Svetové aaerolínie počítajú s miliardovými stratami

New York 2. júna (TASR) - Letecké spoločnosti by za tento rok mohli vykázať stratu 2,3 miliardy USD (44,91 miliardy Sk), keďže rastúce náklady na pohonné ...

New York 2. júna (TASR) - Letecké spoločnosti by za tento rok mohli vykázať stratu 2,3 miliardy USD (44,91 miliardy Sk), keďže rastúce náklady na pohonné látky a spomaľujúca sa ekonomika im výrazne zasahuje do príjmov. Informovala o tom dnes na svojom výročnom zasadnutí v Istanbule Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA). Tento výhľad vývoja v sektore leteckej dopravy pritom vychádza z priemernej ceny ropy stanovenej na 107 USD/barel.

V prípade ceny na úrovni 135 USD/barel by sa straty zvýšili na 6,1 miliardy USD, tvrdí IATA, ktorej 230 členov zabezpečuje viac než 93 % medzinárodnej leteckej prepravy.

Ešte začiatkom apríla prognózovala IATA svojim členským aerolíniám zisk okolo 4,5 miliardy USD. Viac než 40-% rast cien ropy za ostatných šesť mesiacov, ku ktorému sa pridalo spomalenie svetovej ekonomiky a z toho vyplývajúce obmedzenie úverov pre letecký priemysel, však všetky prognózy zrušil, povedal na výročnej schôdzke výkonný riaditeľ IATA Giovanni Bisignani. Ešte za rok 2007 aerolínie dosiahli zisk 5,6 miliardy USD, čo bol zároveň prvý zisk od teroristických útokov na New York a Washington v roku 2001.

"Priemysel sa ešte len začína spamätávať (z dôsledkov útokov) a už čelíme ďalšej kríze, ktorá by potenciálne mohla byť ešte väčších rozmerov," dodal Bisignani.

"Prudko rastúce ceny ropy menia úplne všetko. Situácia je pre nás zúfalá a doteraz asi aj najdeštrukčnejšia," znela varovná predzvesť budúceho vývoja na trhu aerolínií zo strany šéfa IATA.

Za ostatného pol roka skrachoval viac než tucet leteckých spoločností. Zatiaľ najnovším prípadom platobnej neschopnosti je britská spoločnosť špecializujúca sa na prepravu náročnejších pasažierov len v biznis triede Silverjet z Británie. Tá v piatok minulý týždeň oznámila, že musela uzemniť všetky svoje lietadlá potom, čo sa jej minuli zdroje a nepodarilo sa jej získať potrebný úver. Nedávno dolietali aj nízkonákladové aerolínie Oasis Hong Kong Airlines a americké Frontier Airlines z Denveru a Skybus Airlines z Ohia.

V snahe znížiť náklady letecké spoločnosti začali výrazne zvyšovať palivové príplatky a účtovať si aj služby, ktoré doteraz boli zdarma, ako poplatky za každú batožinu či za niektoré jedlá na palube. Ani to nestačí a jediným riešením je sfúzovanie firiem do väčších celkov.

Delta Air Lines a Northwest Airlines sa v polovici apríla dohodli na spojení, ktorého výsledkom bude vznik najväčších aerolínií na svete. Skôr či neskôr môžu k podobnému kroku pristúpiť aj ďalšie spoločnosti.

Index Bloombergu pre európske aerolínie, ktorý zahrňuje akcie ôsmich spoločností, klesol dnes o 1,8 %, keď akcie firmy EasyJet, druhej najväčšej nízkonákladovej spoločnosti v Európe, klesli o 4,2 % a akcie British Airways, tretieho najväčšieho európskeho prepravcu o 2,9 %.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 332
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 592
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 012
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 642
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 846
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 577
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 529
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 246
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 236
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.