KTO JE ZA AKCIOVKOU IBERTAX, KTORÁ MÔŽE ZÍSKAŤ NAJVÄČŠIU VLÁDNU ZÁKAZKU? ŠTÁT MLČÍ

Nejasností pribúda, Vážny mlčí

Šesťmiliardový rozdiel v cene či neprehľadnosť informácií o súťažiacich. Zatiaľ nič nepresvedčilo Národnú diaľničnú spoločnosť a ministerstvo dopravy, aby začali vysvetľovať okolnosti okolo mýtneho tendra.

BRATISLAVA. Neznáma bratislavská akciovka Ibertax, ktorá sa spolu s francúzskym Sanefom uchádza o štátnu zákazku, minimálne v minulosti bola prepojená na finančnú skupinu J&T. Ako informovala televízia Markíza, podľa zápisníc z valného zhromaždenia majiteľmi Ibertaxu sú dve cyperské firmy. Ich riaditeľka v auguste minulého roka splnomocnila manažérov z J&T na správu ich spoločnosti.

Hovorkyňa SanTollu Veronika Čukášová v súčasnosti tvrdí, že Ibertax je pod kontrolou Sanefu. „Je to účelovo vytvorená firma na vstup partnera.“

Hovorca J&T Maroš Sýkora hovorí, že oni tým partnerom nie sú. „Veľmi radi by sme sa do toho zapojili. Žiaľ, realita je iná,“ povedal. Ani prepojenie s Ibertaxom už podľa neho nie je pravdou. „Pokiaľ viem, v čase, keď bol vyhlásený tender, sme už firmu nespravovali,“ povedal Sýkora.

Štátna akciovka stále mlčí

Ani nejasnosti okolo majiteľa Ibertaxu neprinútili vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti hovoriť o najväčšom vládnom tendri. Mlčí aj minister Ľubomír Vážny, ktorý možnosť vyjadriť sa k podozreniam zo zle riadeného tendra nevyužil už dva týždne.

Prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková­Beblavá hovorí, že vlastnícke vzťahy majú byť v takýchto veľkých súťažiach jasné. „Ak to tak nie je, nemôžeme si všimnúť prepojenie medzi tým, kto predkladá ponuku a tým, kto ju hodnotí,“ povedala.

Nejasnosť okolo člena konzorcia, ktoré je favoritom tendra, nie je jediná. Nevysvetlené sú doteraz dôvody vyradenia uchádzačov, ktorí boli pre štát lacnejší ako konzorcium SanToll (Sanef – Ibertax). Aj v tejto téme štátni úradníci zaťato mlčali.

Dôvody vylúčenia považujú neúspešné konzorciá za neopodstatnené, preto sa odvolali.

Čakanie na úrad a komisiu Taliansko­rakúske spojenie Slovakpass zašlo ďalej než na Úrad pre verejné obstarávanie. Konzorcium, ktoré požiadavky štátnej akciovky spĺňalo podľa kritérií najlepšie, chce pomoc od Európskej komisie. Tvrdí, že celý proces je netransparentný.

Podľa Petra Newoleho zo Slovakpassu nie je okrem neznámeho Ibertaxu v poriadku ani to, ak hodnotiaca komisia nie je známa. Ostatní súťažiaci zatiaľ veria, že im dá za pravdu Úrad pre verejné obstarávanie. Ak to tak nebude, zvážia ďalší postup. „Vôbec nie je vylúčené, že v tom prípade budeme postupovať napríklad na úrovni Európskej komisie,“ povedal Štefan Fecko z konzorcia.

Sičáková­Beblavá tiež verí, že je dobré, ak to rieši nestrannejší orgán než Národná diaľničná spoločnosť, ktorá súťaž organizovala. To sa týka tak Úradu pre verejné obstarávanie, ako aj Európskej komisie.

Papierový a skutočný majiteľ sa môžu líšiť

Manažéri J&T nie sú v situácii, keď skutočných vlastníkov firiem taja, prvýkrát.

Kým Markíza nezverejnila prepojenia favorita mýtneho tendra na skupinu J&T, dovtedy vysvetľoval hovorca firmy Maroš Sýkora, že so súťažou a firmou Ibertax nič nemajú. Nevylúčil len, že ak by napríklad prostredníctvom Ibertaxu mohli vstúpiť do mýtneho biznisu, zvažovali by to.

Keď sa ukázalo, že vlastníkov Ibertaxu ovládali ľudia z prostredia skupiny J&T, začal hovoriť, že v tomto prípade len pracovali pre iné subjekty a nie sú teda majiteľmi záhadnej akciovky Ibertax.

V pozícii, keď sa k nejakej firme nehlásia, ale biznis komunita ich za jej majiteľov považuje, nie sú títo slovenskí podnikatelia prvýkrát. Rovnako sa ocitli aj v opačnej pozícii, keď sa pasovali za majiteľov firmy, no spravovali cudzí majetok.

Z TA 3 do Joj

Keď zakladateľ TA 3 Martin Lengyel predával svoju televíziu, ako nový spoločník sa objavili J&T Finance group. Jej manažéri sa v TA 3 aj podieľali na niektorých rozhodnutiach.

Mediálna brandža však za rozhodujúceho muža televízie považovala podnikateľa Ivana Kmotríka, a preto rozhodujúce veci riešili partneri s ním. Vec zašla tak ďaleko, že predsedníčka licenčnej rady Valéria Agócs priznala, že o nesúlade medzi vlastníkom na papieri a skutočným vplyvom v TA 3 vie, ale keďže dokumenty sú v poriadku, nemá dôvod nejako konať.

Za otázku mohlo vlastníctvo TA 3 licenčnej rade stáť preto, lebo vlastniť dve televízie jednou osobou je na Slovensku zakázané. A Kmotrík v tom čase ešte vlastnil televíziu Joj.

Vlastnícke pomery v Joj a TA 3 sa vyčistili, až keď si Kmotrík a J&T televízie oficiálne vymenili. Skupina J&T už skutočne podniká s Joj a Kmotríkoví patrí TA 3 oficiálne.

V Rádiokomunikáciách

Do pozície, keď sa J&T k nejakej firme nehlási, no jej obchodní partneri o jej vplyve nepochybujú, sa finančná skupina dostala v súvislosti s podnikom Rádiokomunikácie. Tie kúpila od pološtátneho Slovak Telekomu pred dvoma rokmi oficiálne francúzska firma TRIM.

Viacerí vládni úradníci a konkurenti mimo záznamu potvrdili, že o dôležitých otázkach súvisiacich s Rádiokomunikáciami rokujú priamo s manažérmi J&T.

No keďže jedna firma nesmie vlastniť zároveň televíziu aj podnik, ktorý šíri televízny signál, musia sa skutoční majitelia Rádiokomunikácií skrývať za zahraničnú firmu.

Konštantín Čikovský


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 441
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 608
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 503
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 471
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 980
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 857
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 685
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.