Drahá ropa potápa nízkonákladové aerolinky

Britská nízkonákladová letecká spoločnosť Silverjet, ktorá zabezpečovala prepravu v biznis triede najmä medzi Londýnom a New Yorkom, oznámila po 16 mesiacoch existencie bankrot.

(Zdroj: Reuters)

Londýn 30. mája (TASR) -

Bola to posledná z troch biznis class spoločností lietajúca na trase Londýn - New York, ktorú položili vysoké ceny ropy. Pred ňou už z rovnakého dôvodu zbankrotovali americké Eos Airlines a MAXjet Airways.

Spoločnosť Silverjet, ktorá uskutočnila dnes posledný let z Dubaja na domovské letisko v britskom Lutone, informovala, že nezískala potrebných 5 miliónov USD (97,22 milióna Sk) od investora Viceroy Holdings so sídlom v Spojených arabských emirátoch.

Ceny ropy sa stali pohrebiskom viacerých menších leteckých spoločností. Spolu so Silverjetom, MAXjetom a Eosom zaniklo v ostatných šiestich mesiacoch viac než tucet aerolínií.

Podľa nezávislého analytika v leteckom priemysle Chrisa Tarryho oznámi tento sektor za rok 2008 kombinované straty na úrovni 40 miliárd USD, čo je trikrát viac než po teroristických útokoch 11. septembra 2001. Ceny ropy dnes prekračujú 125 USD/barel, zatiaľ čo koncom januára 2007, keď Silverjet začal lietať, to bolo okolo 55 USD za barel.

Ako informoval riaditeľ poradenskej spoločnosti v letectve JLS Consulting John Strickland, Silverjet bola poslednou špecializovanou leteckou spoločnosťou (prepravovala pasažierov výhradne v business triede), ktorá skončila, ale je presvedčený, že bankroty budú pokračovať. "V nasledujúcich 12 mesiacoch sa dočkáme ďalších krachov," povedal Strickland.

Akcie Silverjetu stiahli minulý týždeň z obchodovania na burze potom, ako sa investícia od firmy Viceroy neuskutočnila. Výkonný riaditeľ Lawrence Hunt ešte 2. mája oznámil, že Viceroy sľúbil firme finančnú výpomoc 100 miliónov USD v hotovosti a úveroch, no dodnes peniaze nedostali. "Výsledkom je, že musíme okamžite ukončiť všetky operácie," povedal Hunt.

Firma chcela získať trhy nižšími cenami leteniek. Letenky na trase Londýn - New York plánovala predávať po 1000 libier (38 460 Sk) za kus, čo je výrazne menej než na tejto trase žiadajú British Airways alebo Virgin Atlantic Airways.

Súčasťou pohodlia pre náročných cestujúcich, najmä podnikateľov, boli súkromné terminály, polohovateľné kreslá, samostatné toalety pre ženy či gurmánske menu z londýnskej reštaurácie Le Caprice. Počet pasažierov však nedosiahol také čísla, aby pri nižších cenách leteniek dokázal kompenzovať rast cien ropy.

Informovali agentúry Bloomberg a APA.

SkyEurope skončila v strate

Slovenská nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope dosiahla v 1. polroku hospodárskeho roka 2007/2008, ktorý sa skončil 31. marca, stratu 28,5 milióna EUR. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho hospodárskeho roka bol výsledok o 12,1 % lepší.

Počet cestujúcich v hodnotenom období dosiahol 1,65 milióna a medziročne vzrástol o 32,1 %. Súčasne sa vedeniu spoločnosti podarilo znížiť prevádzkové náklady.

Hospodárenie aerolínií ovplyvnil rast cien leteckého benzínu, (medziročne zdražel o 42 %) a výdavky na väčšie využívanie Schwechatu, na ktorý sa spoločnosť začala viac orientovať v uplynulej zime.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 185
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 907
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 134
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 464
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 711
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 491
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 185
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 698
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 387
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 671

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop