New York 2. júna (TASR) - Letecké spoločnosti by za tento rok mohli vykázať stratu 2,3 miliardy USD (44,91 miliardy Sk), keďže rastúce náklady na pohonné látky a spomaľujúca sa ekonomika im výrazne zasahuje do príjmov. Informovala o tom dnes na svojom výročnom zasadnutí v Istanbule Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA). Tento výhľad vývoja v sektore leteckej dopravy pritom vychádza z priemernej ceny ropy stanovenej na 107 USD/barel.
V prípade ceny na úrovni 135 USD/barel by sa straty zvýšili na 6,1 miliardy USD, tvrdí IATA, ktorej 230 členov zabezpečuje viac než 93 % medzinárodnej leteckej prepravy.
Ešte začiatkom apríla prognózovala IATA svojim členským aerolíniám zisk okolo 4,5 miliardy USD. Viac než 40-% rast cien ropy za ostatných šesť mesiacov, ku ktorému sa pridalo spomalenie svetovej ekonomiky a z toho vyplývajúce obmedzenie úverov pre letecký priemysel, však všetky prognózy zrušil, povedal na výročnej schôdzke výkonný riaditeľ IATA Giovanni Bisignani. Ešte za rok 2007 aerolínie dosiahli zisk 5,6 miliardy USD, čo bol zároveň prvý zisk od teroristických útokov na New York a Washington v roku 2001.
"Priemysel sa ešte len začína spamätávať (z dôsledkov útokov) a už čelíme ďalšej kríze, ktorá by potenciálne mohla byť ešte väčších rozmerov," dodal Bisignani.
"Prudko rastúce ceny ropy menia úplne všetko. Situácia je pre nás zúfalá a doteraz asi aj najdeštrukčnejšia," znela varovná predzvesť budúceho vývoja na trhu aerolínií zo strany šéfa IATA.
Za ostatného pol roka skrachoval viac než tucet leteckých spoločností. Zatiaľ najnovším prípadom platobnej neschopnosti je britská spoločnosť špecializujúca sa na prepravu náročnejších pasažierov len v biznis triede Silverjet z Británie. Tá v piatok minulý týždeň oznámila, že musela uzemniť všetky svoje lietadlá potom, čo sa jej minuli zdroje a nepodarilo sa jej získať potrebný úver. Nedávno dolietali aj nízkonákladové aerolínie Oasis Hong Kong Airlines a americké Frontier Airlines z Denveru a Skybus Airlines z Ohia.
V snahe znížiť náklady letecké spoločnosti začali výrazne zvyšovať palivové príplatky a účtovať si aj služby, ktoré doteraz boli zdarma, ako poplatky za každú batožinu či za niektoré jedlá na palube. Ani to nestačí a jediným riešením je sfúzovanie firiem do väčších celkov.
Delta Air Lines a Northwest Airlines sa v polovici apríla dohodli na spojení, ktorého výsledkom bude vznik najväčších aerolínií na svete. Skôr či neskôr môžu k podobnému kroku pristúpiť aj ďalšie spoločnosti.
Index Bloombergu pre európske aerolínie, ktorý zahrňuje akcie ôsmich spoločností, klesol dnes o 1,8 %, keď akcie firmy EasyJet, druhej najväčšej nízkonákladovej spoločnosti v Európe, klesli o 4,2 % a akcie British Airways, tretieho najväčšieho európskeho prepravcu o 2,9 %.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.