopravy v rokoch 2004 až 2005. K zníženiu produkcie emisií automobilmi môžu napomôcť aj hybridné motory, ktoré dnes prezentovali na Ministerstve životného prostredia (MŽP) SR.

"Predpokladá sa, že v súlade s európskou legislatívou sa aj Slovensko prispôsobí tomu, že bude musieť znížiť emisie na asi 120 gramov na kilometer odjazdenej cesty," uviedol Peter Solčanský, riaditeľ Odboru ochrany ovzdušia a zmeny klímy MŽP SR. Konštatoval, že k zlepšeniu situácie môže napomôcť aj nárast technickej úrovne vozidiel, správna technika jazdy, ktorá šetrí aj pohonné hmoty, či budovanie cestných sietí.

"Hybridný automobil je vozidlo, ktoré je poháňané dvoma typmi pohonu," vysvetlil pre TASR Marián Hoffer, riaditeľ spoločnosti Toyota s tým, že to môže byť napríklad kombinácia benzínového motora s elektromotorom. Objasnil, že elektronická riadiaca jednotka sama rozhoduje, ktorý motor kedy využije. Vozidlo tak pri pomalej jazde napríklad v kolónach či pri státí na križovatke využíva elektromotor a neprodukuje žiadne emisie.

V 16 európskych krajinách podporujú vlády kúpu hybridných automobilov zníženou sadzbou DPH, oslobodením od cestnej dane či znížením dane z príjmu. Na Slovensku zatiaľ takáto možnosť neexistuje. "Zatiaľ nemáme takéto páky, ale tlačíme na to, aby sa úroveň emisií čo najviac znižovala, ale tie ekonomické alebo technické páky má skôr ministerstvo dopravy či hospodárstva," reagoval Solčanský.

Hybridné motory predstavujú podľa Kateřiny Věntusovej z organizácie Greenpeace iba čiastočné riešenie problému s emisiami. "Komplexné riešenie by bola legislatíva, ktorá sa teraz pripravuje v Európskej únii, na základe ktorej by výrobcovia museli vyrábať čo najefektívnejšie vozidlá s produkciou emisií do 120 g/km," povedala. Upozornila, že nezávislé testy hybridných motorov tiež preukázali, že emisie oxidu uhličitého boli aj o niekoľko desiatok gramov vyššie ako deklarovali výrobcovia. "Tým pádom neboli také ekologické, ako sa očakávalo," dodala.

Na Slovensku je registrovaných približne 1,9 milióna automobilov. Priemer emisií registrovaných nových vozidiel je v strednej Európe 200 g CO2/km, v Portugalsku 144 g a na Slovensku bolo za rok 2006 registrovaných 68.751 nových vozidiel s priemernou emisiou 144,76 g CO2/km. Pri benzínových vozidlách bol tento priemer 141 g a dieselových 151g CO2/km.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 571
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 514
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 499
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 717
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 518
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 923
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 943
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 383
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 472

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop