Drahá ropa potápa nízkonákladové aerolinky

Britská nízkonákladová letecká spoločnosť Silverjet, ktorá zabezpečovala prepravu v biznis triede najmä medzi Londýnom a New Yorkom, oznámila po 16 mesiacoch existencie bankrot.

(Zdroj: Reuters)

Londýn 30. mája (TASR) -

Bola to posledná z troch biznis class spoločností lietajúca na trase Londýn - New York, ktorú položili vysoké ceny ropy. Pred ňou už z rovnakého dôvodu zbankrotovali americké Eos Airlines a MAXjet Airways.

Spoločnosť Silverjet, ktorá uskutočnila dnes posledný let z Dubaja na domovské letisko v britskom Lutone, informovala, že nezískala potrebných 5 miliónov USD (97,22 milióna Sk) od investora Viceroy Holdings so sídlom v Spojených arabských emirátoch.

Ceny ropy sa stali pohrebiskom viacerých menších leteckých spoločností. Spolu so Silverjetom, MAXjetom a Eosom zaniklo v ostatných šiestich mesiacoch viac než tucet aerolínií.

Podľa nezávislého analytika v leteckom priemysle Chrisa Tarryho oznámi tento sektor za rok 2008 kombinované straty na úrovni 40 miliárd USD, čo je trikrát viac než po teroristických útokoch 11. septembra 2001. Ceny ropy dnes prekračujú 125 USD/barel, zatiaľ čo koncom januára 2007, keď Silverjet začal lietať, to bolo okolo 55 USD za barel.

Ako informoval riaditeľ poradenskej spoločnosti v letectve JLS Consulting John Strickland, Silverjet bola poslednou špecializovanou leteckou spoločnosťou (prepravovala pasažierov výhradne v business triede), ktorá skončila, ale je presvedčený, že bankroty budú pokračovať. "V nasledujúcich 12 mesiacoch sa dočkáme ďalších krachov," povedal Strickland.

Akcie Silverjetu stiahli minulý týždeň z obchodovania na burze potom, ako sa investícia od firmy Viceroy neuskutočnila. Výkonný riaditeľ Lawrence Hunt ešte 2. mája oznámil, že Viceroy sľúbil firme finančnú výpomoc 100 miliónov USD v hotovosti a úveroch, no dodnes peniaze nedostali. "Výsledkom je, že musíme okamžite ukončiť všetky operácie," povedal Hunt.

Firma chcela získať trhy nižšími cenami leteniek. Letenky na trase Londýn - New York plánovala predávať po 1000 libier (38 460 Sk) za kus, čo je výrazne menej než na tejto trase žiadajú British Airways alebo Virgin Atlantic Airways.

Súčasťou pohodlia pre náročných cestujúcich, najmä podnikateľov, boli súkromné terminály, polohovateľné kreslá, samostatné toalety pre ženy či gurmánske menu z londýnskej reštaurácie Le Caprice. Počet pasažierov však nedosiahol také čísla, aby pri nižších cenách leteniek dokázal kompenzovať rast cien ropy.

Informovali agentúry Bloomberg a APA.

SkyEurope skončila v strate

Slovenská nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope dosiahla v 1. polroku hospodárskeho roka 2007/2008, ktorý sa skončil 31. marca, stratu 28,5 milióna EUR. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho hospodárskeho roka bol výsledok o 12,1 % lepší.

Počet cestujúcich v hodnotenom období dosiahol 1,65 milióna a medziročne vzrástol o 32,1 %. Súčasne sa vedeniu spoločnosti podarilo znížiť prevádzkové náklady.

Hospodárenie aerolínií ovplyvnil rast cien leteckého benzínu, (medziročne zdražel o 42 %) a výdavky na väčšie využívanie Schwechatu, na ktorý sa spoločnosť začala viac orientovať v uplynulej zime.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 960
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 892
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 768
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 394
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 275
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 734
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 494
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 235

Téma: Britská kráľovská rodina


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu